ΕΛΛΑΔΑ

Σιδηρόδρομοι: Ο «οδικός χάρτης» για την επαναλειτουργία τους - Οι 12+1 προτάσεις των εργαζομένων

Σιδηρόδρομοι: Ο «οδικός χάρτης» για την επαναλειτουργία τους - Οι 12+1 προτάσεις των εργαζομένων
Στο σχέδιο της κυβέρνησης περιλαμβάνεται η δρομολόγηση άμεσων πρωτοβουλιών τόσο σε σχέση με τα μέσα τεχνολογίας που χρησιμοποιούνται στο δίκτυο, όσο και σε επίπεδο διαχείρισης του ανθρωπίνου δυναμικού ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI

Η ασφάλεια του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα τίθεται επί τάπητος μετά από τη φονική σύγκρουση τρένων στα Τέμπη, με εργαζόμενους και κυβέρνηση να συζητούν τους όρους της μέγιστης δυνατής ασφάλειας, έως ότου ολοκληρωθεί το σύστημα τεχνολογικής αναβάθμισης του. 

Ειδικότερα, στόχος της κυβέρνησης είναι η επανεκκίνηση των τρένων να πραγματοποιηθεί το συντομότερο δυνατό, πιθανά έως τα τέλη Μαρτίου, με την προϋπόθεση ότι θα έχει εξασφαλίσει ότι έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουρφός Επικρατείας και υπεύθυνος για θέματα υποδομών και μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης μετά από τον κύκλο συζητήσεων με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τους εργαζόμενους «δεν πρόκειται να ξεκινήσει κανένα τρένο αν δεν έχουμε τις πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας».

Ωστόσο, βασική προϋπόθεση για να τεθούν ξανά σε λειτουργία τα δρομολόγια των τρένων αποτελεί η εύρεση κοινού τόπου κυβέρνησης και εργαζομένων, οι οποίοι ζητούν αυξημένες εγγυήσεις.

Σε αυτή τη βάση, την ερχόμενη εβδομάδα έχει δρομολογηθεί νέα συνάντηση ανάμεσα στον υπουργό και τα σωματεία, ούτως ώστε να αποσαφηνιστούν όλες οι λεπτομέρειες για τη λειτουργία των σιδηροδρόμων.

Η επόμενη μέρα

Στο σχέδιο της κυβέρνησης περιλαμβάνεται η δρομολόγηση άμεσων πρωτοβουλιών για τη βελτίωση της προβληματικής κατάστασης στους σιδηροδρόμους, τόσο σε σχέση με τα μέσα τεχνολογίας που χρησιμοποιούνται στο δίκτυο, όσο και σε επίπεδο διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού.

Στις δικλείδες ασφαλείας που έχει στη «φαρέτρα» της η κυβέρνηση είναι η τοποθέτηση υποχρεωτικά δύο σταθμαρχών σε κάθε βάρδια σε όλους τους σταθμούς, με πιθανή μείωση του μεταφορικού έργου (μείωση δρομολογίων, μείωση συρμών ή σταθμών που θα σταματά το τρένο), καθώς μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλισθεί ικανός αριθμός σταθμαρχών παντού.

Παράλληλα, οι γραμμές στο σημείο του τραγικού δυστυχήματος έχουν καθαριστεί, ενώ έως και την ερχόμενη Πέμπτη (16/3) αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί ορισμένες εργασίες στην ηλεκτροδότηση. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη δεν έχουν καθοριστεί ποια δρομολόγια και ποια τμήματα του σιδηροδρόμου θα λειτουργήσουν άμεσα. Σύμφωνα με τους σιδηροδρομικούς, πιθανόν στο τέλος της επόμενης εβδομάδας να ξεκινήσουν τα δρομολόγια του προαστιακού της Αθήνας, καθώς λειτουργεί η τηλεδιοίκηση, εφόσον βέβαια ελεγχθεί πλήρως η γραμμή και ακολούθως η επανεκκίνηση των εμπορευματικών δρομολογίων.

Επιπλέον, θα υπάρξει καλύτερος συντονισμός σε ό,τι αφορά τις δράσεις του ΟΣΕ και της Hellenic Train, στο πλαίσιο των σημερινών τεχνολογικών δυνατοτήτων τους.

