TECH

Πόσο επιταχύνθηκε ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην Ελλάδα το 2020;

Πόσο επιταχύνθηκε ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην Ελλάδα το 2020;

Η ετήσια έρευνα του Found.ation και του EIT Digital καταγράφει την πραγματικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων.

Το 2020 κληθήκαμε να ξεπεράσουμε μία δύσκολη συγκυρία που δεν έχει προηγούμενο στην εποχή μας, μία κρίση που μας έφερε αντιμέτωπους με σημαντικά ζητήματα που αφορούν την υγεία, είχαν όμως επέκταση και στις οικονομίες του πλανήτη, επηρεάζοντας εμφανέστατα την εργασιακή πραγματικότητα και αφήνοντας το στίγμα τους στον επιχειρηματικό κόσμο. Η προσπάθεια να ξεπεραστεί αυτή η πρωτόγνωρη κατάσταση έχει έναν τεράστιο σύμμαχο και αυτός δεν είναι άλλος από ην τεχνολογία. Και το σίγουρο είναι ένα αυτή τη χρονιά και στη χώρα μας: οι αλλαγές που ήρθαν επιτάχυναν τον ψηφιακό μετασχηματισμό και, ακόμη και αν οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν ήταν, σε πολλές περιπτώσεις, επαρκώς προετοιμασμένες για την κατάσταση που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν, μπήκαν άμεσα σε μία διαδικασία αλλαγών (επιτυχημένων σε αρκετές περιπτώσεις), σε μία προσπάθεια να αναμετρηθούν με τις νέες προκλήσεις και να προχωρήσουν στο μέλλον με σταθερά βήματα.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην Ελλάδα και ο τρόπος που το 2020 μπόρεσε να αποτελέσει μία χρονιά κατά την οποία η επιτάχυνση των αλλαγών έγινε μία πραγματικότητα εν μέσω μίας παγκόσμιας κρίσης είναι ο πρωταγωνιστής του εκτενούς report που δημιούργησε και φέτος το Found.ation σε συνεργασία με το EIT Digital (το τμήμα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας που ασχολείται με την Ψηφιακή Τεχνολογία).

Η έκδοση Digital Transformation in Greece δημοσιεύεται για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, καταγράφοντας τις απόψεις των στελεχών ελληνικών επιχειρήσεων, αποκαλύπτοντας ενδιαφέρουσες πτυχές της επιχειρηματικής πραγματικότητας και παρουσιάζοντας αξιόλογα case studies και τάσεις της εποχής. Στην έρευνα συμμετέχουν κάθε χρόνο έμπειρα στελέχη επιχειρήσεων, με στόχο να εξεταστεί κατά πόσο εταιρείες και μεγάλοι οργανισμοί έχουν υιοθετήσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό και με ποιους τρόπους συμβαίνει αυτό. Το φετινό report δίνει έμφαση στις διαστάσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού σε αυτή την ιδιαίτερη συγκυρία της πανδημίας, με ιδιαίτερη βαρύτητα στο κατά πόσο επηρέασε τις εταιρείες και πόσο ψηφιακά προετοιμασμένες ήταν. Οι αλλαγές ήταν, σε πολλές περιπτώσεις, καταιγιστικές, φέρνοντας στις ελληνικές επιχειρήσεις μεταβολές που κανείς δεν φανταζόταν ότι θα μπορούσαν να προκύψουν τόσο γρήγορα.

Τα βασικά σημεία της μελέτης ακολουθούν, ενώ ολόκληρο το report (στην αγγλική γλώσσα) μπορείτε να το κατεβάσετε δωρεάν από το site του Found.ation.

Το remote work είναι εδώ και ήρθε για να μείνει!

