ΕΛΛΑΔΑ

Τέμπη: Ειδοποίησαν τον σταθμάρχη 17 λεπτά πριν το δυστύχημα - Δεν δούλευε ούτε η ραδιοεπικοινωνία

Τέμπη: Ειδοποίησαν τον σταθμάρχη 17 λεπτά πριν το δυστύχημα - Δεν δούλευε ούτε η ραδιοεπικοινωνία
Ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων που αντιλήφθηκε έγκαιρα τη φονική πορεία των δύο τρένων, ειδοποίησε στις 23:04 τον συνάδελφό του στη Λάρισα AP Photo/Vaggelis Kousioras

Νέα τροπή παίρνει η τραγωδία με τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη και τους δεκάδες νεκρούς και τραυματίες, αφού σύμφωνα με νεότερα στοιχεία, ο σταθμάρχης Λάρισας ενημερώθηκε 17 λεπτά πριν την τραγωδία ότι τα τρένα βρίσκονταν στην ίδια γραμμή, χωρίς όμως να υπάρξει αντίδραση.

Συγκεκριμένα, ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων που είχε αντιληφθεί τη φονική πορεία που ακολουθούσαν τα δύο τρένα στα Τέμπη, είχε ειδοποιήσει τον συνάδελφό του στη Λάρισα. Το γεγονός αυτό εμπεριέχεται στη δικογραφία που έχει σχηματιστεί σύμφωνα με τον Alpha.


Χαρακτηριστικά, το βράδυ της Τρίτης στις 23:04, ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων ενημερώνει τον αντίστοιχο της Λάρισας με τον ασύρματο για τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή. Δηλαδή ότι έχει ξεκινήσει από εκεί η εμπορική αμαξοστοιχία με κατεύθυνση στην Αθήνα και του έδωσε μάλιστα και τον αριθμό. Η απάντησή από τη Λάρισα ήταν: «Ok ελήφθη αυτό, καλώς...».

Στην πράξη, αυτός ο διάλογος σημαίνει ότι ο σταθμάρχης της Λάρισας είχε 17 λεπτά στη διάθεσή του για να αποτρέψει το δυστύχημα, καθώς η σύγκρουση έγινε στις 23:21. Ο ίδιος όμως, θεώρησε ότι είχε γυρίσει το κλειδί.

Στην προανάκριση είπε πως «ναι κατάλαβα ότι κάτι δεν πήγαινε καλά, άλλα δεν προλάβαινα να το σταματήσω». Το νέο στοιχείο, όμως, δείχνει ότι είχε επαρκή χρόνο στην διάθεσή του για να εμποδίσει το πολύνεκρο δυστύχημα. Να σημειωθεί ότι στον σταθμάρχη Λάρισας έγινε και αλκοτέστ, ενώ ομάδα αστυνομικών έχει «σαρώσει» το σταθμαρχείο συλλέγοντας στοιχεία.

Υπήρχε και προϊστάμενος στην αμαξοστοιχία

Ένα επιπλέον στοιχείο που εξετάζεται σύμφωνα με τον Alpha, είναι ότι εκτός από τους δύο μηχανοδηχούς στο μοιραίο τρένο υπήρχε και προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας. Ο ρόλος και οι αντιδράσεις του πριν από τη φονική σύγκρουση έχουν ήδη μπει στο «μικροσκόπιο» των ερευνών.

Οι αρχές εξετάζουν αν ο συγκεκριμένος προϊστάμενος αντέδρασε και αν έχει καταγραφεί η φωνή του στις συνομιλίες. Σύμφωνα με τους ειδικούς θα έπρεπε και οι μηχανοδηγοί να αντιδράσουν και να ζητήσουν επιπλέον διευκρινίσεις για την πορεία του τρένου. Φως στα αίτια της τραγωδίας θα ρίξουν και οι συνομιλίες που έχουν καταγραφεί στο σταθμαρχείο της Λάρισας μεταξύ του σταθμάρχη, των μηχανοδηγών και του προϊσταμένου του τρένου.

