TECH

Safeline.gr: Αυξημένες οι καταγγελίες για παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο

Safeline.gr: Αυξημένες οι καταγγελίες για παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο
Pixabay

Αύξηση κατά 31%  καταγράφεται στα ετήσια στοιχεία για το 2020 στο σύνολο  των καταγγελιών που δέχτηκε η Γραμμή καταγγελιών για το παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο SafeLine.gr

Συγκεκριμένα η Γραμμή δέχτηκε 8.419 καταγγελίες καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου ενώ εντυπωσιακή αύξηση της τάξεως του 134% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, κατέγραψαν οι καταγγελίες που αφορούσαν οικονομικές απάτες κατά τη διάρκεια του διμήνου Απρίλιος-Μάιος 2020 που διήρκησε το πρώτο lockdown.

Ο αριθμός των καταγγελιών για υλικό παιδικής κακοποίησης - που είναι και το βασικό πεδίο δραστηριοποίησης της SafeLine.gr - παρουσιάζεται ελαφρά αυξημένος κατά 2% σε σχέση με το 2019 αγγίζοντας το 47%. Να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια οι εν λόγω καταγγελίες ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο στην Ελλάδα επιβεβαιώνοντας την αύξηση των περιστατικών που παρατηρείται σε όλο τον κόσμο, μέσα από τα στατιστικά στοιχεία του INHOPE, του Παγκόσμιου Συνδέσμου Ανοικτών Γραμμών για το Παράνομο περιεχόμενο του Διαδικτύου που συντονίζει τις δράσεις 47 γραμμών ανά την υφήλιο (www.inhope.org). Διαπιστώνεται μάλιστα ότι όσο μικραίνει ο μέσος όρος ηλικίας των παιδιών που έχουν πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες, τόσο το πρόβλημα γιγαντώνεται γεγονός που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη καθώς τα δεδομένα κυρίως μετά τα lockdown δείχνουν ότι τα παιδιά αρχίζουν την ενασχόλησή τους με τον ψηφιακό κόσμο σε όλο και μικρότερη ηλικία.

H υπεύθυνη της Ανοιχτής Γραμμής για το παράνομο περιεχόμενο στο διαδίκτυο, νομικός Μελτίνη Χριστοδουλάκη επισημαίνει:

«Οι γονείς καλό θα είναι να ελέγξουν τους λογαριασμούς των παιδιών τους στα κοινωνικά δίκτυα και να σιγουρευτούν ότι οι ρυθμίσεις απορρήτου είναι ιδιωτικές. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στις φωτογραφίες που οι ίδιοι οι γονείς ανεβάζουν σε σχέση με τα παιδιά τους. Βοηθήστε μας να επιτύχουμε το όραμά μας για ένα διαδίκτυο χωρίς υλικό παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης (CSAM). Μην το αγνοήσετε. Καταγγείλτε το».

Όσον αφορά στις υπόλοιπες κατηγορίες για πρώτη φορά η γραμμή δέχτηκε καταγγελίες για ψευδείς ειδήσεις γεγονός που αναδεικνύει τις διαστάσεις που έλαβε η παραπληροφόρηση με αφορμή την πανδημία ενώ αύξηση κατά περίπου 5% σε σχέση με πέρυσι παρατηρείται και στις καταγγελίες που δέχτηκε η γραμμή για αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων.

Το 65% των καταγγελιών που κρίθηκαν ως παράνομες από τους ειδικούς της Γραμμής προωθήθηκαν προς την Ελληνική Αστυνομία.

Αύξηση στις κλήσεις για βοήθεια

Παράλληλα, υπήρξε αύξηση και στις κλήσεις που αφορούν υπερβολική ενασχόληση παιδιών με διαδικτυακά παιχνίδια, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία για το 2020 της γραμμής Βοήθειας Help-Line.gr του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ. Πιο συγκεκριμένα το 40% των κλήσεων που δέχτηκε η γραμμή κατά το προηγούμενο έτος αφορούσε την υπερβολική ενασχόληση με τα διαδικτυακά παιχνίδια. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι πολλοί γονείς ανέφεραν περιστατικά ή και ανησυχία παγίωσης αυτής της συμπεριφοράς ειδικά για παιδιά που ξεκίνησαν αυτή τη συνήθεια κατά τη διάρκεια των lockdown.

Η ξαφνική και σχεδόν βίαιη ενασχόληση των πολιτών κάθε ηλικίας με τον ψηφιακό κόσμο, λόγω των αναγκών που δημιούργησε η πανδημία και τα lockdown, οδήγησε σε μια σημαντική αύξηση σε σχέση με το παρελθόν των κλήσεων για θέματα που αφορούν τεχνικά ζητήματα. Ο διαδικτυακός εκφοβισμός και τα θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων παραμένουν και το 2020 από τα βασικά ζητήματα επικοινωνίας των χρηστών με τη γραμμή ενώ μικρή αύξηση παρουσιάζεται και στις κλήσεις που δέχτηκαν οι ψυχολόγοι της γραμμής για θέματα sexting.

H πλειοψηφία των κλήσεων προς τη γραμμή έγινε από ενήλικες (κυρίως γονείς και εκπαιδευτικούς) ενώ ακολουθούν οι επαγγελματίες υγείας και οι ανήλικοι. Κύριος τρόπος επικοινωνίας με τη γραμμή παραμένει μέσω τηλεφωνικής κλήσης και ακολουθεί με μεγάλη διαφορά όμως, η επικοινωνία μέσω email στο Info@help-line.gr.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