ΕΛΛΑΔΑ

Πανελλήνιες 2022: Σε ποιες σχολές αναμένεται πτώση των βάσεων, εκτός το 1/3 από τα ΓΕΛ

Πανελλήνιες 2022: Σε ποιες σχολές αναμένεται πτώση των βάσεων, εκτός το 1/3 από τα ΓΕΛ
Οι εκτιμήσεις του φροντιστή-εκπαιδευτικού, Γιώργο Χατζητέγα Image Online/INTIME

Καθώς οι υποψήφιοι περιμένουν να ανοίξει η πλατφόρμα για την υποβολή των Πανελληνίων Εξετάσεων, ειδικοί εκτιμούν πως οι βάσεις φέτος θα «πέσουν». 

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον φροντιστή-εκπαιδευτικό, Γιώργο Χατζητέγα:

Στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο (Ε.Π.) των Ανθρωπιστικών Σπουδών, όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, θα παρατηρηθεί σημαντική πτώση των βάσεων, που οφείλεται κυρίως στην εντυπωσιακή μείωση των υποψηφίων κατά 4.300 υποψηφίους (-19% από πέρυσι). Οι αναμενόμενες πτώσεις θα ξεκινήσουν από τα 300 μόρια στα υψηλόβαθμα τμήματα και θα υπερβούν τα 1.000 μόρια στα τμήματα της μεσαίας ζήτησης.

Στο 2ο Ε.Π. των Θετικών Σπουδών επίσης θα σημειωθεί πτώση, τόσο εξαιτίας -κι εδώ- λιγότερων υποψηφίων (-500), αλλά και των χαμηλών επιδόσεων στα Μαθηματικά. Η πτώση, εξηγεί ο κ. Χατζητέγας, «θα είναι λίγων δεκάδων μορίων στα υψηλόβαθμα τμήματα των κεντρικών Πολυτεχνικών Σχολών, ενώ θα φτάνει τα 400 μόρια στα τμήματα μεσαίας ζήτησης».

Στο 3ο Ε.Π. των Σπουδών Υγείας, «παρά την αύξηση των υποψηφίων κατά 800 περίπου, διαπιστώθηκαν χαμηλότερες επιδόσεις των ανταγωνιστικών υποψηφίων στις υψηλές βαθμολογικές κλίμακες στη Βιολογία, τη Φυσική και τη Χημεία», επισημαίνει ο κ. Χατζητέγας. Από την άλλη, οι μέσες επιδόσεις των υποψηφίων είναι ακριβώς ίδιες με τις περσινές. Με αυτή την εξομάλυνση, αλλά και με την αλλαγή των συντελεστών βαρύτητας των μαθημάτων, οι βάσεις στις Ιατρικές Σχολές θα είναι σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, από 100 έως 250 μόρια σε όλα τα περιζήτητα τμήματα. Η τελευταία Ιατρική Σχολή αναμένεται να κινηθεί στα 18.000 μόρια.

Στο 4ο Ε.Π. Οικονομίας και Πληροφορικής θα έχουμε πτώσεις στις υψηλόβαθμες σχολές, αλλά σημαντική άνοδο στις μεσαίες, «το εύρος της οποίας δεν είναι εύκολο να εκτιμηθεί λόγω των νέων Συντελεστών Βαρύτητας», λέει ο κ. Χατζητέγας. Σε αυτό το πεδίο υπάρχει άνοδος του αριθμού των υποψηφίων κατά 900 άτομα, άλλωστε ο συγκεκριμένος προσανατολισμός είναι ο πολυπληθέστερος των ΓΕΛ, εξηγεί ο κ. Χατζητέγας, καθώς συγκεντρώνει το 35% των διαγωνισθέντων.

