ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Ο Στάθης Σάλτας, ο νέος Oenothèque Manager της Άμβυξ, πιστεύει στην υπεραξία του ελληνικού κρασιού

Ο Στάθης Σάλτας, ο νέος Oenothèque Manager της Άμβυξ, πιστεύει στην υπεραξία του ελληνικού κρασιού

Υπηρετώντας το κρασί από διαφορετικές θέσεις για περισσότερα από 15 χρόνια, ο νέος Oenothèque Manager της Άμβυξ στοχεύει να κάνει το τμήμα του κρασιού εξίσου δυνατό με αυτό των spirits.

Ο Στάθης Σάλτας βρέθηκε κάπως τυχαία στο χώρο του κρασιού, το οποίο αρχικά αντιμετώπιζε ως χόμπι, πριν αυτό εξελιχθεί τελικά σε επάγγελμα, και μάλιστα ένα επάγγελμα στο οποίο κατά κοινή παραδοχή διαπρέπει. Σήμερα ο κύριος Σάλτας, με τη στεντόρεια φωνή και την απόλυτη ακρίβεια στην εκφορά του λόγου, είναι ο υπεύθυνος του οινικού τμήματος στην παλαιότερη και μία από τις σημαντικότερες εταιρείες εισαγωγής, marketing και εμπορίας ποτών στην Ελλάδα, αφού εδώ και περίπου ένα χρόνο έχει αναλάβει τον απαιτητικό ρόλο του Oenothèque Manager της Άμβυξ. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Η ενασχόλησή του Στάθη Σάλτα με το κρασί ξεκίνησε γύρω στο 2006, όταν σε μία μετάβαση από τον χώρο της τηλεόρασης και των οπτικοακουστικών παραγωγών βρέθηκε στην εστίαση. Σύντομα το κρασί, που έως τότε ήταν περισσότερο ένα χόμπι, έγινε κάτι σαν δεύτερο επάγγελμα. Το 2011 αποφοίτησε από το level 4 του WSPC και το 2012 ξεκίνησε να εργάζεται ως εισηγητής των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της ίδιας σχολής.

Ταυτόχρονα, έχοντας και την εμπειρία των τηλεοπτικών και κινηματογραφικών παραγωγών, ξεκίνησε και μία συνεργασία με τους αρμόδιους κρατικούς φορείς στην παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού για την προώθηση του Ελληνικού κρασιού σε ξένες αγορές. Έτσι, του δόθηκε η ευκαιρία να έρθει σε επαφή με το σύνολο των οινοπαραγωγικών ζωνών της Ελλάδας και τους σημαντικότερους παραγωγούς της. Όταν λοιπόν ακολούθησαν κάποιες προτάσεις από τον εμπορικό χώρο, βρέθηκε τελικά να ασχολείται με το κρασί σε πολλά διαφορετικά επίπεδα: το εμπορικό, το εκπαιδευτικό, του marketing και της επικοινωνίας.

Ζητήσαμε λοιπόν από τον κύριο Σάλτα να μοιραστεί μαζί μας το όραμα και τα όνειρά του για το νέο αυτό ενισχυμένο οινικό τμήμα της Άμβυξ, αλλά και την άποψή του για πολλά ζητήματα που μας απασχολούν για το ελληνικό κρασί.

Ποια είναι τα βασικά σας σχέδια για την ενίσχυση του τμήματος που αναλάβατε;

Ανέλαβα τη διεύθυνση του Oenotheque Business Unit με βασικό στόχο να υλοποιήσω το όραμα της Άμβυξ να εξελιχθεί σε μια από τις σημαντικότερες εταιρείες, διανομής, εμπορίας και αντιπροσώπευσης οίνων ποιότητας. Ο σχεδιασμός για τη ενίσχυση του τμήματος, αναπόφευκτα περιλαμβάνει την σωστή διάρθρωση του. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως η δομή του τμήματος πρέπει να έχει μια πληρότητα και να είναι ευέλικτη και άμεση στην εσωτερική επικοινωνία. Για αυτό το λόγο, το Oenotheque στελεχώνεται από πρόσωπα που γνωρίζουν το «οινικό γίγνεσθαι» και την αγορά και απαρτίζεται από ομάδα marketing, ομάδα πωλήσεων και ομάδα brand Ambassadors. Μακροπρόθεσμα ο στόχος μου είναι το τμήμα του κρασιού να ενισχυθεί τόσο, που η αμοιβαία επιρροή με τον υπόλοιπο οργανισμό θα το φέρει σε θέση να διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο τόσο σημαντικό όσο και των υπόλοιπων κατηγοριών αλκοολούχων ποτών της εταιρείας.

