ΕΛΛΑΔΑ

Αποκαλυπτικοί διάλογοι για το δυστύχημα στα Τέμπη: «Βασίλη, τι έγινε;» - «Πρέπει να έγινε τράκα»

Αποκαλυπτικοί διάλογοι για το δυστύχημα στα Τέμπη: «Βασίλη, τι έγινε;» - «Πρέπει να έγινε τράκα»
Πρόκειται για τα πρώτα λεπτά από τη σύγκρουση των δύο τρένων και ο πανικός είναι ολοφάνερος, καθώς κανείς δεν γνωρίζει όχι μόνο τι έχει συμβεί, αλλά και πώς συνέβη INTIME / ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Διάλογοι - ντοκουμέντο που συγκλονίζουν με τις αποκαλύψεις για τις λεπτομέρειες του δυστυχήματος στα Τέμπη έρχονται στο «φως», μέσα από τις συνομιλίες που είχαν οι σταθμάρχες Λάρισας, Νέων Πόρων και τον ρυθμιστή κυκλοφορίας των τρένων στην Αθήνα. Πρόκειται για τα πρώτα λεπτά από τη σύγκρουση των δύο τρένων και ο πανικός είναι ολοφάνερος, καθώς κανείς δεν γνωρίζει όχι μόνο τι έχει συμβεί, αλλά και πώς συνέβη!

Οι απίστευτοι διάλογοι του μοιραίου σταθμάρχη με τον ρυθμιστή κυκλοφορίας των τρένων στην Αθήνα και την σταθμάρχη των Νέων Πόρων δημοσιοποιήθηκαν από το «Πρώτο Θέμα» και περιστρέφονται κυρίως γύρω από το εάν το τρένο έφυγε από Λάρισα «στην άνοδο» και αν το «κλειδί» είχε γυρίσει στη σωστή θέση με τον προφυλακισμένο σήμερα σταθμάρχη Λάρισας να επιμένει ότι έπραξε σωστά, αλλά παράλληλα αντιμετώπιζε προβλήματα με τα κλειδιά καθ' όλη τη διάρκεια της βάρδιας του.

Αξίζει να αναφερθεί πως λόγω της έλλειψης του συστήματος ηλεκτρονικής παρακολούθησης του σιδηροδρόμου, ο ρυθμιστής δεν έχει την δυνατότητα να παρακολουθεί τα τρένα ηλεκτρονικά, καθώς κινούνται στο δίκτυο - και είναι υποχρεωμένος να δέχεται την ενημέρωση από τους σταθμάρχες.

Με βάση τους ανατριχιαστικούς διαλόγους, ο μοιραίος σταθμάρχης εμφανιζόταν βέβαιος ότι είχε «κλειδώσει» το Intercity 62 στην γραμμή της ανόδου, ακόμα και όταν πληροφορήθηκε από τον ρυθμιστή της κυκλοφορίας ότι η επιβατική αμαξοστοιχία είχε συγκρουστεί μετωπικά με την εμπορική στην περιοχή του Ευαγγελισμού, κοντά στα Τέμπη.

Η πρώτη ενημέρωση για «πρόβλημα»

Στις 23:24, τρία λεπτά μετά από τη φονική σύγκρουση των δύο τρένων, ο σταθμάρχης ενημερώνεται από την Αθήνα ότι υπάρχει πρόβλημα στο δίκτυο της ηλεκτροδότησης των τρένων - προφανώς ως αποτέλεσμα της τραγωδίας που μόλις είχε συντελεστεί.

Στις 23:27, ο ρυθμιστής επικοινωνεί και πάλι με τη Λάρισα για το πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση, χωρίς να γνωρίζει το παραμικρό για την σύγκρουση των δύο τρένων.

Στις 23:41, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας έχει ενημέρωση από την Πυροσβεστική ότι υπάρχει σύγκρουση δύο τρένων. Καλεί τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο οποίος - όπως λέει στην αρχή της συνομιλίας έχει και αυτός ενημέρωση, αλλά προφανώς έχει μείνει στις δύο αρχικές εκδοχές, είτε ότι μία νταλίκα έπεσε πάνω στο τρένο από τον ανισόπεδο κόμβο, είτε ότι εκτροχιάστηκε η εμπορική αμαξοστοιχία. Τον ρωτά αν «έδιωξε» το τρένο από την άνοδο. Ο σταθμάρχης αναφωνεί «αμάν», ενώ ήδη γνωρίζει ότι υπάρχει δυστύχημα και διαβεβαιώνει ότι το τρένο έφυγε από την γραμμή της ανόδου.

