ΕΛΛΑΔΑ

Πανελλήνιες 2022: Η προθεσμία για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου και οι «παγίδες»

Πανελλήνιες 2022: Η προθεσμία για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου και οι «παγίδες»
Επισημαίνεται ότι η προθεσμία υποβολής Μηχανογραφικού Δελτίου είναι αποκλειστική και μετά την παρέλευσή της, κανένας υποψήφιος δεν θα μπορεί να υποβάλει το Μηχανογραφικό Δελτίο INTIME

Μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών και των Ελάχιστων Βάσεων Εισαγωγής στα πανεπιστημιακά τμήματα, οι υποψήφιοι των φετινών Πανελληνίων Εξετάσεων έχουν επικεντρώσει το ενδιαφέρον τους στη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου.

Όλοι οι υποψήφιοι θα πρέπει να υποβάλουν το Μηχανογραφικό τους Δελτίο μέχρι και την Δευτέρα 18/7/2022 (και ώρα 23:59), για να μπορούν να συμμετέχουν στην επιλογή για την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Ο υποψήφιος για την εισαγωγή του στην εφαρμογή απαιτείται να έχει πρώτα αποκτήσει μέσω της εφαρμογής που είναι διαθέσιμη στη Σχολική του Μονάδα, τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας.

Ο υποψήφιος μπορεί να ορίσει τις επιθυμητές προτιμήσεις του, να τις αποθηκεύσει προσωρινά (ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ) και στη συνέχεια πριν από τη λήξη της προθεσμίας να υποβάλει το ηλεκτρονικό Μηχανογραφικό του Δελτίο.

Επισημαίνεται ότι η προθεσμία υποβολής Μηχανογραφικού Δελτίου είναι αποκλειστική και μετά την παρέλευσή της, κανένας υποψήφιος δεν θα μπορεί να υποβάλει το Μηχανογραφικό Δελτίο.

Ο «χρυσός κανόνας» για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου

Χρήσιμες συμβουλές για τον τρόπο με τον οποίο οι υποψήφιοι των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων μπορούν να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο, καθώς και για το τι πρέπει να προσέξουν κατά τη συμπλήρωσή του, δίνει ο εκπαιδευτικός Γιώργος Χατζητέγας, μιλώντας στο CNN Greece.

Όπως επισημαίνει ο ίδιος, οι μαθητές θα πρέπει να προσέξουν ιδιαιτέρως, συμπληρώνοντας τις σχολές που επιθυμούν, με φθίνουσα σειρά προτίμησης, και να μην «πέσουν στην παγίδα» να επιλέξουν σχολές με περισσότερα μόρια, παρασυρόμενοι από τον νέο τρόπο με τον οποίο υπολογίζονται τα μόρια για κάθε σχολή.

«Ο χρυσός κανόνας για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου είναι η συμπλήρωσή του σαν να έχουμε 20.000 μόρια. Δηλαδή θα πρέπει να συμπληρώσουν τις σχολές που επιθυμούν, αγνοώντας παντελώς τις βάσεις των προηγούμενων ετών. Ένα είναι αυτό πάρα πολύ σημαντικό», σημειώνει ο κ. Χατζητέγας και συμπληρώνει:

«Το δεύτερο είναι ότι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση φέτος οι υποψήφιοι να πέσουν στην παγίδα να δηλώσουν και να προτάξουν στη δήλωσή τους και στην ιεράρχηση των σχολών, τις σχολές εκείνες τις οποίες έχουν περισσότερα μόρια. Θα πρέπει να προτάξουν στην ιεράρχησή τους τις σχολές που επιθυμούν. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, να μην παρασυρθούν δηλαδή από τον νέο τρόπο με τον οποίο υπολογίζονται τα μόρια για κάθε σχολή, εκτιμώντας λανθασμένα, ότι εκεί που έχω τα περισσότερα μόρια, έχω και τις περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας. Θα πρέπει δηλαδή τα παιδιά να δηλώσουν με μοναδικό κριτήριο τη φθίνουσα σειρά επιθυμίας».

Ακόμα, εφιστά την προσοχή των μαθητών, λέγοντας πως δεν θα πρέπει να παρασυρθούν από τα στερεότυπα του περιβάλλοντος.

«Το τρίτο σημαντικό είναι να μην παρασυρθούν από τα στερεότυπα του περιβάλλοντος. Αλλά να δηλώσουν τις σχολές εκείνες τις οποίες μας ικανοποιούν. Ιδιαίτερα στις περιπτώσεις εκείνες που οι υποψήφιοι έχουν συγκεντρώσει αρκετά μόρια και είχαν μια άτυχη στόχευση δεν πρέπει στη συνέχεια να υποκύψουν σε προτροπές του περιβάλλοντος να δηλώσουν πιο υψηλόβαθμες σχολές για να μην «χάσουν» τα μόρια».

