TECH

Οι νέοι «παίκτες» που θέλουν να εισέλθουν στην τηλεπικοινωνιακή αγορά

Οι νέοι «παίκτες» που θέλουν να εισέλθουν στην τηλεπικοινωνιακή αγορά
Pixabay

Επενδυτικό ενδιαφέρον δείχνει να προσελκύει η τηλεπικοινωνιακή αγορά καθώς η κινητικότητα που υπάρχει αρχίζει να γίνεται όλο και πιο έντονη.

Η απόκτηση της Forthnet από τη United Telecom, η οποία ελέγχεται από το γνωστό επενδυτικό fund BC Partners αλλά και η δημοσιοποίηση της πρόθεσης της ΔΕΗ να εισέλθει στο χώρο των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών είναι δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα, ενώ η πιο πρόσφατη είναι η περίπτωση του ομίλου Volton, ο οποίος, επίσης, δηλώνει έτοιμος να επενδύσει στο χώρο των τηλεπικοινωνιών.

Η Volton, η οποία είναι γνωστή από τη δραστηριοποίηση στο χώρο της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, ανακοίνωσε χθες ότι επιδιώκει να εισέλθει στην αγορά τόσο των υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας όσο και σε εκείνο της σταθερής τηλεφωνίας και των ευρυζωνικών υπηρεσιών. Στην ανακοίνωση της, η εταιρεία επισημαίνει ότι έχει ήδη στείλει αίτημα προς και τις τρεις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας (Cosmote, Vodafone, Wind) προκειμένου να συνεργαστεί με μία εξ αυτών για να λειτουργήσει ως MVNO (Mobile Virtual Network Operator). Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι θα χρησιμοποιεί το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας κάποιου από τους υφιστάμενους παρόχους προκειμένου να προσφέρει υπηρεσίες στους πελάτες της.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι πάντως πως το πλάνο της Volton περιλαμβάνει και υπηρεσίες σταθερής με την πρόθεση να είναι η συμφωνία με τον τηλεπικοινωνιακό πάροχο να αφορά και τις δύο «κατηγορίες» υπηρεσιών. Αυτό το μοντέλο δεν έχει δοκιμαστεί ξανά στην Ελλάδα και θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον πως θα λειτουργήσει. Πάντως, εμπειρία από εικονικούς παρόχους σταθερής τηλεφωνίας υπάρχει από το παρελθόν και τα πρώτα χρόνια της «απελευθέρωσης» της αγοράς σταθερής τηλεφωνίας.

Σύμφωνα με πηγές της Volton, το ενδιαφέρον της εταιρείας για τις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες δεν γίνεται προκειμένου να προσφέρουν συνδυαστικά πακέτα στους υφιστάμενους πελάτες τους όσον αφορά το ηλεκτρικό ρεύμα, οι οποίοι ανέρχονται σε περίπου 160 χιλιάδες. Η εκτίμηση τους είναι πως υπάρχει περιθώριο για τη λειτουργία ενός νέου «παίκτη» μέσω του μοντέλου του MVNO στην ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας. Ο τελευταίος MVNO ήταν η Cyta Hellas, το σχετικό εγχείρημα της οποίας δεν στέφθηκε με εμπορική επιτυχία, καθώς τα περιθώρια που υπήρχαν για ανταγωνιστικές τιμές ήταν σχετικά περιορισμένα.

Σημειωτέον πως o όμιλος Volton γνωρίζει την αγορά της κινητής τηλεφωνίας καθώς η HRS Mobile, η οποία αποτελεί μέλος του ομίλου, λειτουργεί ένα μεγάλο call center που συνεργάζεται με τη Vodafone. Μάλιστα, η HRS Mobile προωθεί συνδυαστικά πακέτα κινητής τηλεφωνίας και ηλεκτρικού ρεύματος.

Οι τρεις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ενημέρωσαν μεν τη Volton ότι έχουν παραλάβει το αίτημα της αλλά το κατά πόσον θα υπάρξει κάποια συμφωνία μέσα στους επόμενους μήνες είναι μάλλον που δύσκολα μπορεί να πει κάποιος με βεβαιότητα. Άλλωστε, υπάρχει και το προηγούμενο της Forthnet, η οποία «πάλεψε» για διάστημα 2 ετών μέχρι να υπογράψει τη σχετική συμφωνία με τη Vodafone Ελλάδος το καλοκαίρι του 2019 και αφού πρώτα υπήρξε παρέμβαση και της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