Εάν ένα μήνα πριν από την έναρξη της κρίσης του COVID-19, κάποιος έβαζε πέντε διευθύνοντες συμβούλους σε ένα δωμάτιο και τους έκανε την ερώτηση "νομίζετε ότι είναι δυνατόν σε τρεις μήνες από τώρα η εταιρεία σας να λειτουργεί με το 90% των υπαλλήλων να εργάζονται από το σπίτι;”, θα έπαιρνε πέντε αρνητικές απαντήσεις. Και όμως η πραγματικότητα μάς απέδειξε ότι αυτή η απάντηση ήταν λάθος.

Σύμφωνα με τη σχετική δημοσκόπηση που διενεργήθηκε στο πλαίσιο του report ανάμεσα σε έμπειρα στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων, πριν την πανδημία 7 στις 10 ελληνικές επιχειρήσεις είχαν μόλις το 25% του εργατικού τους δυναμικού σε remote work, ενώ, μετά την έξαρση του COVID-19, 6 στις 10 επιχειρήσεις έχουν πάνω από το 50% του δυναμικού τους να εργάζεται από απόσταση. Η εργασία από απόσταση ήρθε για να μείνει φέρνοντας μαζί της πρωτοφανείς προκλήσεις και αυτό πιστεύει και το 81,7% των ερωτηθέντων. Πρέπει, βέβαια, να σημειωθεί ότι η εικόνα είναι λίγο διαφορετική όταν αναφερόμαστε στην ετοιμότητα των επιχειρήσεων, καθώς, πάντα σύμφωνα με την έρευνα, μόλις 14,8% των εταιρειών ήταν σε θέση να προχωρήσουν στην αλλαγή άμεσα, ενώ 48,4% δήλωσαν πως ήταν αρκετά έτοιμοι για να την κάνουν.

Οι επιχειρήσεις μπορούν να προσαρμοστούν στις αλλαγές πιο γρήγορα απ’ όσο φαντάζονταν

Η κρίση του COVID-19, επιπρόσθετα, απέδειξε ότι οι επιχειρήσεις μπορούν τελικά να αλλάξουν και να προσαρμοστούν με ταχύτητα σε φαινομενικά ασύγκριτες προκλήσεις, εάν υπάρχει μια αποδεκτή κουλτούρα για αλλαγή, μια ευθυγράμμιση με το λόγο που συμβαίνει αυτή, καθώς και ένας κοινός στόχος. “Φέτος μάθαμε ότι ο μετασχηματισμός δεν είναι όσο αδύνατος, παρακινδυνευμένος ή δύσκολος φανταζόμασταν. Πρέπει να κάνουμε πράξη τα όσα μάθαμε, να καταλάβουμε ότι η τεχνολογία είναι το μέσο για να προχωρήσουμε μπροστά και να νικήσουμε την αβεβαιότητα” αναφέρει σχετικά στον πρόλογό του στο report ο Φίλιππος Ζακόπουλος, Managing Partner του Found.ation.

Η πλειονότητα των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα αναγνωρίζει τη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού, καθώς το 90,2% είτε έχει ανταποκριθεί είτε σκοπεύει να ενεργοποιήσει άμεσα έναν οδικό χάρτη ψηφιακού μετασχηματισμού. Μάλιστα, περιλαμβάνουν σε σχετικά projects ένα μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού τους (πάνω από το 74% συμμετέχει full time ή αφιερώνει σημαντικό κομμάτι του χρόνου του). Σε ποσοστό 93,8% οι ερωτηθέντες πιστεύουν πως η πανδημία επιτάχυνε τις διαδικασίες του ψηφιακού μετασχηματισμού στις εταιρείες τους. Επιπλέον, για μια ακόμη χρονιά, η εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού σε hard και soft skills αναδεικνύεται ως η πιο αποτελεσματική πρακτική για την εφαρμογή οπουδήποτε σχεδίου digital transformation, αλλά και ως απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματική συνέχιση της τηλεργασίας.

Οι ιδιωτικές επιχειρήσεις ως παραδείγματα καλών πρακτικών

Για τα παραδείγματα καλών πρακτικών τους, όσον αφορά τη στρατηγική τους προσέγγιση στον ψηφιακό μετασχηματισμό, μίλησαν στο report εκπρόσωποι από το Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (Σ.Ε.Τ.Ε) και την εταιρεία Κωτσόβολος Dixons.

Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Σ.Ε.Τ.Ε, Γιάννης Ρέτσος, “η ψηφιακή μετάβαση είναι, αναμφίβολα, απαίτηση τόσο για το παρόν όσο και για το μέλλον της τουριστικής βιομηχανίας, ενώ, ταυτόχρονα, παρέχει μια ευκαιρία για ανάπτυξη, δημιουργικότητα και ανταγωνιστικότητα”.

Με τη σειρά της η Νάντια Μεντή, IT Innovation Manager Κωτσόβολος Dixons αναφέρει πως “για κάθε εταιρεία το να επιβιώσει στις προκλήσεις, να σκέφτεται, να δρα, να μαθαίνει συνεχώς και να βελτιώνεται σαν ένα μικρό παιδί είναι η μόνη επιλογή προς τα εμπρός”.

Η κρίση του COVID-19 επιτάχυνε τις αλλαγές και στο δημόσιο τομέα

Πέρα από την κατάσταση στον ιδιωτικό τομέα, στο Digital Transformation in Greece 2020-2021 σκιαγραφείται και η κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα στο δημόσιο τομέα, καθώς ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης στο σχετικό άρθρο γνώμης του πραγματοποιεί αναφορές σε κάτι πραγματικά απίστευτο, στο πώς η πανδημία δεν ανέτρεψε τα σχέδια της κυβέρνησης όσον αφορά την ψηφιακή της στρατηγική, αλλά, αντίθετα, λειτούργησε ως επιταχυντής της στο κομμάτι του ψηφιακού μετασχηματισμού. “Το ξέσπασμα της πανδημίας μετέτρεψε την ψηφιακή στρατηγική της χώρας σε μία αναγκαιότητα” σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Πιερρακάκης τονίζοντας, βέβαια, και τα περαιτέρω σχέδια της κυβέρνησης πάνω σε αυτό το κομμάτι. Θέλουμε η Ελλάδα να γίνει ψηφιακός ηγέτης τόσο στις υπηρεσίες όσο και στις υποδομές, μεταβαίνοντας γρήγορα στην εποχή της Τέταρτης Βιομηχανικής Επανάστασης” αναφέρει “και δεν αφήνουμε κανέναν πίσω”.

Οι αλλαγές που έφερε η πανδημία απαιτούν νέα digital skills

Το μόνο σίγουρο είναι ότι η πανδημία έφερε σημαντικές αλλαγές στον κόσμο της εργασίας και της επιχειρηματικότητας και αυτό είναι κάτι που αναδεικνύεται στο Digital Transformation in Greece 2020-2021. Πρόκειται για αλλαγές που μας έχουν οδηγήσει σε μία νέα πραγματικότητα, την οποία οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν τον τρόπο να διευκολύνουν, μόνο, ωστόσο, εφόσον οι εταιρείες είναι προετοιμασμένες για τη μετάβαση και οι εργαζόμενοι διαθέτουν τις δεξιότητες εκείνες για να καταφέρουν να υποστηρίξουν τις αλλαγές. Έτσι, πρωτοβουλίες όπως το Found.ation Business Academy αποτελούν σε αυτή τη συγκυρία ιδανική επιλογή για στελέχη και ομάδες επιχειρήσεων που επιθυμούν να αναπτύξουν νέα digital skills, αλλά και να έρθουν σε επαφή με τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες και τις τελευταίες τάσεις στον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Η εποχή απαιτεί καινοτομίες και στο χώρο της κατάρτισης ώστε να μπορέσουν εταιρείες και εργαζόμενοι να ανταποκριθούν στις αλλαγές που έχουν ήδη έρθει και θα συνεχίσουν να υφίστανται και στη μετά COVID-19 εποχή, με νέες ιδέες, δημιουργικότητα και όλα τα skills εκείνα που θα τους βοηθήσουν να κάνουν τα βήματα που απαιτούνται για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.