Ο κ. Χατζητέγας υπογραμμίζει ακόμα πως είναι πολύ σημαντικό, οι μαθητές να αντιληφθούν πως πρέπει να αξιοποιήσουν όλες τις διαθέσιμες επιλογές στο μηχανογραφικό τους δελτίο, και να μην αφήσουν κάποιες αδήλωτες.

«Το τελευταίο το οποίο πρέπει να προσέξουν οι μαθητές φέτος είναι να αξιοποιήσουν στο μηχανογραφικό τους δελτίο όλες τις διαθέσιμες επιλογές. Ειδικά για την κατηγορία των παιδιών που έχουν περιορισμένες επιλογές, αλλά και για όλους συνολικά, δεν υπάρχει η πολυτέλεια να αφήσουν αδήλωτες κάποιες σχολές. Είναι πολύ σημαντικό να το αντιληφθούμε αυτό».

Κλείνοντας, ο κ. Χατζητέγας υπενθυμίζει πως φέτος οι υποψήφιοι συμπληρώνουν δύο μηχανογραφικά, επιλογή την οποία θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν οπωσδήποτε, όσοι δεν μπορούν να δηλώσουν καμία σχολή από το πρώτο μηχανογραφικό, αλλά και αυτοί που έχουν περιορισμένες επιλογές για τα ΑΕΙ.

«Επίσης όπως έχουμε πει φέτος θέλει πολύ μεγάλη προσοχή γιατί θα υπάρξει μια κατηγορία υποψηφίων οι οποίοι δεν θα μπορέσουν να δηλώσουν καμία σχολή από το πρώτο μηχανογραφικό. Άρα θα πρέπει να αξιοποιήσουν επιλογές από το δεύτερο, το λεγόμενο παράλληλο μηχανογραφικό για τα δημόσια ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης. Δύο μηχανογραφικά θα πρέπει να συμπληρώσουν οπωσδήποτε και αυτοί που έχουν περιορισμένες επιλογές για τα ΑΕΙ, έτσι ώστε να εξασφαλίσουν αν μη τι άλλο την είσοδό τους σε κάποιο δημόσιο ινστιτούτο επαγγελματικής κατάρτισης», αναφέρει σχετικά.

«Με άλλα λόγια όλοι οι υποψήφιοι θα πρέπει να αξιοποιήσουν όλες τις διαθέσιμες επιλογές και να αφήσουν στην άκρη την πολυτέλεια του ‘δεν θέλω να δηλώσω κάποιες σχολές'. Γιατί με αυτό τον τρόπο θα έχουν μια θέση στον ήλιο, μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και θα δούνε πως θα την αξιοποιήσουν αυτοί περεταίρω», καταλήγει ο κ. Χατζητέγας.

«Επανάληψη του περσινού σκηνικού»

Την ίδια ώρα, ο κ. Χατζητέγας κατέθεσε τις εκτιμήσεις του για τις Βάσεις Εισαγωγής στα ΑΕΙ.

Ο ίδιος, κάνει λόγο για σωρεία προβλημάτων και αδικιών που έχουν προκληθεί από τη λανθασμένη εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και θεωρεί αναγκαίο τον ορισμό ως χαμηλότερου συντελεστή το 0,6 αντί του ισχύοντος 0,8 σε όσα Πανεπιστημιακά Τμήματα το επιθυμούν.

Παράλληλα μιλά για επανάληψη του ίδιου σκηνικού με πέρυσι, με την ΕΒΕ όπως λέει «να αφήνει εκτός Πανεπιστημίων το 1/3 των αποφοίτων των ΓΕΛ».

Οι εκτιμήσεις για τις ΕΒΕ

Σύμφωνα με τον κ. Χατζητέγα, οι εκτιμήσεις των Βάσεων του 2022 αφορούν τα περιζήτητα τμήματα των 4 Επιστημονικών Πεδίων, στα οποία οι προτιμήσεις των διαγωνιζομένων με υψηλές βαθμολογίες είναι δεδομένες.

Σημειώνεται ότι για την εκτίμηση ελήφθησαν υπόψιν οι νέοι Συντελεστές Βαρύτητας, όπως καθορίστηκαν από τα επιμέρους Πανεπιστημιακά Τμήματα.

«Οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής με τον κατώτερο συντελεστή 0,8 είναι 9,08 για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών, 9,50 για τους υποψηφίους των Θετικών Σπουδών, 9,62 για τους υποψηφίους των Σπουδών Υγείας και 8,36 για τους υποψηφίους των Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής», αναφέρει.