Έξι λεπτά αργότερα, στις 23:47, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επικοινωνεί και πάλι με τον σταθμάρχη, του επισημαίνει ότι η σύγκρουση έχει γίνει στην περιοχή του Ευαγγελισμού και ρωτά και πάλι τον Λαρισαίο σταθμάρχη από ποια γραμμή έδιωξε το Ιntercity. Εκείνος επιμένει ότι το είχε στην γραμμή της ανόδου, αλλά εμφανώς εκνευρισμένος για πρώτη φορά αρχίζει να λέει ότι εκείνη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά.

Στις 23:57, ο ρυθμιστής ρωτά και πάλι τον σταθμάρχη από ποια γραμμή «έδιωξε» την επιβατική αμαξοστοιχία - και εκείνος αρχίζει να λέει ότι όλη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά και τις αλλαγές, ενώ ήταν στη νυκτερινή βάρδια.

Στις 00:06, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων επικοινωνεί σοκαρισμένη με τον σταθμάρχη Λάρισας και εμφανώς ταραγμένη ρωτά «γιατί» έγινε η σύγκρουση. «Δεν ξέρω, Ελένη, δεν ξέρω, ό,τι και να σου πω θα σου πω ψέμματα», απαντά εκείνος.

Στις 00:21, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επανέρχεται και ρωτά τον σταθμάρχη Λάρισας: Εσένα άνοδο σου έδειχνε, σωστά; Ναι, απαντά ο σταθμάρχης...

Λίγα λεπτά πριν από τη σύγκρουση

Στις 23.05 της Τρίτης, την επομένη της Καθαράς Δευτέρας, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων - του επόμενου σταθμού μετά τη Λάρισα - επικοινωνεί με τον σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος ήταν από αρκετή ώρα πριν ο μοναδικός σταθμάρχης στον συγκεκριμένο σταθμό. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, η αμαξοστοιχία Intercity 62 θα πλησίαζε στη Θεσσαλονίκη, αλλά ένα τεχνικό πρόβλημα την καθυστέρησε στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου.

Χωρίς τίποτε να προμηνύει την καταστροφή που θα ερχόταν λίγο αργότερα, ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας ενημερώνει την συνάδελφό του - που λίγο νωρίτερα του είχε πει ότι είχε αναχωρήσει από τους Νέους Πόρους η εμπορική αμαξοστοιχία - ότι εκείνη τη στιγμή «διώχνει το 62».

Οι διάλογοι λίγα λεπτά μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων, όμως, δεν αποτελούν το μοναδικό ντοκουμέντο, καθώς το MEGA έδωσε στη δημοσιότητα ένα βίντεο με εικόνα μέσα από συρμό του προαστιακού και τον διάλογο που είχε ο μηχανοδηγός με τον σταθμάρχη Λάρισας, λίγα λεπτά πριν το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.

Το βίντεο είναι από κάμερα ασφαλείας του τρένου του προαστιακού προς Λάρισα, του τρένου δηλαδή που έφυγε πριν έρθει το μοιραίο Intercity από την Αθήνα. Σε αυτό, ακούγεται ο μηχανοδηγός του προαστιακού να ρωτάει επανειλημμένα τον σταθμάρχη της Λάρισας γιατί του έχει δώσει εντολή το τρένο να κάνει οπισθοπορεία.

Ώρα 22:48 28/02/2023:
- Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε οπισθοπορεία;
Ο μηχανοδηγός του προαστιακού δεν παίρνει απάντηση και ξαναρωτάει:
- Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε οπισθοπορεία; Για να ενημερώσω την υπηρεσία μου.

Σημειώνεται ότι λίγα μέτρα πιο κάτω από το σημείο που βρισκόταν ο προαστιακός, είναι το μοιραίο κλειδί 118.

Το τρένο αυτό, ο προαστιακός 2597, έχει έρθει με κατεύθυνση τη Λάρισα και φαίνεται να υπάρχει κάποιο πρόβλημα που ο σταθμάρχης για να το αντιμετωπίσει, έχει ζητήσει από τον μηχανοδηγό του 2597 να περιμένει. Το μοιραίο Intercity με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, ακολουθούσε.

Συνεχίζοντας να μη λαμβάνει απάντηση από τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο μηχανοδηγός του προαστιακού ξαναρωτά:

– Ο σταθμάρχης της Λάρισας μπορεί να ενημερώσει τον παριστάμενο του 2597 για τη διαδικασία της οπισθοπορείας.

Σε εκείνο το σημείο, ο 59χρονος σταθμάρχης ακούγεται να απαντά:
«Φλασάρησε ένα κλειδί», που σημαίνει ότι εντόπισε πρόβλημα στο μοιραίο κλειδί.

Ο μηχανοδηγός του προαστιακού τότε απαντά «καλώς, ευχαριστώ πολύ» και συνεχίζει την πορεία του.