ΕΛΛΑΔΑ

Επιστολή ΣΦΕΕ στον Πρωθυπουργό - Έτσι θα αποκτήσουμε εθνική φαρμακευτική πολιτική και συνείδηση

Επιστολή ΣΦΕΕ στον Πρωθυπουργό - Έτσι θα αποκτήσουμε εθνική φαρμακευτική πολιτική και συνείδηση

Έκκληση στον Πρωθυπουργό, να δημιουργήσει τις συνθήκες και το πεδίο εκείνο για μία βιώσιμη εθνική φαρμακευτική πολιτική, με επίκεντρο τον ασθενή, με στόχο την καλή Δημόσια Υγεία με συμβολή στην εθνική Οικονομία, απευθύνει για ακόμη μία φορά, ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος.

Αφορμή αυτή τη φορά, αποτελεί η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης καθώς όλα τα φώτα της πολιτικής και του δημόσιου διαλόγου είναι εκεί στραμμένα.

Σε μία εποχή με πολλαπλές υγειονομικές απαιτήσεις αλλά και ακάλυπτες ιατρικές ανάγκες- με αφορμή τη γήρανση, τα χρόνια νοσήματα, την πανδημία αλλά και την επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης- το χρηματοδοτικό κενό στο φάρμακο διογκώνεται, ενώ οι υποχρεωτικές εισφορές - clawback & rebate- είναι ανισοβαρείς, επιβαρύνοντας τα καινοτόμα σκευάσματα και άρα μία σειρά ασθενών.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΦΕΕ προτείνει στον Κυριάκο Μητσοτάκη- ενώ κοινοποιεί παράλληλα την επιστολή του στους υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης και Υγείας- τρεις μεταρρυθμίσεις, οι οποίες μπορούν- όπως υποστηρίζει- να διασφαλίσουν μία βιώσιμη ασθενοκεντρική και εθνική φαρμακευτική πολιτική.

Οι 3 κρίσιμες μεταρρυθμίσεις

Οι μεταρρυθμίσεις αυτές αφορούν:

- Την αναθεώρηση της δημόσιας χρηματοδότησης,

- τον εξορθολογισμό της δημόσιας δαπάνης και

- την ενίσχυση σε έρευνα και ανάπτυξη.

Όπως αναφέρει στην επιστολή του ΣΦΕΕ προς τον Πρωθυπουργό,

«Ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ) και οι 63 καινοτόμες και παραγωγικές εταιρείες μέλη του εκπροσωπούν σήμερα περίπου το 90% της αγοράς φαρμάκου στη χώρα μας. Ο φαρμακευτικός κλάδος αποτελεί διαχρονικά έναν από τους πλέον καινοτόμους, εξωστρεφείς και υψηλής προστιθέμενης αξίας τομείς της εθνικής οικονομίας. Η συνολική συμβολή του στο ΑΕΠ εκτιμάται σε €5,5 δισ., υποστηρίζοντας άμεσα και έμμεσα περισσότερες από 120.000 θέσεις εργασίας – εκ των οποίων οι άμεσες είναι υψηλής εξειδίκευσης και αμοιβής, συμβάλλοντας ουσιαστικά στον περιορισμό του brain drain.

Μεγαλώνει το χρηματοδοτικό κενό...

Ωστόσο, η φαρμακευτική πολιτική των τελευταίων ετών δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα αποτελέσματα: παρά τα μέτρα που ελήφθησαν, το χρηματοδοτικό κενό διευρύνεται διαχρονικά, ενώ οι υποχρεωτικές επιστροφές (clawbacks & rebates) συνεχίζουν να αυξάνονται και να επιβαρύνουν ανισοβαρώς κυρίως τα πρωτότυπα-καινοτόμα φάρμακα.

Την περίοδο 2012–2024, ενώ η φαρμακευτική αγορά αυξήθηκε κατά 65%, η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη μειώθηκε κατά 23%. Μάλιστα το προηγούμενο χρονικό διάστημα ενώ ελήφθησαν κάποια μέτρα, παραμένουν αποσπασματικά, χωρίς σαφή μεσο-μακροπρόθεσμη στρατηγική στόχευση και με κύρια εστίαση στην ανακατανομή των βαρών μεταξύ καναλιών διανομής και ομάδων/κατηγοριών προϊόντων ενώ η επίδρασή τους στην εξέλιξη και στο ύψος της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης ήταν ελάχιστη».

Αναλυτικά οι μεταρρυθμίσεις που προτείνει το θεσμικό όργανο της φαρμακοβιομηχανίας, είναι οι εξής:

Αίτημα για μεγαλύτερη δημόσια χρηματοδότηση

I. Ο πρώτος πυλώνας αφορά την αναθεώρηση του πλαισίου δημόσιας χρηματοδότησης φαρμάκου. Με την ολοκλήρωση, το 2025, της ρήτρας μείωσης του clawback βάσει του Ταμείου Ανάκαμψης, απαιτείται επαναπροσδιορισμός της δημόσιας χρηματοδότησης. Η σταθερότητα και επάρκεια των πόρων για το φάρμακο είναι θεμέλιο για τη βιωσιμότητα του συστήματος και για την εγγυημένη πρόσβαση των πολιτών στις θεραπείες που χρειάζονται.

Η αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης στην Ελλάδα όπως διαπιστώθηκε και από την τελευταία συνάντηση με το ΥΥ, κυμαίνεται μεταξύ 5-7%,και είναι κάτω από τον Ευρωπαϊκό ΜΟ. Αυτό το γεγονός ενισχύει το αίτημα μας για αναθεώρηση της δαπάνης.

Ήρθε η ώρα του εξορθολογισμού

II. Ο δεύτερος πυλώνας αφορά τον εξορθολογισμό της δημόσιας δαπάνης για το φάρμακο μέσα από την άμεση αξιοποίηση και χρήση των ψηφιακών εργαλείων και την ενίσχυση της διαφάνειας. Κατανοούμε ότι χωρίς την βελτίωση της απόδοσης των πόρων και χωρίς τον έλεγχο των εμπλεκόμενων φορέων οποιαδήποτε ενίσχυση της χρηματοδότησης θα έχει παροδικό αποτέλεσμα. Με την ορθή χρήση των πόρων και με ένα διαρκές πλαίσιο ελέγχων σε όλα τα στάδια χορήγησης και εμπορίας φαρμάκων θα διασφαλιστεί η άμεση πρόσβαση των ασθενών σε νέες θεραπείες και η επάρκεια των φαρμάκων. Αναμένουμε να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό τη θέσπιση του Σχήματος Μεταβατικής Αποζημίωσης (Ταμείο Καινοτομίας) που έχει ανακοινωθεί καθώς και η αποζημίωση των νέων βιοδεικτών, η οποία έχει καθυστερήσει σημαντικά.

Ενίσχυση σε επενδύσεις RnD & περισσότερη καινοτομία

III. Ο τρίτος πυλώνας αφορά την ενίσχυση των επενδύσεων σε Έρευνα & Ανάπτυξη και πιο συγκεκριμένα στην επέκταση των κινήτρων πέραν των παραγωγικών δαπανών. Στόχος είναι η δημιουργία στοχευμένων κινήτρων για Έρευνα και Ανάπτυξη προκειμένου η χώρα μας να προσελκύσει περισσότερες επενδύσεις σε Κλινικές Μελέτες αποκτώντας ένα ανταγωνιστικό επενδυτικό πλεονέκτημα έναντι άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Η Ελλάδα όπως και η Ευρώπη θα πρέπει να δημιουργήσουν ένα βιώσιμο περιβάλλον για την καινοτομία, αναγνωρίζοντας την μακροπρόθεσμη αξία της. Με τα προγράμματα που ίσχυσαν μέχρι τώρα δεν ενθαρρύνθηκε ιδιαίτερα η προσέλκυση περισσότερων κλινικών μελετών στη χώρα ενώ η συγκεκριμένη δραστηριότητα αποτελεί κλασσικό παράδειγμα άμεσων ξένων επενδύσεων (FDI) με άμεση εισροή χρήματος στη χώρα, με δημιουργία θέσεων εργασίας και με άμεσα οικονομικά οφέλη και για συνεργαζόμενους κλάδους.

Καταλήγοντας στην επιστολή, αναφέρονται ακόμη τα εξής:

«Αναγνωρίζουμε τις προσπάθειες σας για την ενίσχυση της Δημόσιας Υγείας, ως προϋπόθεση για την κοινωνική συνοχή και την αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Η εξασφάλιση της πρόσβασης των πολιτών σε νέες καινοτόμες θεραπείες και η στήριξη του φαρμακευτικού κλάδου, πρέπει να αποτελούν στρατηγικές προτεραιότητες. Η στήριξη του φαρμακευτικού κλάδου και των εταιρειών μελών μας προς το Σύστημα Υγείας είναι διαχρονική. Το ζητούμενο είναι η διαμόρφωσή μιας βιώσιμης εθνικής φαρμακευτικής πολιτικής, με επίκεντρο τον ασθενή, με στόχο την καλή Δημόσια Υγεία και με συμβολή στην Εθνική Οικονομία».