«Όσοι εκ των υποψηφίων έχουν χαμηλότερο μέσο όρο στην τετράδα των μαθημάτων που διαγωνίστηκαν δεν θα μπορούν να συμπληρώσουν Μηχανογραφικό Δελτίο για τα Πανεπιστήμια και θα προστρέξουν στο Παράλληλο Μηχανογραφικό για τα Δ.Ι.Ε.Κ.», υπογραμμίζει ο εκπαιδευτικός αναλυτής.

Πού αναμένεται πτώση και άνοδος

Ειδικότερα ο κ. Χατζητέγας αναμένει πτώση των βάσεων στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών, στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο των Θετικών Σπουδών και στις Σπουδές Υγείας και άνοδο στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο της Οικονομίας και της Πληροφορικής.

  • Στο 1ο Ε.Π. των Ανθρωπιστικών Σπουδών η εντυπωσιακή μείωση των υποψηφίων κατά 4.300 υποψηφίους θα οδηγήσει σε σημαντικές πτώσεις, οι οποίες θα ξεκινήσουν από τα 300 μόρια στα υψηλόβαθμα τμήματα και θα υπερβούν τα 1.000 μόρια στα τμήματα της μεσαίας ζήτησης.
  • Στο 2ο Ε.Π. των Θετικών Σπουδών οι διαγωνιζόμενοι ήταν λιγότεροι κατά 500 και σε συνδυασμό με τις επιδόσεις που παρατηρήθηκαν στα Μαθηματικά οδηγούν σε πτώσεις από 100 έως 400 μόρια.
  • Στις Σπουδές Υγείας, παρά την αύξηση των υποψηφίων κατά 800, διαπιστώθηκαν χαμηλότερες επιδόσεις των ανταγωνιστικών υποψηφίων στις υψηλές βαθμολογικές κλίμακες στη Βιολογία, τη Φυσική και τη Χημεία. Με τα δεδομένα αυτά στο 3ο Ε.Π. θα παρατηρηθούν μέτριες πτώσεις μορίων από 100 έως 250 μόρια σε όλα τα περιζήτητα τμήματα.
  • Στο 4ο Ε.Π. της Οικονομίας και της Πληροφορικής υπάρχει για μία ακόμη χρονιά άνοδος των υποψηφίων κατά 900 με αποτέλεσμα οι υποψήφιοι να είναι πλέον το 35% του συνόλου των διαγωνιζομένων από τα Γ.Ε.Λ. Τα μεσαία τμήματα θα παρουσιάσουν άνοδο των βάσεων, το εύρος της οποίας δεν είναι εύκολο να εκτιμηθεί λόγω των νέων Συντελεστών Βαρύτητας.

Οι υποψήφιοι που διαγωνίστηκαν για τα Πανεπιστήμια από τα ΕΠΑ.Λ. μειώθηκαν από 16.039 πέρσι σε 14.579 φέτος (μείωση της τάξεως του 9%). Για τον λόγο αυτό αναμένεται σημαντική πτώση των βάσεων σε όλους τους Τομείς των ΕΠΑ.Λ., η οποία ενισχύεται και από την επαύξηση της βαθμολογικής συμμετοχής των Μαθηματικών και της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη διαμόρφωση των μορίων.

Συμπερασματικά ο κ. Χατζητέγας, κάνει λόγο για επανάληψη του ίδιου σκηνικού με πέρυσι.

«Η ΕΒΕ αφήνει εκτός Πανεπιστημίων το 1/3 των αποφοίτων των ΓΕΛ, αποθαρρύνει τη συμμετοχή και δημιουργεί μετατοπίσεις του μαθητικού πληθυσμού από Προσανατολισμό σε Προσανατολισμό. Ο Προσανατολισμός των Ανθρωπιστικών Σπουδών και των Θετικών Σπουδών φθίνει ενώ ενισχύεται διαρκώς οι Προσανατολισμοί των Σπουδών Υγείας και Οικονομίας».

«Η φετινή μείωση του αριθμού των διαγωνισθέντων για τα Πανεπιστήμια ήταν της τάξεως του 4% και η ΕΒΕ αποδεικνύεται βασική αιτία της μειωμένης συμμετοχής», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Προβλήματα και αδικίες

«Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και ο τρόπος που αυτή συσχετίζεται με την μέση επίδοση των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ήταν μια θετική μεν απόφαση, η οποία όμως εφαρμόζεται λανθασμένα για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, καθώς ο κατώτατος συντελεστής 0,8, που παραμένει, έχει προκαλέσει σωρεία προβλημάτων και αδικιών», επισημαίνει ο κ. Χατζητέγας στην ανάλυσή του.

