ΕΛΛΑΔΑ

Άνοιγμα σχολείων: Γιατί είναι υποχρεωτική η μάσκα

AP Photo/Martin Meissner

Η καθηγήτρια Παιδιατρικής – Λοιμωξιολογίας στο ΕΚΠΑ, Βάνα Παπαευαγγέλου πήρε το λόγο μετά την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως αναλύοντας τον  τρόπο που λειτουργεί η επιτροπή των ειδικών για το άνοιγμα των σχολείων εν μέσω κορωνοϊού αλλά και γιατί αποφασίστηκε να είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας.

Σύμφωνα με την ίδια, η συγκεκριμένη επιτροπή για τη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι 8μελής και αποτελείται από παιδιάτρους-λοιμωξιολόγους και επιδημιολόγους.

«Κύριο μέλημά της ήταν το άνοιγμα των σχολείων όλων των βαθμίδων με ασφάλεια για τα παιδιά, τους γονείς τους, τους εκπαιδευτικούς αλλά και ολόκληρη τη κοινωνία. Οι αποφάσεις ελήφθησαν μετά από ανάλυση όλων των επιστημονικών και επιδημιολογικών δεδομένων που έχουμε στη διάθεση μας. Είναι σαφές ότι κατά τη διάρκεια των επόμενων μηνών τα επιστημονικά δεδομένα θα επανεξετάζονται συνεχώς. Επίσης υπάρχει επαγρύπνηση των επιδημιολογικών δεδομένων με ενδεχόμενη τροποποίηση των οδηγιών τόσο σε τοπικό όσο και Εθνικό επίπεδο», είπε αρχικά η καθηγήτρια.

Η κυρία Παπαευαγγέλου είπε ακόμα ότι το άνοιγμα των σχολείων σε πλήρη σύνθεση με όλα τα παιδιά στη τάξη είναι απαραίτητο εκπαιδευτικά αλλά και ασφαλές εφόσον εφαρμοστούν αυξημένα μέτρα προφύλαξης.

Σημείωσε ότι το σχολείο πρέπει να λειτουργεί σε σταθερές και κατά το δυνατόν περιορισμένες ομάδες αλλά και την ανάγκη της λειτουργίας του ολοήμερου σχολείου με στόχο την διευκόλυνση των γονέων αλλά και αποφυγή ανάγκης φροντίδας των παιδιών από παππούδες/γιαγιάδες.

«Τα επιστημονικά δεδομένα», είπε, «δείχνουν ότι τα παιδιά νοσούν λιγότερο συχνά, εμφανίζουν ηπιότερη νόσο και πιθανά μεταδίδουν λιγότερο στο περιβάλλον τους. Όμως σαφέστατα μπορούν να μεταδώσουν τη λοίμωξη».

Γιατί είναι υποχρεωτική η μάσκα

Απαντώντας γιατί πάρθηκε η απόφαση η μάσκα να είναι υποχρεωτική για όλους τους μαθητές, απάντησε:

«Γνωρίζουμε ότι ο ιός μεταδίδεται μέσω σταγονιδίων που παράγονται από το άτομο που έχει συμπτώματα αλλά και από άτομα που ενώ έχουν μολυνθεί δεν έχουν συμπτώματα (ασυμπτωματικά) ή άτομα που σε 1-2 ημέρες πρόκειται να εκδηλώσουν συμπτώματα (προ-συμπτωματικά). Έτσι αποφασίστηκε η χρήση μάσκας στο σχολείο. Η μάσκα αποτελεί σημαντικό εργαλείο για τον έλεγχο της μετάδοσης της COVID-19 λοίμωξης αφού όταν χρησιμοποιείται σωστά, προστατεύει τόσο το άτομο που την φορά όσο και τους άλλους», είπε.

Και συνέχισε λέγοντας πως: «Δημιουργεί φραγμό των σταγονιδίων που παράγουμε όταν μιλάμε, βήχουμε ή τραγουδάμε. Μας προστατεύει από τα σταγονίδια που παράγει αυτός που μας μιλάει και που ενδεχομένως να έχει μολυνθεί αλλά δεν έχει αναπτύξει συμπτώματα.

Μας εμποδίζει να πιάνουμε τη μύτη και το στόμα μας.

Μας προστατεύει από άλλες ιώσεις του αναπνευστικού.