Ταυτόχρονα, οι προσπάθειες θα επικεντρωθούν στα δύο μεγάλα προβλήματα, των υποδομών και του προσωπικού.

Στο επίκεντρο βρίσκεται η ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο, και κυρίως του έργου που αφορά την διαβόητη πλέον σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ. Στόχος είναι να λειτουργήσει η σηματοδότηση σε όλο το φάσμα του δικτύου και να υπάρξει καθολική λειτουργία τηλεδιοίκησης.

Για την ταχεία ολοκλήρωση του έργου της τηλεδιοίκησης, υπήρξε και επικοινωνία του0 πρωθυπουργού με τον διευθύνοντα σύμβουλο του γαλλικού ομίλου Alstom. Επίσης, ζητήθηκε από τον Πρωθυπουργό άμεση παροχή τεχνογνωσίας και βοήθειας από την ΕΕ για την πλήρη αναδιοργάνωση του σιδηροδρόμου (ασφάλεια των τρένων, βελτίωση των διαδικασιών αλλά και των συστημάτων).

Επιπλέον, το κονδύλι του κρατικού προϋπολογισμού για τα έργα αναβάθμισης του ελληνικού σιδηρόδρομου, αυξάνεται από 45 εκατ. ευρώ σε 75 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα περίπου 185 εκατ. ευρώ θα διατεθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Το προσεχές διάστημα η κυβέρνηση θα φέρει προς ψήφιση στη Βουλή αυστηρότερο πλαίσιο σε ό,τι αφορά δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές που γίνονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Σε ό,τι αφορά τις ελλείψεις στο ανθρώπινο δυναμικό, που αποψιλώθηκε μέσα στην κρίση μέσω μετατάξεων και συνταξιοδοτήσεων, δρομολογούνται άμεσα οι ήδη προγραμματισμένες προσλήψεις του τακτικού προσωπικού ενώ μελετάται και ένα πιο αυστηρό πρόγραμμα εκπαίδευσης.

12 + 1 προτάσεις των εργαζομένων για την επανεκκίνηση στον σιδηρόδρομο

Να σημειωθεί πως κατά τη σημάντησή τους με τον με τον υπουργό Επικρατείας και υπεύθυνο για θέματα υποδομών και μεταφορών Γιώργο Γεραπετρίτη, τα σωματεία των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους κατατέθηκε μια σειρά προτάσεων στο πλαίσιο της διαδικασίας «επανεκκίνησης» στο σιδηρόδρομο. Μεταξύ των προτάσεων αυτών είναι και οι εξής:

  1. Ψυχολογική υποστήριξη στους εργαζόμενους Έλξης και Κίνησης Αμαξοστοιχιών
  2. Σταδιακή επαναλειτουργία των αρτηριακών αμαξοστοιχιών και στελέχωση τους από το Προσωπικό Κίνησης και Ελέγχου Αμαξοστοιχιών με τρεις υπαλλήλους
  3. Άμεση επαναλειτουργία των εμπορικών αμαξοστοιχιών στην Βόρεια Ελλάδα και στην συνέχεια της αποκατάστασης της σιδηροδρομικής υποδομής, σταδιακή δρομολόγηση όλων των εμπορικών αμαξοστοιχιών
  4. Μειωμένη ταχύτητα σε μη τηλεδιοικούμενα τμήματα καθώς και στις σήραγγες
  5. Επικαιροποίηση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και πιστή εφαρμογή του
  6. Εκπαίδευση του προσωπικού Έλξης και Κίνησης σε όλο το τροχαίο υλικό
  7. Άμεση κάλυψη αναγκών των Διευθύνσεων Δικτύου Κυκλοφορίας
  8. Μείωση δρομολογίων των επιβατικών κατά 50% περίπου (αρτηριακά τρένα)
  9. Σταδιακή αύξηση όλων των δρομολογίων των προαστιακών συρμών
  10. Επαναλειτουργία του GSMR
  11. Άμεση μονιμοποίηση των συναδέλφων με παροχή υπηρεσιών με αξιολόγηση
  12. Σαφής προσδιορισμός ως προς τα καθήκοντα του Προϊστάμενου Αμαξοστοιχίας
  13. Σωστή ροή ανταλλακτικών για αύξηση και αξιοπιστία του τροχαίου υλικού

ΔΗΜΟΦΙΛΗ