Δεν δούλευε ούτε και η ραδιοεπικοινωνία

Παράλληλα, με βάση το ρεπορτάζ του «Open», στα τρένα δε λειτουργούσε ούτε το σύστημα της ραδιοεπικοινωνίας. Η ραδιοεπικοινωνία χαρακτηρίζεται αρκετά σημαντική, καθώς χρησιμεύει τόσο στην επικοινωνία των συρμών μεταξύ τους, όσο και στην επικοινωνία με τον σταθμάρχη, όπως αυτόν της Λάρισας. Πρόκειται, συγκεκριμένα, για το σύστημα της φωνητικής ραδιοεπικοινωνίας «GSMR», όπως και αποκαλείται, το οποίο και θα αντικαθιστούσε το απαρχαιωμένο σύστημα «VHF», το οποίο συνεχίζουν να χρησιμοποιούν ακόμη οι συρμοί και οι σταθμοί, για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους.

Το συγκεκριμένο σύστημα της φωνητικής ραδιοεπικοινωνίας «GSMR» είχε εγκατασταθεί σε αρκετά τρένα, αλλά δε λειτουργούσε. Το έγγραφο - ντοκουμέντο, που έρχεται στο φως της δημοσιότητας, από τον ΟΣΕ και είχε χαρακτηριστεί ως «εξαιρετικά επείγον», είχε ημερομηνία 18 Αυγούστου 2022 και το αποστέλλει ο παραιτηθείς Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, στην Hellenic Train, η οποία έχει ευθύνη κυκλοφορίας των τρένων.

Στο έγγραφο ζητάει από την εταιρεία να θέσει σε εφαρμογή αυτό το σύστημα, το οποίο και μπορεί να καλύψει όλη τη διαδρομή, από την Πάτρα στην Αθήνα, από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και από εκεί μέχρι τον Προμαχώνα.

Ωστόσο, η Hellenic Train φέρεται να είχε προβάλλει αντιρρήσεις ως προς την άμεση εφαρμογή του, απαντώντας πως δεν είναι εκπαιδευμένο το προσωπικό, γεγονός που προκάλεσε την αντίδραση του ΟΣΕ, που σημειώνει στο έγγραφο ότι το προσωπικό ήταν κατάλληλα εκπαιδευμένο για την εφαρμογή του. Παράλληλα, ο ΟΣΕ δίνει ως ημερομηνία παράτασης εφαρμογής του συστήματος την 30ή Νοεμβρίου του 2022.

«Δέχτηκα απειλή από δικηγόρο συμφερόντων»

Μία άλλη πτυχή της υπόθεσης, έρχεται να προσθέσει ο δικηγόρος ενός πολυτραυματία από το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Συγκεκριμένα, ο δικηγόρος Γιώργος Μπαρτζώκης, μίλησε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 και αποκάλυψε μεταξύ άλλων ότι δέχτηκε απειλή από συνάδελφό του σχετικά με την υπόθεση του δυστυχήματος.

«Στην υπόθεση του αιώνα θα πρέπει να προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε την ανακριτική διαδικασία» και έπειτα προχώρησε στην αποκάλυψη πως «...δέχτηκα απειλή από δικηγόρο συμφερόντων για να μην εμφανίζομαι στα κανάλια», τόνισε ο ίδιος χωρίς να αποκαλύψει περισσότερα στοιχεία.

Σχολιάζοντας τις καταγγελίες σχετικά με το αν ακουγόταν μουσική στο σταθμαρχείο Λάρισας την ώρα του δυστυχήματος, ο δικηγόρος είπε χαρακτηριστικά: «Το βράδυ στη μία η ώρα, με πήραν τηλέφωνο και μου είπαν ότι μέσα στο σταθμαρχείο το βράδυ της μοιραίας κατάληξης, ακούγονταν μουσικές και οχλαγωγία μέσα στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας».

«Έχω ζητήσει σήμερα από τον εισαγγελέα να εξεταστούν μάρτυρες όλοι οι ταξιτζήδες, μία καφετέρια αλλά και περίοικοι για το συμβάν. Ζήτησα, ακόμα, να εξεταστούν τα απορρίμματα του Σταθμαρχείου για το ενδεχόμενο χρήσης αλκοόλ», συνέχισε ο κ. Μπαρτζώκης.

