TECH

Άγγιξαν τα 450 δισ. δολάρια οι δαπάνες για το streaming περιεχόμενο

Άγγιξαν τα 450 δισ. δολάρια οι δαπάνες για το streaming περιεχόμενο

Σε μία «κούρσα» για την παραγωγή όσο το δυνατόν περισσότερου και πιο ακριβού περιεχομένου δείχνουν να έχουν επιδοθεί οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς των streaming υπηρεσιών video, οι οποίες δεν διστάζουν να δαπανούν τεράστια ποσά σε παραγωγές ταινιών και σειρών προκειμένου να προσελκύσουν συνδρομητές τους ή να διατηρήσουν τους υφιστάμενους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με στοιχεία από τις τελευταίες εκτιμήσεις εταιρειών όπως η Statista και η MoffetNathanson, την τελευταία πενταετία το συνολικό ποσό που έχει δαπανηθεί για παραγωγή περιεχομένου για streaming πλατφόρμες ανέρχεται συνολικά στα 445 δισ. δολάρια.

Μάλιστα, είναι αξιοσημείωτο ότι την τελευταία τριετία παρατηρείται μία σημαντική αύξηση των δαπανών πιθανότατα λόγω της εισόδου κολοσσών όπως είναι η Disney αλλά και η Apple, οι οποίες προσπαθούν να ανταγωνιστούν το Netflix και το Amazon Prime.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δαπάνες το 2019 είχαν φθάσει στα 96,8 δισ. δολάρια, ποσό που παρουσίασε μία ελαφρά πτώση στα 95,1 δισ. δολάρια το 2020 πιθανότατα λόγω της πανδημίας της COVID-19 για να αυξηθεί εκ νέου στα 118,5 δισ. δολάρια το 2021 και ακόμη περισσότερο το 2022 που ανήλθε στα 134,6 δισ. δολάρια.

Η εκτίμηση για το 2023 είναι πως θα κλείσει με τις δαπάνες για παραγωγή περιεχομένου για τις streaming πλατφόρμες στα 136,4 δισ. δολάρια δημιουργώντας νέο ρεκόρ. Η επιβράδυνση της αύξησης δεν αποτελεί έκπληξη δεδομένου ότι πλέον είναι αρκετά πιο δύσκολη υπόθεση η αύξηση της πελατειακής βάσης δεδομένου του έντονου ανταγωνισμού που υπάρχει.

Πάντως, η έκπληξη, σύμφωνα τουλάχιστον με τα συγκεκριμένα στοιχεία, έχει να κάνει με τον όμιλο που πραγματοποιεί τις υψηλότερες δαπάνες. Και αυτό γιατί στην πρώτη θέση βρίσκεται η NBC Universal με ένα ποσό που τη διετία 2022-2023 ξεπέρασε τα 21 δισ. δολάρια σε ετήσια βάση.

Η Disney ακολουθεί με δαπάνες 19,6 δισ. δολαρίων τόσο το 2022 όσο και το 2023, ενώ στην τρίτη θέση είναι η Warner Bros, η οποία από τα 17,8 δισ. δολάρια πέρσι έπεσε φέτος στα 16,7 δισ. δολάρια. Το Netflix παρέμεινε σταθερό και το 2023 στα 16,7 δισ. δολάρια που δαπάνησε το 2022, ενώ η Paramount ήταν λίγο πιο προσεκτική καθώς από τα 15,2 δισ. δολάρια του 2022, έπεσε φέτος στα 14,6 δισ. δολάρια.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και αυτοί που αποφάσισαν να επενδύσουν περισσότερα. Το Amazon πάει φέτος για δαπάνες ύψους 8,6 δισ. δολαρίων από 7,3 δισ. δολάρια πέρσι, ενώ και η Apple θα κινηθεί το 2023 στα 6,7 δισ. δολάρια έναντι 5,9 δισ. δολαρίων.

Παγκόσμια «μάχη»

Προφανώς, εταιρείες όπως η Disney και η NBC Universal παράγουν περιεχόμενο που προβάλλεται πρώτα στις κινηματογραφικές αίθουσες αλλά πλέον ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του περιεχομένου που παράγεται προβάλλεται πρώτα σε streaming πλατφόρμες. Τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας «εκτόξευσαν» τη δημοτικότητα των streaming πλατφορμών και δεν είναι τυχαίο ότι «κολοσσοί» του κλάδου των ψηφιακών τεχνολογιών όπως είναι η Apple και η Amazon έχουν επενδύσει στον συγκεκριμένο τομέα.

Το περιεχόμενο θεωρείται κλειδί για την προσέλκυση και τη διατήρηση συνδρομητών. Δεν είναι τυχαίο ότι το Disney+ πέτυχε να φθάσει πολύ γρήγορα στη δεύτερη θέση της παγκόσμιας κατάταξης και να απειλεί πλέον ακόμη και την πρωτοκαθεδρία του Netflix, έχοντας στο «οπλοστάσιο» του τόσο το περιεχόμενο franchises όπως είναι το Marvel Cinematic Universe και το Star Wars αλλά και το τεράστιο περιεχόμενο για παιδιά που έχει στην κατοχή του.

Από την άλλη πλευρά, το Netflix έχει δώσει μεγαλύτερη έμφαση στο κομμάτι του τοπικού περιεχομένου αλλά επενδύει ταυτόχρονα και σε παραγωγές με μεγάλα ονόματα του Χόλιγουντ, αν και το 2023 δείχνει να έχει «μετριάσει» λίγο την έμφαση σε αυτό τον τομέα.

Την ίδια στιγμή, «παίκτες» όπως η Apple και η Amazon επενδύουν και στο κομμάτι του αθλητικού περιεχομένου, κυρίως στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ενώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται οι επόμενες κινήσεις τόσο της Paramount, η υπηρεσία Paramount+ της οποίας είναι διάθεση σε περιορισμένο αριθμό χωρών, όσο και της Warner Bros, το μεγάλο «όπλο» της οποίας είναι το HBO.

Σημειώνεται ότι η Warner Bros, η οποία είναι αυτή που παράγει τις ταινίες και τις σειρές με ήρωες της DC Comics, δείχνει να επαναπροσεγγίζει τη streaming στρατηγική της. Αυτός ήταν και ο λόγος που η υπηρεσία HBO Max δεν επεκτάθηκε σε άλλες χώρες -συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας- μέσα στο 2022 όπως ήταν το πλάνο αλλά «συγχωνεύθηκε» με εκείνη του Discovery Channel. Και πολλοί αναλυτές αναμένουν τη Warner Bros να κινηθεί πολύ πιο δυναμικά τα επόμενα χρόνια στο χώρο των streaming υπηρεσιών.

Το μεγάλο ζήτημα είναι πάντως πόσες συνδρομές μπορεί να «σηκώσει» ένα νοικοκυριό που καλείται -σε πολλές περιπτώσεις- να έχει πρόσβαση και σε τοπικό και κυρίως αθλητικό περιεχόμενο που προσφέρουν οι εγχώριες πλατφόρμες όπως είναι στην περίπτωση της Ελλάδας η Cosmote TV και η Nova.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