ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Ηλίας Κοκοτός: Ο επισκέπτης στην post covid εποχή αναζητά μία διαφορετική συνθήκη πολυτέλειας

Ηλίας Κοκοτός: Ο επισκέπτης στην post covid εποχή αναζητά μία διαφορετική συνθήκη πολυτέλειας

Ο Διευθυντής Marketing και Μέλος του Δ.Σ. της Elounda S.A. μιλάει στο CNN Greece για τη «μαγική» συνταγή του να παραμένεις επίκαιρος και τις προκλήσεις της luxury ελληνικής ξενοδοχειακής σκηνής.

Συνεχίζουμε να μιλάμε με τους Movers & Shakers του ελληνικού τουρισμού αποκλειστικά στο CNN Greece. Αυτή τη φορά έχουμε απέναντί μας τον Ηλία Κοκοτό, Marketing Director και Board Member ενός εκ των πλέον εμβληματικών Ξενοδοχειακών Ομίλων της χώρας μας, της Elounda S.A. που μετά από 40 χρόνια παρουσίας στην ultra-luxury τουριστική σκηνή της Ελλάδας κατορθώνει να παραμένει πάντα στην κορυφή, να θεωρείται leader, αλλά και να αποτελεί μέχρι και σήμερα μία οικογενειακή επιχείρηση.

Τα τρία παιδιά της οικογένειας Κοκοτού, ο Φώτης, ο Ηλίας και η Μαρίνα, συνεχίζουν επάξια την πορεία που χάραξε ο πατέρας τους, Σπύρος Κοκοτός, ο πρώτος πρόεδρος του ΣΕΤΕ, ο άνθρωπος που πρώτος οραματίστηκε και έκανε πράξη τα bungalows με ιδιωτικές πισίνες στον κόσμο (!) το μακρινό 1982, μεταξύ πολλών άλλων «πρωτιών», και τελικά κατόρθωσε να βάλει την Ελούντα της Κρήτης, και κατά συνέπεια τη χώρα μας, στον παγκόσμιο ταξιδιωτικό χάρτη ως luxury destination, αλλά και η μητέρα τους, Ελίανα, η «ψυχή» της εταιρίας, που μέχρι και η διεθνής Γαλλική αλυσίδα Relais & Châteaux βράβευσε πριν μερικά χρόνια ως Γυναίκα της Χρονιάς, σε μια τελετή στο Παρίσι, στην οποία τραγούδησε η θρυλική Tina Turner.

Σήμερα τα τρία μαγευτικά ξενοδοχεία της οικογένειας, το Elounda Peninsula, το Elounda Mare και το Porto Elounda, 40 ολόκληρα χρόνια μετά το πρώτο opening, συνεχίζουν να προσελκύουν το πιο εκλεκτικό παγκόσμιο κοινό με ένα average stay 10 και πλέον νύχτες. Ζητήσαμε από τον γεννημένο και μεγαλωμένο μέσα στα ξενοδοχεία Ηλία Κοκοτό, key στέλεχος του Ομίλου Elounda και ουσιαστικά εκείνον που έχτισε το τμήμα marketing της εταιρείας στη σύγχρονη μορφή του, να μοιραστεί μαζί μας το μυστικό της διαχρονικής επιτυχίας, αλλά και να μας μιλήσει για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο πολυτελής τουρισμός στην Ελλάδα.

Φέτος τα ξενοδοχεία σας υποδέχονται τη σεζόν με πολύ όμορφα νέα. Θέλετε να μας μιλήσετε λίγο γι’ αυτά;

Η αλήθεια είναι πως προσπαθούμε πάντα να ξεκινάμε τη σεζόν με κάτι νέο και ενδιαφέρον, με πράγματα που ανεβάζουν τον πήχη της φιλοξενίας και προσθέτουν αξία στην εμπειρία του επισκέπτη μας. Εκτός λοιπόν από τις γενικές ανακαινίσεις που είναι διαρκείς και συνεχείς, φέτος ολοκληρώσαμε και την εκ βάθρων ανακαίνιση του Elounda Peninsula, του πιο premium από τα τρία μας properties, και ναι μεν κρατήσαμε τα βασικά στοιχεία του, αλλά πλέον ιδωμένα μέσα από ένα πολύ πιο σύγχρονο πρίσμα.

