TRAVEL

Οι διεθνείς τάσεις στον χειμερινό τουρισμό

Οι διεθνείς τάσεις στον χειμερινό τουρισμό

Ο χειμερινός τουρισμός στην Ελλάδα είναι ‘‘work in progress’’, μια «επιχείρηση υπό εξέλιξη». Είναι αλήθεια πως μέχρι στιγμής αφορά κυρίως στο ελληνικό κοινό, αφού οι παραδοσιακοί χειμερινοί προορισμοί της χώρας δουλεύουν κυρίως με Έλληνες επισκέπτες και σε ένα πάρα πολύ μικρό ποσοστό, ίσως, με ξένους. Έτσι, είναι αναμενόμενο, οι διεθνείς τάσεις στον χειμερινό τουρισμό να μην «αγγίζουν» άμεσα την ελληνική πραγματικότητα και να μοιάζουν – σε πολλές περιπτώσεις – «ξένες» προς τις ελληνικές συνήθειες. Με δεδομένο όμως το άνοιγμα του ελληνικού χειμερινού τουρισμού προς τις αγορές όλου του κόσμου, αξίζει να επισημάνουμε τις τάσεις που επικρατούν στον χειμερινό τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο για το 2022.

Home-swapping, ανταλλαγή σπιτιών

Το home-swapping στην Ελλάδα οι περισσότεροι το γνωρίζουμε από την ταινία «The Holiday» με την Κάμερον Ντίαζ και την Κέιτ Γουίνσλετ, που αποφάσισαν πολύ παρορμητικά να ανταλλάξουν σπίτια για να περάσουν τις γιορτές των Χριστουγέννων. Αυτό ακριβώς είναι η νέα τάση στις χειμερινές διακοπές, που έχει ήδη κατακλύσει τα social media υπό το hashtag #houseswap. Κατά τη διάρκεια του δεύτερου χειμώνα πανδημίας, φαίνεται πως πολλοί είναι εκείνοι που προτιμούν να ανταλλάξουν σπίτι με κάποιον, ώστε να επισκεφθούν έναν νέο προορισμό και να συγχρωτιστούν με όσο το δυνατόν λιγότερους ανθρώπους. Παράλληλα, έχουν την ευκαιρία να ζήσουν ως «κανονικοί» κάτοικοι σε original περιβάλλον και όχι ως επισκέπτες – μια εμπειρία που πολλοί θεωρούν ανεκτίμητη. Το μεγάλο πλεονέκτημα του home-swapping όμως είναι το πόσα χρήματα εξοικονομεί όποιος επιλέγει αυτή τη λύση, όπως μαρτυρούν τα στατιστικά στοιχεία ιστοσελίδων που εξυπηρετούν επαγγελματικά αυτή την τάση.

Workcations, εργασία και διακοπές την ίδια στιγμή

Με την τηλεργασία να εφαρμόζεται σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό σε παγκόσμιο επίπεδο, το Workcations (από τις λέξεις work = εργασία και vacations = διακοπές, δηλαδή ο συνδυασμός διακοπών και εργασίας είναι ένα από τα trends που εξαπλώνεται ραγδαία. Με πολύ απλά λόγια, στηρίζεται γύρω από την ευκαιρία να εργάζεται κάποιος «κανονικά» αλλά μετά τις ώρες δουλειάς να μπορεί να απολαμβάνει περιηγήσεις και εξερευνήσεις στον προορισμό που έχει επιλέξει. Το μόνο που χρειάζεται είναι μια ικανοποιητική σύνδεση στο Internet και τον προσωπικό του υπολογιστή ή και επιπλέον εξοπλισμό, ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της εργασίας του. Από εκεί και πέρα, έχει όλο τον χρόνο να δει τα αξιοθέατα, να επισκεφθεί τα μουσεία, να πάρει μέρος σε δραστηριότητες και ό,τι άλλο επιθυμεί για να γνωρίσει όποιο μέρος επιλέξει. Κατά τη διάρκεια του χειμώνα, που είναι πιο δύσκολο για την πλειοψηφία των εργαζομένων να πάρουν αρκετές ημέρες άδειας, το Workcations επικρατεί πάρα πολύ άνετα!

Trip-stacking, από ταξίδι σε ταξίδι

Το Trip-stacking είναι η πρακτική της κράτησης πολλαπλών ταξιδιών back-to-back, δηλαδή αμέσως το ένα μετά το άλλο και ξεκίνησε, ουσιαστικά, το καλοκαίρι του 2021. Φαίνεται πως οι άνθρωποι ανά τον κόσμο ήθελαν να μεγιστοποιήσουν τα ταξίδια τους στο εξωτερικό, χωρίς να χάσουν ούτε μία ημέρα. Οι ειδικοί πιστεύουν πως αυτό έγινε από μία ανάγκη που προέκυψε μετά από έναν χρόνο εγκλεισμού και σε συνδυασμό με την ευκαιρία που άνοιξε σχεδόν σε όλο τον κόσμο το προηγούμενο καλοκαίρι. Φέτος το χειμώνα αυτό συνεχίζεται με πολλούς από εκείνους που επιλέγουν να ταξιδέψουν να συνδυάζουν πολλούς προορισμούς, τον έναν μετά τον άλλο. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, η μέση διάρκεια του ταξιδιού έχει διαμορφωθεί στις 9 έως 11 ημέρες, ενώ υπάρχουν και πολλοί που εφαρμόζουν τόσο το Trip-stacking όσο και το Workcations, ταξιδεύοντας επί μήνες από προορισμό σε προορισμό χωρίς να σταματούν την εργασία τους.

Luxury all-inclusive

Μέχρι προσφάτως τα all-inclusive πακέτα διακοπών αφορούσαν κυρίως σε οικογένειες με παιδιά και θεωρούνταν πως στερούνταν ποιότητας, ειδικά σε σχέση με τη διατροφή. Φαίνεται όμως πως η τάση αυτή, ειδικά για τον φετινό χειμώνα αναπτύσσεται διεθνώς, καθώς τα all-inclusive resorts εξελίσσονται παρέχοντας πολυτελείς υπηρεσίες στους πελάτες τους – που πλέον είναι όλων των κατηγοριών. Φυσικά η τάση αυτή προέρχεται από την πανδημία και την ανάγκη που έχουν οι άνθρωποι να αισθάνονται ασφαλείς και προστατευμένοι, ερχόμενοι σε επαφή με συγκεκριμένους ανθρώπους, ειδικά όσον αφορά στο φαγητό και τη διαμονή τους. Το luxury all-inclusive είναι μια τάση που αφορά κυρίως στην ξεκούραση και λιγότερο στην εμπειρία που προσφέρουν τα ταξίδια σε νέους προορισμούς.

Κατά τη διάρκεια αυτού του χειμώνα, οι τάσεις στον παγκόσμιο χειμερινό τουρισμό είναι ενδεικτικές για το πώς ενσωματώνει ο ταξιδιώτης την εμπειρία της πανδημίας και όσα άφησε στη ζωή μας. Αυτό που παραμένει έντονο και κυρίαρχο, σε κάθε περίπτωση, είναι η ανάγκη του κόσμου να ταξιδέψει και για να το επιτύχει αυτό εκμεταλλεύεται και αξιοποιεί κάθε ευκαιρία, όποτε κι αν παρουσιάζεται.

Δείτε εδώ το αφιέρωμα του CNN Greece στον χειμερινό τουρισμό στην Ελλάδα