«Δεν ήταν ο σταθμάρχης στη θέση του την ώρα του ατυχήματος. Ήταν ο κλειδούχος» επανέλαβε ο δικηγόρος και τόνισε ότι στην κατάθεσή του ο σταθμάρχης δεν είπε «εγώ δεν γύρισα το κλειδί» αλλά «το άφησα διαγώνια». Κλείνοντας, ο δικηγόρος υπογράμμισε ότι «...βάζουμε στο κάδρο των ευθυνών τον κλειδούχο και τις εμπλεκόμενες εταιρείες».

Ταυτοποιήθηκαν 54 σοροί - Αναμένονται νέα δείγματα

Ο δραματικός επίλογος του χειρότερου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στην ιστορία της Ελλάδας έπεσε την Παρασκευή με την ολοκλήρωση των ερευνών στα Τέμπη, αλλά και με τις ανακοινώσεις για τις ταυτοποιήσεις των θυμάτων.

Σύμφωνα με τη νέα ενημέρωση από την εκπρόσωπο Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας, Αστυνόμος Β’ Κωνσταντία Δημογλίδου, αναμένεται η αποστολή νέων δειγμάτων, τα οποία ομοίως θα εξετασθούν στα εγκληματολογικά εργαστήρια.

Πλέον, οι ταυτοποιημένοι νεκροί από το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ανέρχονται στους 54, σύμφωνα με νεότερη ανακοίνωση της αστυνομίας.

Σύμφωνα με την νέα ενημέρωση από την εκπρόσωπο Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας, Αστυνόμο Β’ Κωνσταντία Δημογλίδου, αναμένεται η αποστολή νέων δειγμάτων, τα οποία ομοίως θα εξετασθούν στα εγκληματολογικά εργαστήρια.

Το πλήρες κείμενο της ενημέρωσης: «Έχει ολοκληρωθεί η εξέταση όλων των δειγμάτων που έχει λάβει μέχρι στιγμής η Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών και έχουν ταυτοποιηθεί 54 νεκροί. Αναμένεται η αποστολή νέων δειγμάτων, τα οποία ομοίως θα εξετασθούν στα εγκληματολογικά εργαστήρια.

Αναφορικά με τη διαδικασία ενημέρωσης των συγγενών των θυμάτων, η οποία συνεχίζεται, από τον επικεφαλής της ομάδας αναγνώρισης της Ελληνικής Αστυνομίας και τους ειδικούς ψυχολόγους, δίνεται ο απαραίτητος χρόνος στην οικογένεια κάθε θύματος καθώς δεν πρόκειται για μία τυπική διαδικασία αλλά απαιτούνται λεπτοί χειρισμοί».

Η κατάσταση των τραυματιών που νοσηλεύονται

Στους οκτώ ανέρχονται οι τραυματίες που νοσηλεύονται στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ στη Θεσσαλονίκη, μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη το βράδυ της Τρίτης (28/2), εκ των οποίων οι 5 αναμένεται να πάρουν εξιτίριο αργότερα την Παρασκευή (3/3).

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες της ΕΡΤ, όλοι οι τραυματίες νοσηλεύονται στη χειρουργική κλινική και δεν κινδυνεύει η ζωή τους.

Παράλληλα, όσον αφορά στον 22χρονο, που νοσηλεύεται διασωληνωμένος στη ΜΕΘ του νοσοκομείου Παπαγεωργίου, νωρίς το πρωί της Παρασκευής (3/3) μπήκε στο χειρουργείο. Οι πλαστικοί χειρουργοί προσπαθούν να αποκαταστήσουν κάποια σημάδια, εγκαύματα, που έχει στο πρόσωπο και στο σώμα.

Επιπλέον, στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου νοσηλεύονται επίσης ένας 50χρονος άνδρας και μια 54χρονη γυναίκα, στη χειρουργική κλινική με εκδορές χωρίς να κινδυνεύει η ζωή τους.

Στη ΜΕΘ του νοσοκομείου Παπανικολάου νοσηλεύεται και μία 22χρονη, με κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις και εγκαύματα, η κατάστασή της παραμένει σταθερή.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