Ο ίδιος σημειώνει: «Πέρυσι το 33% των αποφοίτων του Γενικού Λυκείου, δηλαδή 27.000 διαγωνισθέντες δεν πέρασαν τον πήχη προκαλώντας δηλαδή επαύξηση του ποσοστού της αποτυχίας κατά 20% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Ο αλγόριθμος της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής μετά βεβαιότητας θα αφήσει και φέτος εκτός της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό διαγωνιζομένων, αν προσμετρήσει κανένας και την μείωση των εισακτέων.»

Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό, «είναι αναγκαία η άμεση νομική εξασφάλιση της δυνατότητας, σε όσα Πανεπιστημιακά Τμήματα το επιθυμούν να ορίσουν ως χαμηλότερο συντελεστή το 0,6 αντί του ισχύοντος 0,8.»

«Όσοι βιώνουμε εκ του σύνεγγυς τον διαγωνισμό των Πανελλαδικών Εξετάσεων, είμαστε απολύτως πεπεισμένοι ότι είναι πολλές οι αδικίες και θέτουν στο περιθώριο μαθητές που πραγματικά μόχθησαν. Δεν είναι δυνατόν, επί παραδείγματι, ένας μαθητής του Θετικού Προσανατολισμού με μέση επίδοση 9,4 στην απαιτητική θεματολογία των Πανελλαδικών Εξετάσεων να απορρίπτεται πανηγυρικά από την Ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση των χιλιάδων κενών θέσεων σε αξιόλογα τμήματα.

»Με την προτεινόμενη διόρθωση αποφεύγεται και η εισαγωγή υποψηφίων με πολύ χαμηλές επιδόσεις, αλλά και η μαζική απόρριψη χιλιάδων διαγωνιζομένων.

»Η εμμονή στη λάθος εφαρμογή της ΕΒΕ αποθαρρύνει τη συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, όπως προκύπτει από τη φετινή μείωση των υποψηφίων, προσανατολίζει τους απόφοιτους των Λυκείων μας στην αναζήτηση άλλων λύσεων, επιβαρύνοντας τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και αδικεί πολλούς υποψηφίους που πραγματικά προσπάθησαν και είναι ικανοί να αποπερατώσουν Ανώτατες Σπουδές» καταλήγει ο κ. Χατζητέγας.

Oι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής ανά Επιστημονικό Πεδίο

Την Παρασκευή ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας οι Βάσεις Εισαγωγής στα ΑΕΙ και το άνοιγμα των μηχανογραφικών δελτίων για τους υποψηφίους των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων.

Συγκεκριμένα το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τους πίνακες με τις Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) που αντιστοιχούν σε κάθε Σχολή ή Τμήμα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, προκειμένου να ενημερωθούν οι υποψήφιοι οι οποίοι συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2022 τόσο των ΓΕΛ όσο και των ΕΠΑΛ.

Υπενθυμίζεται ότι οι Ε.Β.Ε. προκύπτουν από τις μέσες επιδόσεις των υποψηφίων ανά Επιστημονικό Πεδίο/Τομέα σε συνδυασμό με τους συντελεστές που όρισαν οι ίδιες οι Σχολές/Τμήματα των Πανεπιστημίων. Δηλαδή μια Σχολή/Τμήμα μπορεί να έχει επιλέξει ως Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής το 80% ή το 120% της μέσης επίδοσης των υποψηφίων ή οποιαδήποτε από τις ενδιάμεσες τιμές.

Όπως, επίσης, μπορεί να έχει επιλέξει και για το/τα εμπλεκόμενο/-α Ειδικό/-ά Μάθημα/-τα ως Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής Ειδικού Μαθήματος ή Ειδικών Μαθημάτων το 70% ή το 110% της μέσης επίδοσης των υποψηφίων ή οποιαδήποτε από τις ενδιάμεσες τιμές μεταξύ αυτού του διαστήματος.

Επισημαίνεται ότι μαζί με τις Ε.Β.Ε. εμφανίζονται και ο συντελεστής της κάθε Ε.Β.Ε., το Ειδικό Μάθημα ή πρακτική δοκιμασία – εφόσον απαιτείται για την εισαγωγή σε συγκεκριμένες Σχολές ή Τμήματα – και τέλος ο αντίστοιχος συντελεστής Ε.Β.Ε. Ειδικού Μαθήματος.

Ο πίνακας με τις ΕΒΕ σχολών ΓΕΛ σε μορφή xls

Ο πίνακας με τις ΕΒΕ σχολών ΕΠΑΛ σε μορφή xls

ΔΗΜΟΦΙΛΗ