ΕΛΛΑΔΑ

Ανοίγει ο δρόμος για την απελευθέρωση των Ελλήνων ναυτικών και των δύο τάνκερ από το Ιράν

Ανοίγει ο δρόμος για την απελευθέρωση των Ελλήνων ναυτικών και των δύο τάνκερ από το Ιράν
Το πλοίο Lana, με σημαία Ιράν, το οποίο ως «Pegas» ήταν αρχικά ρωσικών συμφερόντων (με σημαία Ρωσίας) μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο είχε κατασχεθεί από τις ελληνικές Αρχές ανοιχτά της Καρύστου AP Photo/Thanassis Stavrakis

Ανοίγει ο δρόμος για την απελευθέρωση των δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων και των 49 ναυτικών ομήρων που κρατούνται από τους «Φρουρούς της Επανάστασης», καθώς το Α' Ποινικό Τμήμα Διακοπών του Αρείου Πάγου, με την υπ΄ αρίθμ. 1057/2022 απόφασή του απέρριψε την αίτηση αναίρεσης της ναυτιλιακής εταιρείας Times Navigation συμφερόντων του εφοπλιστή Γιάννη Καραγιώργη στην υπόθεση του δεξαμενόπλοιου Lana και του φορτίου των 104.134 μετρικών τόνων πετρελαίου που έχουν κατασχεθεί.

Οι αρεοπαγίτες έκριναν, ότι η ναυτιλιακή εταιρεία Times Navigation δεν έχει έννομο συμφέρον να παρέμβει στην επίμαχη υπόθεση.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της αρεοπαγιτικής απόφασης, εφόσον η ναυτιλιακή εταιρεία Times Navigation «δεν συμμετείχε με οποιονδήποτε τρόπο στην πρωτόδικη δίκη», αλλά και επειδή «δεν επικαλείται οποιοδήποτε έννομη σχέση, δεν νομιμοποιείται ενεργητικά στην άσκηση της αίτησης αναίρεσης». Κατά συνέπεια, κατέληξαν ομόφωνα οι αρεοπαγίτες, η αίτηση αναίρεσης της ναυτιλιακής εταιρείας «πρέπει να απορριφθεί ως απαράδεκτη».

Κατόπιν όλων αυτών, η μετάγγιση του πετρελαίου θα υλοποιηθεί καθώς αναμένεται να δοθεί σχετική άδεια για τη μεταφόρτωση του από το ελληνικών συμφερόντων “ICE ENERGY”, όπως αναμένεται και η απελευθέρωση των δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων και των 49 ναυτικών ομήρων που έχει γίνει από τους «Φρουρούς της Επανάστασης».

Το πλοίο Lana, με σημαία Ιράν, το οποίο ως «Pegas» ήταν αρχικά ρωσικών συμφερόντων (με σημαία Ρωσίας) μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο και είχε καταπλεύσει στο αγκυροβόλιο της Καρύστου λόγω μηχανικής βλάβης τον περασμένο Απρίλιο.

Στη συνέχεια το πλοίο, κατασχέθηκε από τις ελληνικές Αρχές στα ανοικτά της Καρύστου, έπειτα από αίτημα δικαστικής συνδρομής που είχαν υποβάλει η περιοχή της Κολούμπια των ΗΠΑ στο πλαίσιο της διακρατικής συμφωνίας Ελλάδος και κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής (νόμος 2804/2000, κ.λπ.) με το αιτιολογικό ότι τα έσοδα από την πώληση του πετρελαίου θα κατέληγαν στη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας και θα ισχυροποιείτο οικονομικά για περαιτέρω τρομοκρατικές ενέργειες, αλλά και με το επιχείρημα ότι το πλοίο ανήκε στη ρωσική Promsvyazban.

Ακολούθησε το υπ΄ αριθμ. 1/2022 βούλευμα του Συμβούλιο Εφετών Χαλκίδας με το οποίο αποφασίστηκε να επιστραφεί στο δεξαμενόπλοιο μέρος του φορτίου του που ανέρχεται σε 60.000 από τους συνολικά 104.134 τόνους που είχε στις δεξαμενές του, το οποίο είχε μεταφερθεί στο ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο «ICE ENERGY». Οι 60.000 τόνοι είχαν προορισμό το Newport του Τέξας μετά από αίτημα της αμερικανικής κυβέρνησης.

Στη συνέχεια εκδόθηκε απόφαση του Συμβουλίου Εφετών Ευβοίας επί της οποίας άσκησε αναίρεση η ναυτιλιακή εταιρεία Times Navigation, ενώ πραγματοποίησε παρέμβαση κατά της αναίρεσης η εταιρεία Saman Gostar κ.λπ. Κατόπιν, η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου (24.6.2022), αρνήθηκε να ασκήσει αναίρεση στην 1/2022 απόφαση του Συμβουλίου Εφετών Ευβοίας.

Παράλληλα, η υπόθεση αυτή είχε ως αποτέλεσμα να υπάρξουν αντίποινα από το Ιράν, με τα «Σώματα Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης» τα οποία κατάσχεσαν με στρατιωτική καταδρομική επιχείρηση (με ελικόπτερα) δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια στον Περσικό Κόλπο, το «Delta Poseidon» της Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη και το «Prudent Warrior» της Polembros του Σπύρου Πολέμη τα οποία παραμένουν στο αγκυροβόλιο του ιρανικού λιμανιού Bandar Abbas με συνολικό πλήρωμα 49 ναυτικών εκ των οποίων 10 Έλληνες, ένας Κύπριος και 38 Φιλιππινέζοι.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