TECH

Αστρονόμοι εντόπισαν το πρώτο διαστρικό αντικείμενο πέρα από το ηλιακό μας σύστημα

REUTERS/ file photo

Οι αστρονόμοι εντόπισαν αυτό που πιστεύεται ότι είναι το πρώτο γνωστό αντικείμενο που προέρχεται από διαφορετικό ηλιακό σύστημα και μπαίνει στη δική μας "γειτονιά".

Το διαστρικό αντικείμενο, που μπορεί να είναι ένας αστεροειδής ή ένας κομήτης, έχει προκαλέσει τεράστιο ενθουσιασμό στους επιστήμονες που εργάζονται πυρετωδώς για τη συλλογή πληροφοριών σχετικά με το μυστηριώδες αυτό σώμα προτού εξαφανιστεί.

Σύμφωνα με τους παρατηρητές, το αντικείμενο βρίσκεται σε μια υπερβολική τροχιά, που υποδηλώνει ότι το σώμα έχει διαφύγει από ένα αστέρι έξω από το ηλιακό μας σύστημα.

Τα πρώτα ευρήματα που δημοσιεύθηκαν στο Κέντρο Μικρού Πλανήτη της Διεθνούς Αστρονομικής Ένωσης (MPEC) δηλώνουν: "Αν και άλλες παρατηρήσεις επιβεβαιώσουν την ασυνήθιστη φύση αυτής της τροχιάς, αυτό το αντικείμενο μπορεί να είναι η πρώτη ξεκάθαρη περίπτωση ενός διαστρικού κομήτη".

Το μυστηριώδες αντικείμενο, που ονομάζεται A / 2017 U1, ανακαλύφθηκε από το τηλεσκόπιο Pan-STARRS 1 του Πανεπιστημίου της Χαβάης.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα της Independent, ο Rob Weryk από το Ινστιτούτο Αστρονομίας του Πανεπιστημίου της Χαβάης ήταν ο πρώτος που αναγνώρισε το κινούμενο αντικείμενο. Συγκρίνοντας τα ευρήματά του με τις εικόνες που ελήφθησαν από το τηλεσκόπιο της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος στην Τενερίφη στα Κανάρια Νησιά, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το αντικείμενο προέρχεται από κάπου αλλού στον γαλαξία μας.

Ο μυστηριώδης διαστημικός βράχος έχει διάμετρο μικρότερη από 400 μέτρα και πιστεύεται ότι προήλθε από την κατεύθυνση του αστερισμού Λύρα, ταξιδεύοντας μέσα στο διάστημα με την αξιοσημείωτη ταχύτητα των 25,5 χιλιομέτρων ανά δευτερόλεπτο.

Οι επιστήμονες πίστευαν από καιρό στην ύπαρξη τέτοιων διαστρωματικών αντικειμένων, επειδή πολλά υλικά πιστεύεται ότι εκτοξεύονται από τα πλανητικά συστήματα όταν σχηματίζονται πλανήτες, αλλά αυτή είναι η πρώτη φορά που μπορεί να έχουν βρει ένα.

Ο Paul Chodas, διευθυντής του Κέντρου Σπουδών για τις Αντικείμενα της Γης (CNEOS) της NASA, δήλωσε: «Περιμέναμε γι’αυτό εδώ και δεκαετίες. Έχει εδώ και καιρό θεωρηθεί ότι υπάρχουν τέτοια αντικείμενα - αστεροειδείς ή κομήτες που κινούνται ανάμεσα στα αστέρια και περνούν περιστασιακά το ηλιακό μας σύστημα - αλλά αυτή είναι η πρώτη τέτοια ανίχνευση. Μέχρι στιγμής, όλα δείχνουν ότι αυτό είναι πιθανόν ένα διαστρικό αντικείμενο, αλλά περισσότερα στοιχεία θα το βοηθήσουν να το επιβεβαιώσουμε».

Οι νέες πληροφορίες που συλλέγονται από την παρατήρηση του αντικειμένου θα επιτρέψουν στους αστρονόμους να μάθουν περισσότερα για την προέλευσή τους και ενδεχομένως τη σύνθεσή τους.

Το μικρό σώμα ήρθε πλησιέστερα προς τον Ήλιο στις 9 Σεπτεμβρίου προτού κάνει μια στροφή και περάσει κάτω από την τροχιά της Γης στις 14 Οκτωβρίου σε απόσταση περίπου 24 εκατομμυρίων χιλιομέτρων - ή περίπου 60 φορές την απόσταση από τη Σελήνη.