Με τη σωστή χρήση μάσκας στο σχολείο προστατεύονται όχι μόνο οι μαθητές και οι δάσκαλοι αλλά και οι ενήλικες της οικογένειας και ιδιαίτερα τα άτομα αυξημένου κινδύνου του οικογενειακού περιβάλλοντος.

Η μάσκα θα πρέπει να χρησιμοποιείται μέσα στις σχολικές αίθουσες, στους διαδρόμους του σχολείου και σε κάθε κλειστό χώρο. Κατά τη διάρκεια του φαγητού, του παιχνιδιού σε ανοικτό χώρο καθώς και κατά τη διάρκεια της άθλησης δεν συστήνεται η χρήση μάσκας.

Η χρήση μάσκας είναι ασφαλής από παιδιά μεγαλύτερα των 2 ετών (AAP, CDC, ΕΠΕ)».

Τι δεν προκαλεί η χρήση μάσκας

Απαντώντας με επιστημονικό τρόπο στις θεωρίες που έχουν αναπτυχθεί για την χρήση της μάσκας ανέφερε πως:

  • Δεν μειώνει την είσοδο του οξυγόνου – δεν προκαλεί υποξυγοναιμία. Η υφασμάτινη μάσκα επιτρέπει την είσοδο του αέρα.
  • Δεν μειώνει την ικανότητα του παιδιού να συγκεντρωθεί και να παρακολουθήσει το μάθημα.
  • Δεν προκαλεί αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα. Τα μόρια του διοξειδίου του άνθρακα είναι πολύ μικρά, και διαπερνούν τους πόρους του υλικού της μάσκας.
  • Η μάσκα δεν επηρεάζει τη λειτουργία του και την ανάπτυξη του πνεύμονα.
  • Δεν επηρεάζει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Ποιοι πρέπει να αποφεύγουν τη χρήση της

Η χρήση της μάσκας πρέπει να αποφεύγεται μόνο από μικρή ομάδα παιδιών με συγκεκριμένα νοσήματα, όπως σοβαρή αναπνευστική δυσχέρεια, γνωσιακή ή συμπεριφεριολογική διαταραχή, σοβαρό νευρολογικό ή άλλο νόσημα που εμποδίζει το παιδί να αφαιρέσει μόνο του τη μάσκα. Αντί μάσκας σε αυτές τις περιπτώσεις μπορεί να χρησιμοποιηθεί διαφανής ολοπρόσωπη προστατευτική προσωπίδα, ιδιαίτερα χρήσιμη σε περιπτώσεις που είναι απαραίτητη η χειλεο-ανάγνωση.

Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί τις πρώτες εβδομάδες της νέας σχολικής χρονιάς στην εκπαίδευση όλων των μαθητών στη σωστή χρήση μάσκας αλλά και στους κανόνες υγιεινής των χεριών αλλά και αναπνευστικής υγιεινής (διαχείριση βήχα και φτερνίσματος). Ειδικότερα για τα μικρότερα παιδιά κάτω των 10 ετών.

Σύμφωνα με την ίδια, τα νήπια και μικρά παιδιά μαθαίνουν πολύ πιο εύκολα από εμάς τους ενήλικες και αφομοιώνουν πρακτικές οδηγίες.

«Η πανδημία γρίπης Α πριν λίγα χρόνια, μας το έδειξε: είναι οι πρώτοι πολίτες της χώρας που έμαθαν την αναπνευστική υγιεινή

Επικεντρώνουμε τη προσπάθεια μας στο όφελος που θα έχουν τα παιδιά από αυτή την εκπαίδευση. Θα αποκτήσουν μια σημαντική δεξιότητα που θα τους χρειαστεί τόσο μέσα στο σχολείο όσο και εκτός αυτού

Ιδιαίτερα σημαντικός ο ρόλος των εκπαιδευτικών οι οποίοι με τα κατάλληλα εργαλεία θα αποτελέσουν τον απαραίτητο συνδετικό κρίκο -Τα μικρά παιδιά ακολουθούν τις οδηγίες των δασκάλων τους πιστά.

Τα μικρότερα παιδιά το φθινόπωρο αλλά και τους χειμερινούς μήνες νοσούν συχνά από άλλες ιογενείς λοιμώξεις του αναπνευστικού. Η χρήση της μάσκας θα μειώσει τη μετάδοση και αυτών και συνεπώς την αναστάτωση στα σχολεία και την επιβάρυνση του συστήματος υγείας γενικότερα», κατέληξε η καθηγήτρια,

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης