TECH

Νέες καταγγελίες κατά του Facebook για μεροληπτικές διαφημίσεις

Νέες καταγγελίες κατά του Facebook για μεροληπτικές διαφημίσεις
Pixabay

Η «μαμά εταιρεία» του Facebook, Meta, βρίσκεται αντιμέτωπη με τέσσερις νέες καταγγελίες ευρωπαϊκών ομάδων ανθρώπινων δικαιωμάτων. Για ακόμη μια φορά, στο «στόχαστρο» βρίσκεται ο αλγόριθμος του κοινωνικού δικτύου, με τα μέλη των εν λόγω ομάδων να υποστηρίζουν ότι οι διαφημίσεις αναζήτησης εργασίας είναι μεροληπτικές.

Το ζήτημα αυτό δεν είναι καινούργιο αλλά ο κολοσσός κοινωνικής δικτύωσης έχει εδώ και χρόνια υποσχεθεί να αντιμετωπίσει το εν λόγω ζήτημα.

Οι κατηγορίες βασίζονται σε έρευνα της διεθνούς μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Global Witness, που αναφέρει ότι η πλατφόρμα διαφημίσεων του Facebook χρησιμοποιεί στερεότυπα φύλου.

Για παράδειγμα, οι διαφημίσεις για θέσεις μηχανικών εμφανίζονταν κυρίως στα προφίλ των ανδρών χρηστών ενώ οι διαφημίσεις για νηπιαγωγούς σε γυναίκες.

Μάλιστα, δεδομένα της Global Witness, που είδε το CNNi, δείχνουν ότι αυτή η φυλετική διάκριση αποτελεί ένα παγκόσμιο ζήτημα, όπως αναφέρει η ομάδα ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

«Η ανησυχία μας είναι ότι το Facebook επιδεινώνει τις προκαταλήψεις με τις οποίες ζούμε στην κοινωνία και ουσιαστικά αμαυρώνει ευκαιρίες για πρόοδο και ισότητα στον εργασιακό χώρο» δήλωσε στο CNNi, η Νaomi Hirst, επικεφαλής της εκστρατείας της Global Witness για τις ψηφιακές απειλές για τη δημοκρατία.

Η Global Witness κατέθεσε τις καταγγελίες κατά της Meta στις αρμόδιες αρχές στη Γαλλία και την Ολλανδία, μαζί με τις ΜΚΟ Bureau Clara Wichmann και Fondation des Femmes.

Οι ΜΚΟ προτρέπουν τις αρμόδιες υπηρεσίες να διερευνήσουν εάν οι πρακτικές τις Meta παραβιάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα ή τους νόμους προστασίας προσωπικών δεδομένων σε άλλες χώρες.

Εάν οι εν λόγω υπηρεσίες αποφανθούν ότι οι κατηγορίες είναι βάσιμες, τότε η Meta ενδέχεται να βρεθεί αντιμέτωπη με πρόστιμα, κυρώσεις ή πιέσεις να προχωρήσει σε αλλαγές του προϊόντος του.

Το σήμα της Meta / (AP Photo/Tony Avelar, File)

Η Global Witness έχει προχωρήσει σε αντίστοιχες καταγγελίες και στη Βρετανία.

Τότε εκπρόσωπος της εταιρείας, που ονομαζόταν ακόμη Facebook, είπε:

«Το σύστημα λαμβάνει υπόψιν διαφορετικά είδη δεδομένων και προσπαθεί να δείξει ενδιαφέρουσες διαφημίσεις σε ανθρώπους».

Σε αντίστοιχη καταγγελία είχε προχωρήσει πριν από λίγο καιρό και η αμερικανική οργάνωση γυναικών οδηγών φορτηγών, υποστηρίζοντας ότι η Meta κάνει διακρίσεις με βάση την ηλικία και το φύλο όταν δείχνει διαφημίσεις.

Η εκπρόσωπος της Meta, Ashley Settle, τονίσει σε σχετική ανακοίνωση ότι η εταιρεία «θέτει περιορισμούς στους διαφημιστές κατά τη δημιουργία μιας καμπάνιας για ανεύρεση εργασίας, όπως επίσης και για στέγαση και πίστωση και προσφέρουμε διαφάνεια σχετικά με τις διαφημίσεις αυτές στην βιβλιοθήκη διαφημίσεών μας».

Εξήγησε δε, πως δεν επιτρέπει στους διαφημιζόμενους να «στοχεύσουν» τις διαφημίσεις τους με βάση το φύλο.

Η Μeta δεν έχει προσώρας απαντήσει συγκεκριμένα για τις καταγγελίες που έγιναν στην Ευρώπη.

Χάνουν δουλειές λόγω φύλου

Δεν είναι η πρώτη φορά που το Facebook βρίσκεται αντιμέτωπο με καταγγελίες για διακρίσεις την τελευταία δεκαετία. Το 2019, ως μέρος μιας συμφωνίας για τη διευθέτηση πολλαπλών αγωγών στις ΗΠΑ, η πλατφόρμα υποσχέθηκε να προχωρήσει σε αλλαγές για να μην εμφανίζονται φαινόμενα διακρίσεων στην προβολή διαφημίσεων στέγασης, πίστωσης και απασχόλησης με βάση προστατευμένα χαρακτηριστικά -για παράδειγμα φύλο και φυλή.

Οι ομάδες ανθρώπινων δικαιωμάτων υποστηρίζουν, ωστόσο, ότι οι προσπάθειες του Facebook υποσκάπτονται από τον ίδιο τον αλγόριθμο της επιχείρησης.

Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι αμέτρητοι χρήστες ενδεχομένως να μην ενημερώνονταν για θέσεις εργασίες, που ενδεχομένως να τους ενδιέφεραν και για τις οποίες έχουν όλα τα προσόντα, λόγω φύλου.

Έτσι, εντείνεται η ανησυχία ότι θα επιδεινώσει τις ιστορικές ανισότητες στο χώρο εργασίας και τις μισθολογικές ανισότητες.

«Δεν μπορείς να αποφύγεις την big tech πια, ήρθε για να μείνει και πρέπει να δούμε πώς θα επηρεάσει τα δικαιώματα των γυναικών και τα δικαιώματα των μειονοτικών ομάδων» τονίζει η Linde Bryk, επικεφαλής του δικηγορικού γραφείου Bureau Clara Wichmann.

Και συνέχισε:

«Είναι πολύ εύκολο, σαν επιχείρηση, να κρυφτείς απλά πίσω από τον αλγόριθμο αλλά εάν θέλεις να βγάλεις κάτι στην αγορά θα πρέπει να μπορείς να το ελέγχεις».

Σε συμπληρωματικά πειράματα που πραγματοποίησε στη Νότιο Αφρική και την Ιρλανδία, η Global Witness τονίζει πως η έρευνα έδειξε παρόμοιες προκαταλήψεις σε ολόκληρο τον κόσμο.

Με πάνω από δύο δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες ανά τον κόσμο, το Facebook μπορεί πραγματικά να βοηθήσει ανέργους να βρουν εργασία.

Με πληροφορίες από:

Facebook faces new allegations of gender discrimination in its delivery of job ads. Research by human rights group suggests it's a global concern, CNNi