Πέρα από αυτό λοιπόν προσθέσαμε δύο παγκοσμίως κορυφαία restaurant brands στο Peninsula, προς μεγάλη χαρά των πιστών επισκεπτών μας από ότι δείχνουν τα πράγματα. Ο λόγος για το μαγευτικό Il Borro της οικογένειας Ferragamo, που υπηρετεί τη λογική ενός Italian Bistrot και συναντάται στην Τοσκάνη φυσικά, που είναι και το διάσημο για τα κρασιά του κτήμα της οικογένειας Ferragamo, στο Λονδίνο, στο Ντουμπάι, στην Φλωρεντία, και τώρα και στην Ελούντα από πέρσι συγκεκριμένα. Φέτος τώρα μόλις κατέφθασε το Sumosan, τολμώ να πω ένα από τα καλύτερα ιαπωνικά εστιατόρια στον κόσμο, με venues στο Λονδίνο, στην Κουρσεβέλ, στο Ντουμπάι κλπ, και προσγειώθηκε σε ένα από τα πιο προνομιακά σημεία του Elounda Peninsula, με συναρπαστική θέα και φυσικά συγκλονιστικό φαγητό.

Πώς παραμένει κανείς επίκαιρος μετά από 40 χρόνια; Υπάρχει κάποια «μαγική» συνταγή;

Κοιτάξτε η Ελούντα, συνολικά και ως περιοχή, έχει κατορθώσει να παραμείνει στην κορυφή του παγκόσμιου luxury τουριστικού γίγνεσθαι εδώ και πολλές δεκαετίες. Αρκεί να πούμε πως είναι η No.1 περιοχή σε 5άστερα resort στη χώρα μας, και αυτό κάτι λέει. Τώρα όσον αφορά στα δικά μας ξενοδοχεία πιο συγκεκριμένα πρέπει να παραδεχτούμε πως το μεγαλύτερο προτέρημά τους είναι η τοποθεσία τους, είναι μαγική, δεν έχει νόημα να κρυβόμαστε. Επίσης τα ίδια τα ξενοδοχεία έχουν μεγάλους και απλωμένους χώρους. Είναι αυτό που λέμε μεταξύ μας “Space is Luxury” σήμερα και είναι αλήθεια.

Πέρα όμως από αυτά, τα οποία δεν αρκούν από μόνα τους φυσικά, πρέπει να σκέφτεσαι πάντα ένα βήμα μπροστά, να σκέφτεσαι διαρκώς καινούρια πράγματα, να ανανεώνεσαι και έτσι να ανανεώνεις και τη σχέση σου με τους επισκέπτες σου.

Αν δεν ανανεώνεσαι, αν δεν ατενίζεις με καινοτόμο σκέψη το μέλλον, δεν έχεις ελπίδα, και αυτό το μάθαμε από τον πατέρα μας, που ήταν πάντα πρωτοπόρο πνεύμα και άκρως ευρηματικός οραματιστής.

Είναι γνωστό πως ο χώρος της φιλοξενίας αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις με την εύρεση προσωπικού, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και πανευρωπαϊκά. Πού οφείλεται αυτό το πρόβλημα και τι κάνετε εσείς για την αντιμετώπισή του;

Το πρόβλημα βασικά έγκειται στην υπερπροσφορά. Συνέχεια χτίζονται νέα ξενοδοχεία, δίνονται άδειες για νέα ξενοδοχεία, αλλά κανείς δεν σταματά να σκεφτεί το «πώς». Σκεφτείτε πόσα ξενοδοχεία υπήρχαν πριν από 15 χρόνια και πόσα υπάρχουν σήμερα. Άρα ουσιαστικά το πρόβλημα είναι πως ούτε η πολιτεία ούτε εμείς οι επιχειρηματίες δεν λαμβάνουμε σοβαρά υπ’ όψιν μας το πώς όλα αυτά τα ξενοδοχεία που ανοίγουν συνέχεια τελικά θα καταφέρουν να λειτουργήσουν. Η λύση σίγουρα δεν είναι μία και σίγουρα δεν είναι απλή.