H περίπτωση της Forthnet

Αν και η Forthnet υπέγραψε τη συμφωνία για το MVNO πριν από 1,5 χρόνο, μέχρι τώρα δεν έχει λανσάρει τις δικές της υπηρεσίες. Το περασμένο καλοκαίρι ξεκίνησε τη δοκιμαστική λειτουργία του Nova Mobile και το λανσάρισμα ήταν προγραμματισμένο για το φθινόπωρο του 2020 αλλά οι μετοχικές και οι διοικητικές αλλαγές είχαν ως αποτέλεσμα να υπάρξει νέα αναβολή. Ο νέος μέτοχος, η United Telecom, δεν έχει ακόμη ανοίξει πλήρως τα χαρτιά της αλλά οι υπάρχουσες πληροφορίες και ενδείξεις είναι πως σκοπεύει να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στις υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης και το περιεχόμενο και θεωρείται εξαιρετικά πιθανό το λανσάρισμα της Nova Mobile να παραπεμφθεί στις καλένδες.

Μία ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια είναι πως Forthnet και Volton έχουν συνεργασία καθώς η δεύτερη είναι ο πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας για τα συνδυαστικά πακέτα Nova Energy που προσφέρει η πρώτη.

Εταιρείες ενέργειας και τηλεπικοινωνίες

Γενικότερα, πάντως οι εταιρείες ενέργειας δείχνουν ενδιαφέρον για το χώρο των τηλεπικοινωνιών καθώς υπάρχουν και άλλα παραδείγματα συνεργασιών όπως είναι αυτό της Cosmote με την Protergia. Βέβαια, η πιο ενδιαφέρουσα περίπτωση αναμένεται να είναι αυτή της ΔΕΗ που δημοσιοποίησε πριν από μερικούς μήνες την πρόθεση της να εισέλθει στο χώρο των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών.

Μέχρι στιγμής, πάντως, δεν έχει διευκρινιστεί -και η ΔΕΗ δεν απαντά μέχρι τώρα στα σχετικά ερωτήματα- αναφορικά με το ποιες είναι ακριβώς οι προθέσεις της για την τηλεπικοινωνιακή αγορά. Ένα σενάριο θέλει τη ΔΕΗ να σχεδιάζει να αναπτύξει το δικό της ενσύρματο τηλεπικοινωνιακό δίκτυο αξιοποιώντας τις κολώνες του ΔΕΔΔΗΕ που χρησιμοποιούνται για τη διανομή του ηλεκτρικού ρεύματος στα κτίρια σε όλη την Ελλάδα. Πλάνο που απαιτεί μία επένδυση αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Οπτικές ίνες

Γενικότερα, πάντως, το ενδιαφέρον για την ανάπτυξη τηλεπικοινωνιακών δικτύων υψηλών ταχυτήτων είναι αρκετά έντονο. Τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού που οδήγησαν σε αύξηση της τηλεργασίας, της τηλεκπαίδευσης αλλά και της ψυχαγωγίας στο σπίτι οδήγησαν σε «εκτόξευση» της κίνησης δεδομένων και ενίσχυσαν το ενδιαφέρον των Ελλήνων καταναλωτών για συνδέσεις υψηλότερων ταχυτήτων.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι κινούνται πλέον προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης δικτύων οπτικών ινών που φθάνουν μέχρι το σπίτι, το αποκαλούμενο fiber to the home (FTTH). Το FTTH προσφέρει τη δυνατότητα για εγγυημένες ταχύτητες λήψης και αποστολής δεδομένων (σ.σ. μία σύνδεση 100 Mbps μέσω FTTH προσφέρει 100 Mbps όσον αφορά στη λήψη δεδομένων) αλλά και καλύτερη ποιότητα σύνδεσης σε θέματα όπως είναι η απόκριση του δικτύου (latency). Σημειωτέον πως αυτή τη στιγμή, η συντριπτική πλειοψηφία των συνδέσεων 50, 100 και 200 Mbps εξυπηρετείται μέσω του αποκαλούμενου vectoring, όπου η οπτική ίνα φθάνει μέχρι την καμπίνα (fiber to the curve – FTTC).

Πριν από μερικές ημέρες, η Cosmote ανακοίνωσε ότι ο αριθμός των γραμμών ανά την Ελλάδα που εξυπηρετεί και οι οποίες μπορούν να αναβαθμιστούν σε συνδέσεις FTTH έχουν πλέον φθάσει στις 325.000 και ο επόμενος στόχος είναι οι 500.000. Από την πλευρά της, το αντίστοιχο νούμερο για τις γραμμές που εξυπηρετεί η Vodafone είναι στις 140.000 και έχει ως στόχο μέχρι τον Μάρτιο να έχει φθάσει στις 210.000. Όσον αφορά στη Wind, η εταιρεία δεν γνωστοποιεί ξεχωριστά νούμερα για FTTC και FTTH με τον συνολικό αριθμό και των δύο να είναι στις 300.000.

