ΤΑΞΙΔΙ ΚΟΣΜΟΣ

Αυτά είναι τα «πράσινα» εμπορικά αεροπλάνα που σχεδιάζει η NASA για την επόμενη δεκαετία

Αυτά είναι τα «πράσινα» εμπορικά αεροπλάνα που σχεδιάζει η NASA για την επόμενη δεκαετία
To αεροσκάφος X-66A, μια συνεργασία της NASA με την Boeing BOEING

Δύο προγράμματα εμπορικών αεροσκαφών αναπτύσσει η NASA, με στόχο τις βιώσιμες πτήσεις μέσα στη δεκαετία του 2030.

Το πρώτο είναι το αεροσκάφος X-66A, το οποίο η NASA ετοιμάζει μαζί με την Boeing στο πλαίσιο του προγράμματος Sustainable Flight Demonstrator. Οι δύο αμερικανικοί κολοσσοί της αεροδιαστημικής θέλουν να κατασκευάσουν, να δοκιμάσουν και να πετάξουν ένα αεροσκάφος που θα μειώνει τις εκπομπές ρύπων, πριν από το τέλος της δεκαετίας. Το X-66A είναι το αεροσκάφος επίδειξης πλήρους κλίμακας με το οποίο θα κάνουν όλα αυτά.

«Ο στόχος μας είναι η συνεργασία της NASA με την Boeing για την παραγωγή και δοκιμή ενός επιδεικτικού αεροσκάφους πλήρους κλίμακας να συμβάλει στην ανάπτυξη μελλοντικών εμπορικών αεροσκαφών που θα είναι πιο αποδοτικά ως προς την κατανάλωση καυσίμων, με οφέλη για το περιβάλλον, τη βιομηχανία εμπορικών αερομεταφορών και τους επιβάτες σε όλο τον κόσμο», είχε δηλώσει ο διοικητής της NASA Μπιλ Νέλσον τον περασμένο Ιανουάριο. «Εάν επιτύχουμε, μπορεί να δούμε αυτές τις τεχνολογίες σε αεροπλάνα που θα χρησιμοποιεί το κοινό τη δεκαετία του 2030».

Λιγότερη αντίσταση, περισσότερη οικονομία

Ο σχεδιασμός πάνω στον οποίο εργάζονται η NASA και η Boeing θα μπορούσε να μειώσει την κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές ρύπων έως και 30% σε σύγκριση με τα πιο αποδοτικά σημερινά αεροσκάφη.

Ονομάζεται Transonic Truss-Braced Wing concept, το οποίο βασίζεται σε επιμήκη, λεπτά φτερά που σταθεροποιούνται από διαγώνιες δοκούς που συνδέουν τις πτέρυγες με το αεροσκάφος. Το σχήμα του σχεδιασμού δημιουργεί λιγότερη αντίσταση και κατά συνέπεια καίει λιγότερα καύσιμα.

Τα χρώματά του παρουσιάστηκαν προ ημερών στην έκθεση EAA AirVenture στο Όσκος του Ουινσκόνσιν. Διαθέτει λευκό σώμα και η ουρά του έχει μπλε, πορτοκαλί και κόκκινες ρίγες.

«Πρόκειται για ένα πειραματικό αεροσκάφος», είχε δηλώσει τον Ιανουάριο ο Μπομπ Πιρς, αναπληρωτής διοικητής της NASA για τη Διεύθυνση Αποστολών Αεροναυτικής Έρευνας. «Δεν πρόκειται για εμπορική ανάπτυξη ενός αεροσκάφους με το οποίο θα πετάξουν οι επιβάτες σήμερα. Και ο λόγος που πρέπει να το κάνουμε αυτό είναι επειδή πρόκειται για τεχνολογία υψηλού ρίσκου. Προσπαθούμε να επικυρώσουμε την τεχνολογία».

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση αυτού του επιδεικτικού αεροσκάφους πλήρους κλίμακας πρόκειται να πραγματοποιηθεί το 2028. Η NASA ελπίζει ότι μια μέρα η τεχνολογία αυτή θα μπορεί να εξυπηρετεί περίπου το ήμισυ της εμπορικής αγοράς μέσω αεροσκαφών μικρών και μεσαίων αποστάσεων.

Yβριδικά ελικοφόρα αεροσκάφη

Το δεύτερο πρόγραμμα της NASA είναι το Electrified Powertrain Flight Demonstration (EFPD) για το οποίο αναπτύσσουν υβριδικά ηλεκτρικά ελικοφόρα αεροσκάφη η GE Aerospace και η magniX. Στόχος του προγράμματος είναι να καταστεί δυνατή η δημιουργία μιας νέας γενιάς αεροσκαφών με ηλεκτρική ενέργεια.

Οι νέες τεχνολογίες περιλαμβάνουν ελαφρύτερους και αποδοτικότερους κινητήρες, καθώς και ηλεκτρονικά συστήματα και υλικά που μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση της αποδοτικότητας των καυσίμων και στη μείωση των εκπομπών, και θα δοκιμαστούν αρχικά σε τροποποιημένα υπάρχοντα αεροσκάφη.

Ένα αναβαθμισμένο Saab 340B, με λευκό και μπλε χρώμα (το οποίο παρουσιάστηκε επίσης στην EAA AirVenture), θα χρησιμοποιηθεί από την GE Aerospace για δοκιμαστικές πτήσεις μέχρι τα μέσα της τρέχουσας δεκαετίας.

Τα αεροσκάφη της magniX (επάνω) και της GE AerospaceNASA

Ένα τροποποιημένο αεροσκάφος DeHavilland «Dash 7», με κόκκινο και άσπρο χρώμα, φιλοξενεί το υβριδικό σύστημα κίνησης της magniX και θα πραγματοποιήσει δοκιμαστικές πτήσεις σε συνεργασία με την AeroTEC και την Air Tindi.

Η NASA σχεδιάζει να πραγματοποιήσει τουλάχιστον δύο επιδείξεις πτήσεων μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, ώστε οι νέες τεχνολογίες να εισαχθούν εμπορικά στις ΗΠΑ ανάμεσα στο 2030 και το 2035.

Με πληροφορίες από: Take a sneak peek at NASA planes that could transform air travel by the 2030s by Maureen O'Hare, CNN

ΔΗΜΟΦΙΛΗ