Στη δική μας περίπτωση μπορώ να σας πω πως σε μεγάλο βαθμό βοηθούν οι διεθνείς συνεργασίες, όπως αυτές που αναφέραμε παραπάνω, αλλά και το spa μας που είναι Six Senses, ένα κορυφαίο διεθνές brand. Έτσι οι άνθρωποι που εργάζονται σε εμάς μπορούν να έχουν απασχόληση όλο το χρόνο, αφού μπορούν να δουλέψουν στα αντίστοιχα εστιατόρια και spa των ιδίων brand στην Κουρσεβέλ, στο Γκστάαντ κλπ, ενώ παράλληλα βάζουν και σημαντική προϋπηρεσία στο βιογραφικό τους. Οπότε έτσι μπορούμε και να εξασφαλίζουμε σχεδόν 12μηνη εργασία, πράγμα πάρα πολύ βασικό, και να δίνουμε κίνητρο. Επίσης οι καλοί μισθοί, οι καλές συνθήκες διαμονής, το καλό περιβάλλον εργασίας παίζουν τεράστιο ρόλο στο να βρίσκεις προσωπικό, και ταυτόχρονα αυτό το προσωπικό να είναι ευχαριστημένο. Πάντως γενικά πρέπει να βρεθεί μία λύση πιο συνολική, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο μιλώντας.

Η Ελούντα είναι ένας κορυφαίος παγκόσμιος προορισμός. Με τη ραγδαία αύξηση του τουρισμού, υπάρχουν οι υποδομές να υποδεχτούν όλο αυτόν τον κόσμο και να του προσφέρουν το επίπεδο υπηρεσιών που περιμένει;

Είναι γεγονός πως η Κρήτη είναι λίγο μία ειδική περίπτωση. Ας πούμε μέχρι το 2025 υποτίθεται πως θα έχει ολοκληρωθεί το αεροδρόμιο στο Καστέλι, που είναι εξαιρετικά σημαντικό για όλους εμάς. Γιατί ξενοδοχεία υπάρχουν, η υπερπροσφορά για την οποία μιλήσαμε παραπάνω, αλλά κάπου υπάρχει ένα ταβάνι με τις πτήσεις. Το νέο αεροδρόμιο θα ανεβάσει την τουριστική κίνηση του νησιού από τα 8 στα 15 εκατομμύρια, άρα μιλάμε για νέες αγορές, για νέες δυνατότητες, νέες συνθήκες. Και γενικά είναι αλήθεια πως στην Κρήτη γίνονται διαρκώς έργα, καλύτεροι δρόμοι, υπάρχει μία μεγάλη προσπάθεια.

Ο βόρειος οδικός άξονας που θα ενώνει το Λασίθι με τα Χανιά, επί παραδείγματι, είναι επίσης ένα πολύ σημαντικό έργο. Το θέμα είναι αυτό να γίνει ένα παράδειγμα και για την υπόλοιπη χώρα, και γενικά πρέπει να υπάρχει ένα συγκροτημένο και μακροπρόθεσμο πλάνο από την ίδια την πολιτεία σε πανελλήνιο επίπεδο, πρέπει να δοθούν αφορμές για να αποκτήσει πλέον η χώρα μας τουρισμό 12 μήνες το χρόνο, και πολλά ακόμη.

Συζητάμε διαρκώς για τη νέα εποχή της πολυτέλειας όσον αφορά στον τουρισμό. Ποια είναι αυτή η νέα εποχή;

Η νέα εποχή είναι σίγουρα οι εμπειρίες, ακούμε και μιλάμε συνέχεια για το «experience», και με βεβαιότητα αυτό είναι η λεγόμενη «νέα πολυτέλεια». Όμως αυτό που παρατηρούμε εμείς οι άνθρωποι των ξενοδοχείων, ιδιαίτερα μετά τον covid, είναι πως ο κόσμος αποζητά και εκτιμά πολύ παραπάνω την ησυχία, το χώρο, την άπλα. Δεν θεωρείται πια luxury το να πάει ο επισκέπτης ακόμη και στην πιο hot παραλία και να είναι αγκαλιά με άλλους 1000 ανθρώπους και ας είναι μία πανάκριβη και ultra-premium εμπειρία. Επίσης πλέον εκτιμά ο πολυταξιδεμένος επισκέπτης πολύ το επίπεδο του σέρβις, την εξατομίκευση, την ισορροπημένη ευγένεια. Βασικά εκτιμά πράγματα που πριν τα θεωρούσε λίγο ή πολύ δεδομένα. Τώρα πια τα βλέπει με άλλο μάτι και τα μετράει διαφορετικά.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