Εκστρατεία για το κουπόνι

Παρά πάντως τα οφέλη του FTTH και το γεγονός ότι πάνω από 500.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις στην Ελλάδα μπορούν να αποκτήσουν ευρυζωνική σύνδεση μέσω οπτικής ίνας, ο αριθμός εκείνων που έχουν επιλέξει να το κάνουν είναι σχετικά μικρός. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, κινείται στα επίπεδα των 26.500 και αυτό παρά το γεγονός ότι μία σύνδεση FTTH επιδοτείται μέσω της δράσης Super Fast Broadband του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Βέβαια, θα πρέπει να επισημανθεί πως το αντίστοιχο νούμερο τον περασμένο Μάρτιο μόλις που άγγιζε τις 6000, κάτι που σημαίνει ότι το σχετικό ενδιαφέρον έχει ενταθεί.

Πάντως, είναι αξιοσημείωτο πως το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ετοιμάζεται να προχωρήσει σε διαφημιστική καμπάνια προκειμένου να προωθήσει τις συνδέσεις FTTH κρυίως σε περιοχές χαμηλού εμπορικού ενδιαφέροντος με το σχετικό κονδύλι να ανέρχεται στις 250.000 ευρώ. Η καμπάνια θα περιλαμβάνει τόσο την παραγωγή πρωτότυπου οπτικοακουστικού υλικού όσο και στοχευμένες ενημερωτικές δράσεις επικοινωνίας που απευθύνονται στο ευρύ κοινό σε επιλεγμένες περιφέρειες και περιοχές της χώρας.

Συνδρομητική τηλεόραση

Ένας λόγος που αρκετοί Έλληνες καταναλωτές στρέφονται προς συνδέσεις υψηλότερων ταχυτήτων είναι και οι αυξημένες απαιτήσεις που υπάρχουν για την κατ’ οίκον ψυχαγωγία. Ειδικά από τη στιγμή που όλο και περισσότερες υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης παρέχονται μέσω ευρυζωνικών συνδέσεων. Είναι προφανές ότι σε ένα νοικοκυριό όπου μπορεί ταυτόχρονα ένα μέλος να κάνει conference call, κάποιο άλλο να τηλεργάζεται και ένα τρίτο να κάνει online μάθημα και το τέταρτο να θέλει να δει ταινία σε μία streaming υπηρεσία, οι υψηλές ταχύτητες είναι απαραίτητη προϋπόθεση.

Από την άλλη πλευρά, οι υπάρχουσες εκτιμήσεις είναι πως η αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης δεν έχει ιδιαίτερα περιθώρια ανάπτυξης καθώς η διείσδυση, αν υπολογιστούν και τα νοικοκυριά όπου υπάρχει σύνδεση στο Netflix, την πιο δημοφιλή διεθνή υπηρεσία streaming, εκτιμάται ότι έχει φθάσει στο 40% ή περίπου 1,5 εκατ. νοικοκυριά. Από αυτά, 1,1 εκατ. είναι εκείνα που έχουν μία ή και δύο υπηρεσίες από εγχώριους παρόχους. Η Cosmote TV έχει φθάσει στους 575.000 συνδρομητές, η Forthnet/Nova εκτιμάται ότι κινείται σε επίπεδα άνω των 400.000, η Vodafone TV είναι, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, στις 150.000 και η Wind Vision, επίσης σύμφωνα με πληροφορίες, κοντά στις 80.000.

Ο μεγάλος «νικητής» των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας ήταν πάντως το Netflix. Η αμερικανική εταιρεία δεν ανακοινώνει αριθμούς συνδέσεων ανά χώρα, αλλά οι υπάρχουσες εκτιμήσεις είναι πως κινείται στην Ελλάδα μεταξύ 400 και 450 χιλιάδων με την «έκρηξη» να έχει σημειωθεί τους τελευταίους 10 μήνες. Όμως, παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι ο αριθμός των νοικοκυριών με Netflix είναι πρακτικά διπλάσιος με δεδομένο ότι πολλοί καταναλωτές αποκτούν την πιο ακριβή συνδρομή της συγκεκριμένης υπηρεσίας και την «μοιράζονται».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