Ο κ. Χατζητέγας περιμένει να απορριφθεί το 1/3 των υποψηφίων από τα ΓΕΛ, ως αποτέλεσμα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Πέρσι το 45% των υποψηφίων των ΕΠΑΛ είχε περάσει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και το 66% των υποψηφίων των ΓΕΛ. Φέτος, ο κ. Χατζητέγας εκτιμά, πως τα αντίστοιχα ποσοστά θα είναι πιθανόν λίγο μικρότερα.

Για τα ΕΠΑΛ

Οι υποψήφιοι που διαγωνίστηκαν για τα Πανεπιστήμια από τα ΕΠΑΛ μειώθηκαν από 16.039 πέρσι σε 14.579 φέτος (μείωση της τάξεως του 9%). «Για τον λόγο αυτό αναμένεται σημαντική πτώση των βάσεων σε όλους τους Τομείς των ΕΠΑ.Λ., η οποία ενισχύεται και από την επαύξηση της βαθμολογικής συμμετοχής των Μαθηματικών και της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη διαμόρφωση των μορίων», καταλήγει ο κ. Χατζητέγας.

Πώς να συμπληρώσετε το μηχανογραφικό σας

Οι διαδικασίες για την υποβολή Μηχανογραφικού Δελτίου (Μ.Δ.) και Παράλληλου Μηχανογραφικού Δελτίου(Π.Μ.Δ.) έτους 2022 θα ολοκληρωθούν περί τα μέσα Ιουλίου.

Φέτος, το σύνολο των 461 τμημάτων όρισε συνολικά 5.611 συντελεστές, χωρίς αυτούς των ειδικών μαθημάτων. Ετσι, ένας υποψήφιος μπορεί να έχει έως και 249 διαφορετικές βαθμολογίες για να διεκδικήσει μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση φέτος.

Πώς γίνεται, όμως, η σωστή συμπλήρωση ενός μηχανογραφικού δελτίου;

Οδηγίες:

  • H αξιολόγηση των σχολών και η σειρά προτεραιότητας που θα δώσει ο κάθε υποψήφιος θα πρέπει να γίνουν βάσει των επιθυμιών του και όχι του βαθμού επίδοσης. Παρά τις εκτιμήσεις των βάσεων που αποτελούν «πυξίδα» για τη γενική τάση, είναι πολύ δύσκολο να προβλεφθεί με ακρίβεια η πορεία της βάσης εισαγωγής για κάθε τμήμα. Επομένως, η επίδοση ενός μαθητή και ο μέσος όρος του στις πανελλαδικές εξετάσεις δεν θα πρέπει να παίξουν μεγάλο ρόλο στην επιλογή του για την εισαγωγή του σε ένα τμήμα.

    Η επιλογή ενός τμήματος θα πρέπει να γίνει ύστερα από μελέτη του προγράμματος σπουδών του. Ο τίτλος μπορεί να είναι παραπλανητικός. Το πρόγραμμα σπουδών αφορά στο σύνολο των μαθημάτων και τις κατευθύνσεις, ενώ ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί και στα επαγγελματικά δικαιώματα που δίνονται από κάθε τμήμα, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις όπου τμήματα με την ίδια ονομασία δεν έχουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα.

    Εδώ κι έναν χρόνο, ο ακαδημαϊκός χάρτης έχει αλλάξει και πολλά πανεπιστημιακά τμήματα έχουν προκύψει από τη συγχώνευση ΤΕΙ. Τα περισσότερα εξ αυτών εδράζουν σε περιφερειακά πανεπιστήμια και ακόμα δεν έχουν οριστεί για τα περισσότερα επαγγελματικά δικαιώματα.

    Εφόσον ο υποψήφιος επιθυμεί να διεκδικήσει μετεγγραφή, θα πρέπει να γνωρίζει ότι φέτος έχουν αλλάξει πολλά δεδομένα. Θεσπίστηκε βάση μετεγγραφής, σύμφωνα με την οποία δικαίωμα μετεγγραφής έχει ένας εισακτέος που η επίδοσή του είναι μέχρι 2.750 μόρια χαμηλότερη της βάσης εισαγωγής του τμήματος της επιθυμίας του. Η μοριοδότηση έχει αλλάξει ενισχύοντας κάποιες κοινωνικές ομάδες και πλέον θα υπάρχει και δεύτερος γύρος μετεγγραφών.

