TECH

Καινοτομία και ψηφιακή επανάσταση: To σήμερα που κακώς αποκαλούμε ακόμα μέλλον

Καινοτομία και ψηφιακή επανάσταση: To σήμερα που κακώς αποκαλούμε ακόμα μέλλον

Καινοτομία, νέα επιχειρηματικά μοντέλα, αξιοποίηση των δεδομένων, ψηφιακός μετασχηματισμός.

Η αποκαλούμενη «ψηφιακή επανάσταση» έχει αρχίσει και αλλάζει τα πάντα σχεδόν σε όλους τους κλάδους της οικονομίας και ακόμη και οι εταιρείες που είχα την αίσθηση ότι η νέα πραγματικότητα και τα καινούρια επιχειρηματικά μοντέλα δεν τους επηρεάζουν, αρχίζουν πλέον να αισθάνονται τις επιπτώσεις.

Είναι πλέον κατανοητό σε όλες τις επιχειρήσεις, ακόμη και στην Ελλάδα, όπου αρκετοί είχαν την αίσθηση ότι μπορούσαν να «καθυστερήσουν» τις απαραίτητες κινήσεις ότι πρέπει να κινηθούν γρήγορα. Πρέπει να κάνουν κάτι καινοτόμο και να αλλάξουν τον τρόπο λειτουργίας τους, να δημιουργήσουν ή να υιοθετήσουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα. Οι επιχειρήσεις καλούνται να καινοτομήσουν και ταυτόχρονα να αλλάξουν, να κάνουν ένα εσωτερικό disruption.

Καινοτομία δεν σημαίνει απαραίτητη ότι πρέπει να εφεύρει μία επιχείρηση μία νέα τεχνολογία ή να δημιουργήσει ένα καινούριο προϊόν. Σε πολλές περιπτώσεις, καινοτομία δεν σημαίνει κάποια μεγάλη τεχνολογική εφεύρεση αλλά μία μικρή αλλαγή σε ένα υφιστάμενο επιχειρηματικό μοντέλο που έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους και την καλύτερη εξυπηρέτηση του πελάτη. Το αποτέλεσμα είναι ο πελάτης να το προτιμά και να στρέφεται προς τη μικρή αλλά καινοτόμα επιχείρηση, η οποία ξαφνικά μεγαλώνει με εξαιρετικά γρήγορους ρυθμούς. Οι πλατφόρμες διαμεσολάβησης (π.χ. Uber, Airbnb) είναι το πιο κλασικό παράδειγμα αλλά υπάρχουν πολλές αντίστοιχες περιπτώσεις σε αρκετούς κλάδους, ο αριθμός των οποίων αυξάνεται διαρκώς.

Και όσοι βρεθούν στο επερχόμενο SingularityU Greece Summit, μία από τις πιο ενδιαφέρουσες μαζώξεις ανθρώπων και μυαλών από όλο τον κόσμο, ιδεών και παραστάσεων υψηλού επιπέδου, που έχει πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Εκεί κάποιος θα έχει τη δυνατότητα να γνωρίσει παραδείγματα αναφορικά με τον τρόπο με τον οποίο οι ψηφιακές τεχνολογίες αλλάζουν ήδη την καθημερινότητα μας και θα την αλλάξουν πολύ περισσότερο στο όχι και πολύ μακρινό μέλλον. Παραδείγματα που στην Ελλάδα μάλλον δεν έχουμε εκτεθεί ακόμα και αναμένεται να παρουσιαστούν μέσω ομιλιών από ανθρώπους που έχουν να πουν ο καθένας τη δική του ιστορία για τη σχέση του με την καινοτομία και αυτό που εμείς, μάλλον κακώς, αποκαλούμε ακόμα μέλλον.

Ομιλίες, όπως αυτή του Larry Keely, προέδρου και συν-ιδρυτή της Doblin Group και γενικού διευθυντή της Deloitte Consulting, αλλά και εκείνη του John Hagel, διευθυντή και συν-προέδρου του Centre for the Edge της Deloitte, θα κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση παρουσιάζοντας τον τρόπο με τον οποίο μία επιχείρηση μπορεί να καινοτομήσει, μπορεί να προσαρμοστεί, μπορεί να δημιουργήσει ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο.

Πιο συγκεκριμένα, η ομιλία του Larry Keely, εμπνευσμένη από το δικό του «παιδί», το επιτυχημένο βιβλίο “Ten types of innovation” , αναμένεται να μας συστήσει τρόπους για τον εντοπισμό νέων επιχειρηματικών ευκαιριών μέσω της καινοτομίας, ενώ το έτερο στέλεχος της Deloitte, ο John Hagel, αναμένεται να κεντρίσει το ενδιαφέρον, του έτσι κι αλλιώς εξαιρετικά “High profile” κοινού, παρουσιάζοντας τρόπους να μετατρέψει κανείς τις προκλήσεις σε ευκαιρίες. Σημειωτέων πως η Deloitte είναι Platinum Global Partner του Singularity.

Στην Ελλάδα, το αποκαλούμενο disruption των υφιστάμενων επιχειρηματικών μοντέλων έχει ήδη κάνει την εμφάνιση του σε κλάδους όπως αυτός του τουρισμού και των μεταφορών και όχι μόνο. Οι ελληνικές επιχειρήσεις βρίσκονται απέναντι σε μία τρομερή πρόκληση που σχετίζεται με την ανάγκη να υλοποιήσουν με εξαιρετικά γρήγορους ρυθμούς μία ψηφιακή μετάβαση, η οποία δεν περιλαμβάνει μόνο εγκατάσταση τεχνολογικών συστημάτων αλλά και αλλαγή νοοτροπίας και κουλτούρας προκειμένου ένας οργανισμός να μπορέσει να αντιμετωπίσει αυτές τις νέες προκλήσεις.

Πώς μπορούν οι ελληνικές επιχειρήσεις να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να καταφέρουν, μάλιστα, να κάνουν το άλμα προς τα εμπρός; Αυτό είναι ένα άλλο θέμα που θα απασχολήσει το SingularityU Greece Summit, το οποίο πραγματοποιείται στις αρχές της επόμενης εβδομάδας. Όμως, αυτό που πρέπει να τονισθεί είναι πως τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα φέρνουν καινούρια δεδομένα στο τραπέζι σε τομείς όπως είναι οι πληρωμές, η αξιοποίηση των δεδομένων και οι εμπλεκόμενοι «παίκτες». Και η κατανόηση και η προσαρμογή τους απαιτεί τεχνογνωσία και καθοδήγηση που μπορούν να προσφέρουν οργανισμοί όπως είναι η Deloitte, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια έχουν αποκτήσει σημαντική εμπειρία στην υλοποίηση έργων ψηφιακού μετασχηματισμού σε επιχειρήσεις κάθε μεγέθους σε ολόκληρο τον κόσμο.

Για παράδειγμα, στον ψηφιακό μετασχηματισμό ένα σημαντικό θέμα είναι αυτό της αλλαγής κουλτούρας. Πρόκειται για μία διαδικασία που δεν είναι απλή και απαιτεί σωστή καθοδήγηση - και αυτό είναι κάτι που ελάχιστοι οργανισμοί παγκοσμίως γνωρίζουν και προσφέρουν, με την Deloitte να αποτελεί και εδώ μία τέτοια περίπτωση- - όπως επίσης είναι και μία διαδικασία που απαιτεί μεν χρόνο αλλά πρέπει να γίνει και όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Με την επιχείρηση, επιπλέον, να καλείται να υιοθετήσει και να αφομοιώσει μεγάλες αλλαγές με όσο το δυνατόν καλύτερο τρόπο ώστε αυτή η κίνηση να έχει θετική επίδραση στη δραστηριότητα και στην παραγωγικότητα μίας επιχείρησης, που αποτελεί, φυσικά, και τον βασικό στόχο.