ΕΛΛΑΔΑ

Ο κύβος ερρίφθη: Εκσυγχρονίζονται οι Φρεγάτες ΜΕΚΟ

Ο κύβος ερρίφθη: Εκσυγχρονίζονται οι Φρεγάτες ΜΕΚΟ
Πολεμικό Ναυτικό

«Μεθ’ ορμής ακαθέκτου» πλέει προς το μέλλον το Πολεμικό Ναυτικό που εκσυγχρονίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, αυξάνοντας δραματικά την ισχύ πυρός των Μονάδων του.

Μετά την έγκριση του προγράμματος για την πρόσκτηση 3+1 Κορβετών από το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) και την απόφαση για αγορά οκτώ ισραηλινών συστημάτων SPIKE NLOS και SPIKE ER2, ήρθε η ώρα για τον Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής των τεσσάρων Φρεγατών ΜΕΚΟ.

Το πρόγραμμα πέρασε από το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο και πλέον η απόφαση θεωρείται «ειλημμένη».

Το επόμενο βήμα είναι η έγκριση από το ΣΑΓΕ και στη συνέχεια το πράσινο «φως» του ΚΥΣΕΑ, πιθανότητα στη συνεδρίαση του Δεκεμβρίου.

psara1.jpg
Το πρόγραμμα πέρασε από το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο και πλέον η απόφαση θεωρείται «ειλημμένη» / Πηγή: Πολεμικό Ναυτικό

Μόλις εξασφαλιστεί η συναίνεση του Κυβερνητικού Συμβουλίου, το πρόγραμμα θα συμβασιοποιηθεί για να κυρωθεί στην ολομέλεια της Βουλής και να μπουν οι τελικές υπογραφές.

Πατάει «γκάζι» το ΠΝ

Το στοίχημα που επιθυμεί να κερδίσει το Επιτελείο, είναι η επίσπευση των διαδικασιών ώστε η πρώτη Φρεγάτα ΜΕΚΟ να μπαίνει στη δεξαμενή για τις εργασίες αναβάθμισης όταν το Πολεμικό Ναυτικό θα παραλαμβάνει την πρώτη FDI Belharra ώστε να μην δημιουργηθούν κενά στις επιχειρησιακές δυνατότητες του Στόλου.

Ανώτατες πηγές του Ναυτικού Επιτελείου αναφέρουν ότι θα ακολουθήσουν τον κανόνα 1 προς 1, δηλαδή για κάθε ΜΕΚΟ που θα μπαίνει στη δεξαμενή, η Ελλάδα θα παραλαμβάνει ένα νέο πλοίο, με στόχο να μην αποδυναμωθεί ούτε για μία ημέρα η αποτρεπτική ικανότητα των Ενόπλων Δυνάμεων.

Η αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ θεωρείται πρόγραμμα υψηλού βιομηχανικού ρίσκου, διότι τα πλοία έχουν κατά μέσο όρο 20 χρόνια στη θάλασσα και ουδείς γνωρίζει τι δυσκολίες θα προκύψουν κατά τη διαδικασία των δομικών παρεμβάσεων ή της αντικατάστασης ηλεκτρονικών και οπλικών συστημάτων.

Εκτός από καθυστερήσεις, αρμόδιες πηγές, δεν αποκλείουν και την απόκλιση του κόστους που προς το παρόν υπολογίζεται ότι δεν θα υπερβεί τα 550 εκατομμύρια ευρώ, πολύ κοντά δηλαδή στις αρχικές εκτιμήσεις.

Και αυτό διότι, βασική επιδίωξη του Επιτελείου ήταν και παραμένει η συμπίεση του κόστους ώστε να «χωρέσει» στο απόθεμα των 2 δισεκατομμυρίων που μένει στο «ταμείο» για τον εκσυγχρονισμό του Πολεμικού Ναυτικού μετά την αγορά των τριών FDI Belharra.

Τα υπόλοιπα 1,5 δισεκατομμύρια θα αξιοποιηθούν για την πρόσκτηση τριών Κορβετών ή για άλλο συνδυασμό που θα περιλαμβάνει την ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης για την 4η Φρεγάτα FDI.

Το επόμενο βήμα είναι η έγκριση από το ΣΑΓΕ και στη συνέχεια το πράσινο «φως» του ΚΥΣΕΑ, πιθανότητα στη συνεδρίαση του Δεκεμβρίου / Πηγή: Πολεμικό Ναυτικό

Σε ελληνικά ναυπηγεία

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Αθήνας, οι εργασίες αναβάθμισης των ισχυρότερων Μονάδων Επιφανείας που διαθέτει αυτή τη στιγμή ο ελληνικός Στόλος, των Φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ, θα γίνουν στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά ή Ελευσίνας από τη γερμανική κοινοπραξία TKMS - Thales Netherlands.

Η εταιρεία θεωρούνταν φαβορί από την έναρξη της διαδικασίας και ως αρχικός κατασκευαστής των πλοίων, διέθετε ισχυρό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού.

Η επιλογή αυτή όμως, «λύνει» και τα χέρια του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς μπορεί να προχωρήσει σε απευθείας ανάθεση, εντάσσοντας τον εκσυγχρονισμό στη διαδικασία συντήρησης του πλοίου.

Με τον τρόπο αυτό θα εξοικονομηθούν πολύτιμοι πόροι αλλά και χρόνος που θα απαιτούνταν για μια διαγωνιστική διαδικασία.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