Ποια κτήματα εκπροσωπεί σήμερα η Άμβυξ στον τομέα του premium ελληνικού και διεθνούς αμπελώνα, και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του κάθε κτήματος;

Σήμερα η Άμβυξ εκπροσωπεί, τέσσερα Ελληνικά κτήματα:

Το κτήμα Άλφα από την ΠΟΠ Αμύνταιο, που είναι ένα από τα σημαντικότερα Ελληνικά οινοποιεία τόσο για την ποιότητα των κρασιών του όσο και για τα υψηλά του standards σε όλο το φάσμα της παραγωγής οίνου. Η αμπελουργία ακριβείας, ο high end εξοπλισμός στο οινοποιείο και οι άρτιες υποδομές του το καθιστούν ένα πρότυπο οινοποιείο για τα Ελληνικά δεδομένα. Τοποθετημένο σε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες οινοποιητικές ζώνες της χώρας μας, παράγει ένα εύρος από ποιοτικά κρασιά τα οποία βρίσκονται πολύ ψηλά στην προτίμηση του καταναλωτή. Εκφραστικά, φρουτώδη λευκά κρασιά, πυκνά και δομημένα κόκκινα από Ξινόμαυρο, αλλά και γνωστές διεθνείς ποικιλίες, ροζέ γεμάτα φρεσκάδα και φίνα αρώματα συνθέτουν το σύνολο της παραγωγής του. Εν κατακλείδι ένα Ελληνικό οινοποιείο που θα έχει μια λαμπρή πορεία στα επόμενα χρόνια.

Το κτήμα Παλυβού από την ΠΟΠ Νεμέα, ένα από τα καλύτερα ονόματα της περιοχής, με καλή και συνεχώς βελτιούμενη παρουσία στην αγορά τις τελευταίες δεκαετίες. Η ζώνη της Νεμέας παρουσιάζει ένα μεγάλο potential οινοπαραγωγής, τόσο για την τεχνογνωσία που υπάρχει στην περιοχή λόγω παράδοσης όσο και για την κλίμακα της καλλιεργούμενης έκτασης, καθώς είναι μια από τις μεγαλύτερες και πιο αναγνωρίσιμες ζώνες ΠΟΠ στην Ελλάδα. Το κτήμα Παλυβού πλέον διαθέτει μια έκταση 400 ιδιόκτητων στρεμμάτων βιολογικού αμπελώνα από τον οποίο παράγονται ποιοτικά κρασιά κυρίως από Αγιωργίτικο, Merlot, Syrah και Cabernet Sauvignon για τα κόκκινα και ροζέ και Μαλαγουζιά, Chardonnay και Viognier για τα λευκά

Το κτήμα Κοκοτού, που βρίσκεται σε μια μοναδική ημιορεινή πευκόφυτη περιοχή της ζώνης ΠΓΕ Αττική, ανάμεσα στα δύο όρη της Πεντέλης και της Πάρνηθας, και είναι ένα από τα σημαντικότερα οινοποιεία του Αττικού αμπελώνα. Τα αμπέλια του κτήματος καλλιεργούνται βιολογικά και δίνουν σταφύλια υψηλής ποιότητας, από τα οποία παράγονται κυρίως κρασιά από Ελληνικές και διεθνείς ποικιλίες, όπως Σαββατιανό, Chardonnay, Gewurztraminer, Αγιωργίτικο, Ροδίτης, Merlot και Cabernet Sauvignon.

Το κτήμα Μωραΐτη από την Πάρο, μια από τις σημαντικότερες ζώνες ΠΟΠ των Κυκλάδων, με παράδοση αιώνων στην παραγωγή οίνων. Η οικογένεια Μωραΐτη, που διαθέτει πλέον 200 στρέμματα βιολογικού αμπελώνα, παράγει μια ευρεία γκάμα οίνων βασισμένη στις ποικιλίες Μανδηλαριά, Μονεμβασιά, Ασύρτικο και Μαύρο Αηδάνι, δίνοντας εξαιρετικά δείγματα νησιώτικων οίνων με δυνατό χαρακτήρα και έκφραση.

Το χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνει και τρία ξένα κτήματα:

Το οινοποιείο Cloudy Bay από την Νέα Ζηλανδία, ένα εμβληματικό οινοποιείο το οποίο από την ίδρυση του, το 1985, ουσιαστικά καθιέρωσε τη διεθνή φήμη των λευκών ξηρών Sauvignon blanc από το Marlborough, βάζοντας την Ν. Ζηλανδία στον παγκόσμιο οινικό χάρτη. Υψηλή ποιότητα και άρτια οινοποίηση που εκφράζει το στυλ των κρασιών της περιοχής που τόσοι οινόφιλοι σε όλο τον κόσμο εκτιμούν. Το οινοποιείο παράγει επίσης κρασιά από Pinot Noir και Chardonnay, όλα στην premium κατηγορία και αποτελεί σημείο αναφοράς για την ανάδειξη των ποικιλιακών χαρακτηριστικών στα κρασιά του.