    Οι αντιστοιχήσεις των τμημάτων, που δημοσιοποιήθηκαν πριν από λίγες μέρες, ήταν μια (δυσάρεστη) έκπληξη για κάποιους. Πολλά τμήματα που είχαν αντιστοιχήσεις πέρσι, πλέον δεν δίνουν αυτήν τη δυνατότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το «Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας» του ΟΠΑ. Ενώ υπάρχουν άλλα πέντε τμήματα με την ίδια ονομασία σε Κοζάνη, Πάτρα, Αγιο Νικόλαο, Καβάλα και Τρίπολη, το τμήμα του ΟΠΑ εξαιρείται από την αντιστοίχηση. Υπενθυμίζεται ότι η βάση εισαγωγής του πέρσι ήταν 17.959 μόρια, ενώ σε ορισμένα από τα υπόλοιπα περιφερειακά τμήματα η βάση εισαγωγής ήταν ακόμα και 5.000 μόρια.

Πώς γίνεται ο υπολογισμός των μορίων

Ο υπολογισμός του συνολικού αριθμού μορίων κάθε υποψηφίου που συμμετέχει στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2022 και εφεξής για εισαγωγή στις Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων, γίνεται ως εξής: ο γραπτός βαθμός σε καθένα από τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο, πολλαπλασιάζεται με τον αντίστοιχο συντελεστή βαρύτητας, όπως αυτός καθορίστηκε με απόφαση της Συγκλήτου του οικείου ΑΕΙ για κάθε Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση Τμήματος. Τα τέσσερα ανωτέρω γινόμενα προστίθενται και το τελικό άθροισμα πολλαπλασιάζεται επί 1.000, για να προκύψει ο συνολικός αριθμός μορίων κάθε υποψηφίου.

Δεδομένου του γεγονότος ότι οι συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων, όπως τέθηκαν από τα Ιδρύματα, σε κάποιες περιπτώσεις διαφέρουν μεταξύ Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων ιδίου γνωστικού αντικειμένου, ενδέχεται να προκύψουν διαφοροποιήσεις στον υπολογισμό των μορίων των υποψηφίων.

Ακολουθούν ενδεικτικά παραδείγματα υπολογισμού μορίων και στα τέσσερα επιστημονικά πεδία:

Υποψήφιος για το 1ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:

Υποψήφιος για το 2ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:

Υποψήφιος για το 3ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:

Υποψήφιος για το 4ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:

Σχετικά με τα κριτήρια ισοβάθμιας

α. Η επιλογή των υποψηφίων γίνεται μόνο για τις Σχολές ή τα Τμήματα που έχουν δηλώσει προτίμηση εισαγωγής και κατά φθίνουσα σειρά μορίων, μέχρι τη συμπλήρωση των θέσεων εισακτέων σε κάθε Σχολή ή Τμήμα κατά περίπτωση.

β. Για κάθε επιστημονικό πεδίο τα μαθήματα που υπολογίζονται για τα κριτήρια ισοβαθμίας είναι τα ακόλουθα:

αα) για το πρώτο (1ο) Επιστημονικό Πεδίο: Α΄ Αρχαία Ελληνικά, Β΄ Ιστορία, Γ΄ Λατινικά, Δ΄ Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.

ββ) για το δεύτερο (2ο) Επιστημονικό Πεδίο: Α΄ Μαθηματικά, Β΄ Φυσική, Γ΄ Χημεία, Δ΄ Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,

γγ) για το τρίτο (3ο) Επιστημονικό Πεδίο: Α΄ Βιολογία, Β΄ Χημεία, Γ΄ Φυσική, Δ΄ Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,

δδ) για το τέταρτο (4ο) Επιστημονικό Πεδίο: Α΄ Μαθηματικά, Β΄ Οικονομία, Γ΄ Πληροφορική, Δ΄ Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.

