ΕΛΛΑΔΑ

Ψηφιακό απολυτήριο, συγχώνευση τμημάτων στα ΑΕΙ: Όλες οι αλλαγές που εξετάζει το υπ. Παιδείας

Ψηφιακό απολυτήριο, συγχώνευση τμημάτων στα ΑΕΙ: Όλες οι αλλαγές που εξετάζει το υπ. Παιδείας
EUROKINISSI/Γιώργος Νικολαϊδης

Ψηφιακό απολυτήριο, κατάργηση των τμημάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και εισαγωγικό έτος στις σχολές, είναι μερικές από τις αλλαγές που εξετάζει το υπουργείο Παιδείας στο Λύκειο και τα Πανεπιστήμια.

Την Παρασκευή ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, έστειλε επιστολή στον πρόεδρο της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων κ. Κώστα Γαβρόγλου να προχωρήσει τις διαδικασίες για τη συζήτηση στη Βουλή της κατάργησης των πανελλαδικών εξετάσεων.

Η ηγεσία του υπουργείου πετάει το μπαλάκι στην αντιπολίτευση, με στόχο να πετύχει με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συναίνεση τις αλλαγές που προωθεί. Αν και το υπουργείο Παιδείας ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχει καμία ειλημμένη απόφαση για αλλαγές, οι διαρροές από τις επιτροπές διαλόγου αφθονούν: διετές Λύκειο με τράπεζα θεμάτων, νέα εξεταζόμενα μαθήματα, εθνικό απολυτήριο και πλήρης αλλαγή της διάρθρωσης των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ είναι μερικές από αυτές.

Ψηφιακό απολυτήριο

Πανελλαδικές για εθνικό απολυτήριο ακόμα και με ηλεκτρονική μορφή εξετάζονται αυτή την περίοδο από την επιτροπή διαλόγου για την Παιδεία, σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο».

Το εθνικό απολυτήριο, που στοχεύει στην αποδέσμευση του Λυκείου από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, έχει διχάσει καθώς η εξασφάλιση της εγκυρότητάς του εξελίσσεται σε μεγάλο πονοκέφαλο για την κυβέρνηση.

«Τουλάχιστον σε πρώτη φάση, η διαδικασία που ακολουθείται και σήμερα για τις Πανελλαδικές δεν θα αποφευχθεί, αντίθετα θα διατηρηθεί», σημειώνει στον «Ελεύθερο Τύπο» ο πρόεδρος της Επιτροπής του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία κ. Αντώνης Λιάκος και συνεχίζει:

Η βαθμολόγηση του απολυτηρίου θα πρέπει να γίνει κεντρικά, ώστε να επιτευχθεί η διαφάνεια, όπως ακριβώς γίνεται όλα αυτά τα χρόνια στις εισαγωγικές εξετάσεις. Για το μέλλον όμως υπάρχει σειρά προτάσεων που αφορά την ένταξη της ψηφιακής τεχνολογίας στο σχολείο. Οι μαθητές θα μπορούν να κάθονται μπροστά από τον υπολογιστή και να εξετάζονται. Σε κάποιες περιπτώσεις, μάλιστα, η βαθμολόγηση μπορεί να γίνει αυτόματα, εντός πέντε λεπτών από τον υπολογιστή.

Δεν είναι η πρώτη φορά που από το υπουργείο Παιδείας προσανατολίζονται σε νέου τύπου εξετάσεις με ψηφιακή μορφή. Υπενθυμίζεται ότι ήδη υπάρχει νομοσχέδιο που αφορά το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας, με στόχο τη θέσπιση της ηλεκτρονικής εξέτασης. Εργαλεία γι’ αυτό θα είναι ο υπολογιστής, τα ακουστικά, τράπεζα θεμάτων και αυτόματη αξιολόγηση όπου είναι δυνατόν.

Πόρισμα Λιάκου

Όλα τα παραπάνω καταγράφονται και στο πόρισμα του Αντώνη Λιάκου. Το νέο απολυτήριο, που είναι πολύ πιθανόν να αποτελεί και το μοναδικό εισιτήριο για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, θα φέρει και σε αυτό το χώρο τις αντίστοιχες αλλαγές. Όπως σημειώνει στον «Ελεύθερο Τύπο» ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, Κώστας Γαβρόγλου, το νέο εθνικό απολυτήριο δεν θα αντιστοιχεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως είναι διαρθρωμένη μέχρι σήμερα. Μία από τις προτάσεις που εξετάζονται είναι η συγχώνευση των τμημάτων και η δημιουργία σχολών ανά γνωσιακή περιοχή και όχι ανά ειδικότητα, ενώ αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για την ίδρυση νέων σχολών.

Πρακτικά το πρώτο έτος σε κάθε σχολή θα είναι εισαγωγικό. Για παράδειγμα, τα τμήματα των Φυσικών Επιστημών όπως το Τμήμα Φυσικής ή Χημείας θα συμπτυχθούν σε μια σχολή Φυσικών Επιστημών. Στο πρώτο έτος το 80% των μαθημάτων θα είναι κοινό και στη συνέχεια οι σπουδαστές θα επιλέγουν την κατεύθυνση που επιθυμούν. Η σύμπτυξη θα αφορά και άλλες γνωσιακές κατηγορίες όπως οι ανθρωπιστικές σπουδές. Αυτό ουσιαστικά θα οδηγήσει στη συρρίκνωση του μηχανογραφικού δελτίου μιας και δεκάδες τμήματα θα συμπτυχθούν σε σχολές. Ο κ. Γαβρόγλου κάνει λόγο για μία πρόταση που θα προωθήσει την κινητικότητα εντός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπου οι φοιτητές θα έχουν την ευελιξία να επιλέγουν μετά την εισαγωγή τους σε κάποια σχολή την ειδικότητα.

Ο κ. Γαβρόγλου θέτει και ένα ακόμα ζήτημα, αυτό της αξιολόγησης. Οι ανακατατάξεις εντός των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ είναι σχεδόν σίγουρες, όχι όμως βάσει των αξιολογήσεων που έχει ήδη ολοκληρώσει η ανεξάρτητη αρχής της ΑΔΙΠ. Αντίθετα, γίνεται λόγος για νέα αξιολόγηση με το αρμόδιο όργανο και τα κριτήρια αυτής ακόμα να αναζητούνται.

Τα 2 βασικά μαθήματα και οι ομάδες κατεύθυνσης

Οι φετινές παρεμβάσεις της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας στα Γυμνάσια με συρρίκνωση των εξετάσεων έδωσαν μία πρώτη γεύση για το τι θα επακολουθήσει στις επερχόμενες αλλαγές του Λυκείου. Τέσσερα χρόνια μετά το Γυμνάσιο και δύο το Λύκειο είναι η πρόταση που έχει αναπαραχθεί εδώ και μήνες από την ηγεσία αλλά και από τους συμμετέχοντες στο διάλογο, ενώ βάσει της πρόταση του κ. Λιάκου το ωρολόγιο πρόγραμμα στα δύο χρόνια Λυκείου θα δεχθεί ολοκληρωτικό «λίφτινγκ».

Βασικά μαθήματα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου θα είναι η Ελληνική Γλώσσα, η Λογοτεχνία και τα Αγγλικά. Από κει και πέρα οι μαθητές θα επιλέγουν ένα μάθημα από τις τέσσερις προτεινόμενες ομάδες:

1η Ομάδα: Μαθηματικά και Πληροφορική

2η Ομάδα: Πειραματικές επιστήμες

3η Ομάδα: Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Επιστήμες

4η Ομάδα: Τέχνη και Πολιτισμός

ΔΗΜΟΦΙΛΗ