TECH

Τα ελληνικά startups που θέλουν να αλλάξουν την αγορά των ακινήτων

Τα ελληνικά startups που θέλουν να αλλάξουν την αγορά των ακινήτων
Μία σειρά από καινοτόμα εγχειρήματα κάνουν σταδιακά την εμφάνιση τους και είναι αξιοσημείωτο ότι πετυχαίνουν να «σηκώσουν» σημαντικές χρηματοδοτήσεις PIXABAY (ΑΡΧΕΙΟ)

Από τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, όπου η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών δείχνει να έχει κινηθεί με πιο αργούς ρυθμούς, είναι αυτός του real estate και γενικότερα των υπηρεσιών και των εφαρμογών διαχείρισης ακινήτων.

Αν και υπάρχουν περιπτώσεις εταιρειών και δη startups που χαρακτηρίζονται ως πετυχημένα στο συγκεκριμένο χώρο, όπως η Blueground, μέχρι πρόσφατα η κινητικότητα δεν ήταν αυτή που θα περίμενε κανείς για έναν κλάδο που παρουσιάζει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια.

Αυτό, όμως, δείχνει να αλλάζει καθώς μία σειρά από καινοτόμα εγχειρήματα κάνουν
σταδιακά την εμφάνιση τους και είναι αξιοσημείωτο ότι πετυχαίνουν να «σηκώσουν»
σημαντικές χρηματοδοτήσεις για τα δεδομένα του ελληνικού startup οικοσυστήματος.

Η πιο γνωστή περίπτωση εταιρείες proptech (σ.σ. έτσι αποκαλούνται οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο των τεχνολογιών για διαχείριση ακινήτων και προέρχεται
από τις λέξεις property και technology) είναι, φυσικά, η Blueground. Η εταιρεία έχει
παρουσιάσει μία εντυπωσιακή πορεία τα τελευταία χρόνια διαχειριζόμενη ακίνητα για
μακροχρόνια μίσθωση προσφέροντας επιπλέον υπηρεσίες, ενώ έχει ήδη ισχυρή παρουσία στο εξωτερικό έχοντας κάνει και την πρώτη της εξαγορά στη Βραζιλία (Tabas).

Η μέχρι τώρα χρηματοδότηση της Blueground ανέρχεται σε περισσότερα από 221 εκατ. ευρώ και η εταιρεία θεωρείται ότι έχει μία αποτίμηση που πλησιάζει -αν δεν έχει ξεπεράσει κιόλας- το 1 δισ. ευρώ. Η διοίκηση της Blueground δεν έχει κρύψει την πρόθεση της για είσοδο σε κάποια χρηματιστηριακή αγορά – πιθανότατα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση που είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των αποτιμήσεων στο χώρο των startups εκτιμάται πως ήταν ο βασικός λόγος που δεν έχει ακόμη ξεκινήσει η διαδικασία εισαγωγής.

Από τις εταιρείες proptech που έχουν αφετηρία την Ελλάδα και έχουν αντλήσει σημαντικά κεφάλαια σε σύντομο χρονικό διάστημα ξεχωρίζει η Flyway του Νίκου Δρανδάκη, η οποία, μέσα σε διάστημα μικρότερο των δύο ετών έχει λάβει χρηματοδότηση άνω των 10 εκατ. δολαρίων. Τα κεφάλαια αυτά πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για την υλοποίηση του πλάνου της εταιρείας, η οποία προσφέρει μία καινοτόμα λύση για απόκτηση δεύτερης κατοικίας μέσω συνδιοκτησίας.

Σε υψηλό επίπεδο (7 εκατ. ευρώ) ανέρχονται και τα κεφάλαια που έχει ήδη συγκεντρώσει η Prosperty, η οποία έχει υλοποιήσει μία πλατφόρμα για την εξεύρεση ακινήτων προς πώληση ή ενοικίαση με τα ακίνητα να τα διαχειρίζεται η ίδια.

Δυνατό ξεκίνημα έχει κάνει και η Protio, η οποία έκλεισε το περασμένο καλοκαίρι ένα γύρο χρηματοδότησης ύψους 2 εκατ. ευρώ. Μέσω της πλατφόρμας της Protio, οι ιδιοκτήτες αποκτούν τη δυνατότητα να διαθέσουν προς πώληση διαμερίσματα, λαμβάνοντας προσφορά μέσα σε μόλις 24 ώρες. Ταυτόχρονα, οι ιδιώτες έχουν την ευκαιρία να επενδύσουν σε διαμερίσματα.

Από τις πιο πρόσφατες προσθήκες είναι η Billys, μία startup που έχει ως στόχο να
εκσυγχρονίσει τη διαχείριση κτιρίων, διευκολύνοντας ενοίκους και διαχειριστές. Ο αρχικός γύρος χρηματοδότησης για την εταιρεία που ιδρύθηκε πέρσι έφθασε στις 800 χιλιάδες ευρώ.

Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια έχουν εμφανιστεί μία σειρά από proptech startups που
κινούνται σε διάφορους τομείς της διαχείρισης ακινήτων και του real estate. Τέτοιες εταιρείες είναι η Yodiwo με μία IoT λύση για την «έξυπνη» διαχείριση κτηρίων, η Homi που λειτουργεί μία πλατφόρμα για την ταχεία πώληση ακινήτων, η Hobsido για επενδύσεις σε ακίνητα και η releaz.

Όπως σημειώνουν στελέχη του οικοσυστήματος καινοτομίας, ο χώρος του real estate έχει πολλές προοπτικές για την υλοποίηση καινοτόμων ιδεών. Το γεγονός κιόλας ότι πρόκειται για έναν ιδιαίτερα κατακερματισμένο κλάδο στην Ελλάδα, δημιουργεί επιπλέον ευκαιρίες, ενώ καθιστά και τη χώρα μία εξαιρετική περίπτωση προκειμένου να μπορέσει μία startup να δοκιμάσει τις ιδέες και τις λύσεις πριν κάνει το βήμα επέκτασης σε άλλες χώρες.