Το οινοποιείο Terrazas de los Andes, από την Αργεντινή, μια χώρα που τα τελευταία χρόνια έχει εντυπωσιάσει το οινόφιλο κοινό με την ποιότητα των κρασιών της. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των οινοπαραγωγικών περιοχών της Αργεντινής, δηλαδή μεγάλο υψόμετρο, ξηρό κλίμα και έντονη ηλιοφάνεια, σε συνδυασμό με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των γηγενών ποικιλιών δίνουν εκφραστικά κρασιά με δυνατό χαρακτήρα που συνοδεύουν τις τοπικές κουζίνες – όπως την Μεσογειακή – με άριστο τρόπο, αποτελώντας μια γαστρονομική απόλαυση για τους φίλους του κρασιού σε όλο τον κόσμο.

Το οινοποιείο Chateau Galoupet από την Προβηγκία, ένα boutique winery με premium κρασιά, στην πολύ δημοφιλή κατηγορία των rose de Provence, που χρόνο με το χρόνο ανεβαίνει σε πωλήσεις και βρίσκεται ψηλά στην προτίμηση των καταναλωτών. Το κτήμα παράγει οίνους υψηλής ποιότητας από γηγενείς ποικιλίες, με αμπελουργία ακριβείας και σύγχρονο εξοπλισμό για την οινοποίηση, ενώ παράλληλα σέβεται και υποστηρίζει την βιοποικιλότητα της περιοχής, διατηρώντας για αυτό τον σκοπό μια έκταση ίση με την καλλιεργήσιμη, αποκλειστικά για την αρμονική διατήρηση της πανίδας και της χλωρίδας στον περιβάλλοντα χώρο.

Βλέπετε αλλαγή μέσα στα τελευταία χρόνια στις γνώσεις και την οινική κουλτούρα του ελληνικού κοινού;

Σε μεγάλο βαθμό για τους Έλληνες η κατανάλωση οίνου είναι συνδεδεμένη τόσο με τις διατροφικές συνήθειες τους όσο και με ειδικές κοινωνικές περιστάσεις. Ο μέσος Έλληνας καταναλωτής δεν φαίνεται να έχει ιδιαίτερες γνώσεις για το κρασί και για αυτό το λόγο συνήθως προτιμάει πιο οικονομικά κρασιά έναντι κάποιων πιο ποιοτικών κρασιών που φέρουν μια προστιθέμενη αξία. Στο πλαίσιο αυτό, η κατανάλωση μη εμφιαλωμένου κρασιού, είτε σε ασκό είτε χύμα, ή ακόμα εμφιαλωμένου κρασιού χαμηλότερης τιμής, αποτελεί σημαντική εναλλακτική στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Φυσικά, τα τελευταία χρόνια αυτή η τάση δείχνει να αντιστρέφεται σταδιακά και η οινογνωσία κερδίζει έδαφος, δίνοντας την ευκαιρία στους οινόφιλους να γνωρίσουν όλο και περισσότερα επώνυμα και ποιοτικά κρασιά, καθώς επίσης και τις γηγενείς ποικιλίες που συνδέονται με αυτά. Η αλλαγή αυτή αποτυπώνεται σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη των ιδιωτικών φορέων που παρέχουν εκπαιδευτικά προγράμματα για το κρασί. Εκεί βλέπουμε και τους επαγγελματίες του κλάδου να εκπαιδεύονται αλλά και πολλούς οινόφιλους που θέλουν να αποκτήσουν γνώσεις στο κρασί με σκοπό να απολαμβάνουν καλύτερα την κατανάλωσή του.

Το ελληνικό κοινό εκτιμά τις ελληνικές ετικέτες εξίσου με τις διεθνείς;

Το Ελληνικό κοινό προτιμά τις εγχώριες ετικέτες. Είναι λίγοι οι Έλληνες που καταναλώνουν ξένα κρασιά. Το συμπέρασμα αυτό αποτυπώνεται στην χαμηλή αξία των εισαγωγών κρασιού στην χώρα μας. Αν έπρεπε να καθορίσω το προφίλ των καταναλωτών αυτών, θα έλεγα εμπειρικά ότι κυρίως αυτό το κοινό είναι πιο εκπαιδευμένοι οινόφιλοι, επαγγελματίες του κλάδου, οινόφιλοι που έχουν ταξιδέψει και δοκιμάσει ξένα κρασιά και εν γένει καταναλωτές που έχουν μια γνώση και πιο ειδικό ενδιαφέρον για το αντικείμενο.

Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε μία συστηματική προσπάθεια από ποικίλους φορείς για την προώθηση του ελληνικού αμπελώνα στο εξωτερικό. Πιστεύετε πως ως αγορά βρισκόμαστε στη σωστή κατεύθυνση;

Είναι γεγονός πως τα τελευταία χρόνια με την δημιουργία του στρατηγικού σχεδίου για το marketing και branding του Ελληνικού κρασιού, που ξεκίνησε το 2010 από τους αρμόδιους φορείς, γίνεται μια οργανωμένη προσπάθεια για την προώθηση του Ελληνικού οίνου στις ξένες αγορές. Η εξαγωγική δραστηριότητα των Ελληνικών κρασιών βέβαια είναι ακόμα ισχνή και σίγουρα υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης και βελτίωσης της θέσης μας στις αγορές του εξωτερικού. Δεν είμαι αρμόδιος να κρίνω την ορθότητα της κατεύθυνσης μας, αλλά κρίνοντας από την επιτυχία χωρών, όπως η Χιλή που είναι πλέον η 5η εξαγωγική χώρα με εξαπλάσια παραγωγή οίνου από την Ελλάδα, η επιτυχία αυτή δεν μπορεί να έρθει μόνο από το marketing και το χτίσιμο του brand «Ελληνικό κρασί». Χρειάζεται και ένας ευρύτερος σχεδιασμός που περιλαμβάνει την συνδρομή των αρμόδιων φορέων, σε επίπεδο θεσμικού και νομοθετικού πλαισίου για χρήσεις γης, κίνητρα επενδύσεων για δημιουργία υπεραξίας στα Ελληνικά κρασιά. Αυτό ενδεχομένως να μειώσει την απόσταση που έχουμε τώρα απέναντι στις χώρες με μεγάλα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που αφορούν κυρίως σε κόστος γης, εργατικό δυναμικό, εν γένει οικονομίες κλίμακας, και κίνητρα επενδύσεων ακόμα και από το εξωτερικό.

Πώς οραματίζεστε το portfolio της Oenothèque σε βάθος 5ετίας;

Το χαρτοφυλάκιο κρασιού της Άμβυξ ιδανικά θα αποτελείται από έναν επιλεκτικό αλλά ικανό αριθμό ποιοτικών οινοποιείων, τα οποία θα ποικίλουν σε μέγεθος, δυναμική, στυλ κρασιών και γεωγραφική τοποθέτηση. Η κλίμακα δεν μπορεί να καθοριστεί με ακρίβεια τώρα, καθώς αυτό εξαρτάται από την σύνθεση των οινοποιείων αυτών και κυρίως το μέγεθος και την δυναμική τους. Σε κάθε περίπτωση η σύνθεση του portfolio θα ακολουθεί το μοντέλο που προανέφερα σχετικά με το τρίπτυχο γεωγραφική διασπορά, χαρακτηριστικά των κρασιών που παράγει και τιμολογιακή τοποθέτηση (price positioning). Σε ότι αφορά τα κτήματα που διανέμουμε σήμερα το όραμά μου είναι να έχουν αναπτυχθεί σημαντικά, έχοντας αποκτήσει σημαντική διείσδυση στην αγορά και να αποτελούν βασικές επιλογές στην προτίμηση των συνεργατών μας αλλά και των καταναλωτών.

Σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο, τι σημαίνει για εσάς η ένταξή σας στην οικογένεια της Άμβυξ;

Η ένταξή μου στην εταιρεία ήρθε σαν το επιστέγασμα της προηγούμενης πορείας και την αρχή μια άλλης. Είναι μάλλον αφετηρία παρά προορισμός. Η πρόκληση που εμπεριέχεται σε αυτόν τον ρόλο είναι πολύ ενδιαφέρουσα, γιατί ενέχει υψηλούς στόχους, σημαντικές ευθύνες και μεγάλη ικανοποίηση για τις δυνατότητες που βλέπω να ανοίγονται μπροστά μου. Καταλαβαίνω ότι από την θέση αυτήν μπορώ να υλοποιήσω και το όραμα μιας σπουδαίας εταιρείας και τις προσωπικές μου επιδιώξεις. Η Άμβυξ είναι μια εταιρεία που ξέρει πως να αξιοποιεί το δυναμικό και τις ικανότητες των στελεχών της και σε αυτό το σημείο οι στόχοι μας ευθυγραμμίζονται ιδανικά