γ. Σε περίπτωση ισοβαθμίας δύο ή περισσοτέρων υποψηφίων στη θέση του τελευταίου εισαγόμενου σε Σχολή ή Τμήμα,

i) εισάγεται ο υποψήφιος που έχει μεγαλύτερο βαθμό στο μάθημα με τον μέγιστο συντελεστή βαρύτητας. Αν δεν υπάρχει ένα μοναδικό μάθημα με μέγιστο συντελεστή βαρύτητας, τότε εισάγεται ο υποψήφιος που έχει μεγαλύτερο βαθμό σε εκείνο το μάθημα που έχει μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας και το οποίο προηγείται στη σειρά της ανωτέρω περ. β.

ii) αν πάλι υπάρχει ισοβαθμία, εισάγεται ο υποψήφιος με μεγαλύτερο βαθμό στο μάθημα με τον αμέσως μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας μεταξύ των τριών υπολοίπων μαθημάτων. Αν δεν υπάρχει ένα μοναδικό μάθημα με αμέσως μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας, τότε εισάγεται ο υποψήφιος που έχει μεγαλύτερο βαθμό σε εκείνο το μάθημα που έχει μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας και το οποίο προηγείται στη σειρά της ανωτέρω περ. β.

iii) αν πάλι υπάρχει ισοβαθμία, εισάγεται ο υποψήφιος με μεγαλύτερο βαθμό στο μάθημα με τον αμέσως μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας μεταξύ των δύο υπολοίπων μαθημάτων. Αν δεν υπάρχει ένα μοναδικό μάθημα με αμέσως μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας, τότε εισάγεται ο υποψήφιος που έχει μεγαλύτερο βαθμό σε εκείνο το μάθημα, που έχει μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας και το οποίο προηγείται στη σειρά της ανωτέρω περ. β.

δ. Αν μετά την εξάντληση όλων των παραπάνω κριτηρίων, εξακολουθούν να υπάρχουν ισοβαθμούντες, εισάγονται όλοι οι ισοβαθμούντες, με την επιφύλαξη της παρακάτω περίπτωσης ε.

ε. Στην περίπτωση ισοβαθμίας με τον τελευταίο εισαγόμενο σε σχολή των Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπ/κών Ιδρυμάτων, των Σχολών Υπαξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σχολών της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, των Σχολών Δοκίμων Σημαιοφόρων Λ.Σ. και Λιμενοφυλάκων, καθώς και των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού και μετά την εξάντληση των κριτηρίων της ανωτέρω περ. γ,
εισάγεται ο υποψήφιος που δήλωσε τη σχολή αυτή με προγενέστερη σειρά προτίμησης. Αν πάλι υπάρχει ισοβαθμία, εισάγεται ο υποψήφιος με μεγαλύτερο βαθμό στο τέταρτο μάθημα της ανωτέρω περ. β.

στ. Για κάθε Σχολή της ανωτέρω περ.ε του παρόντος άρθρου και εφόσον προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις, συντάσσονται πίνακες επιλαχόντων υποψηφίων, οι οποίοι θα περιλαμβάνουν τους υποψηφίους που έχουν κριθεί ικανοί στις προκαταρκτικές εξετάσεις και την έχουν δηλώσει στο Μηχανογραφικό Δελτίο (ΜΔ) σε σειρά προγενέστερη από τη σχολή επιτυχίας τους. Η σύνταξη αυτών των πινάκων γίνεται κατά φθίνουσα σειρά μορίων και σύμφωνα με τα κριτήρια των ανωτέρω περιπτώσεων της παρούσας παραγράφου».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