ΕΛΛΑΔΑ

Πόσο αποτελεσματικές θα είναι οι αυστηρότερες κυρώσεις στους οδηγούς που εξήγγειλε ο Κοντονής; (aud)

Πόσο αποτελεσματικές θα είναι οι αυστηρότερες κυρώσεις στους οδηγούς που εξήγγειλε ο Κοντονής; (aud)
EUROKINISSI/ Φωτογραφία αρχείου

Την αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τις περιπτώσεις πρόκλησης θανατηφόρου δυστυχήματος από οδηγό ο οποίος είναι υπό την επήρεια αλκοόλ και για τις περιπτώσεις εγκατάλειψης θύματος προανήγγειλε την Τετάρτη ο υπουργός Δικαιοσύνης, Σταύρος Κοντονής, ο οποίος δέχτηκε στο υπουργείο μητέρες θυμάτων θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων.

Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά το πρώτο σκέλος προβλέπει την αφαίρεση της άδειας οδήγησης άμεσα στον τόπο του συμβάντος για πέντε χρόνια από τον δράστη θανατηφόρου τροχαίου και επιπλέον για άλλα πέντε χρόνια που μπορεί να του τα αφαιρέσει το δικαστήριο.

Όσον αφορά την περίπτωση εγκατάλειψης θυμάτων, η πρόταση του υπ. Δικαιοσύνης είναι ο διπλασιασμός της ποινής που ισχύει σήμερα, δηλαδή από έξι μήνες που είναι η προβλεπόμενη σήμερα ποινή φυλάκισης, να γίνει ένα έτος τουλάχιστον και η αφαίρεση της άδειας οδήγησης από τρεις έως έξι μήνες που ισχύει σήμερα, σε έξι έως δώδεκα μήνες αντίστοιχα.

Για "απαράδεκτη διάταξη" όσον αφορά την περίπτωση της εγκατάλειψης κάνει λόγο στο CNN Greece o κ. Γιώργος Κουβίδης, πρόεδρος του Πανελλαδικού Συλλόγου για τα τροχαία ατυχήματα, ενώ σχετικά με την πρώτη περίπτωση επισημαίνει, ότι η αφαίρεση άδειας μπορεί πολύ απλά να περιοριστεί ή ακόμα και να ακυρωθεί.

Πρόκληση θανατηφόρου τροχαίου υπό την επήρεια αλκοόλ

Σε σχέση με το αλκοόλ, όπως επισημαίνει ο κ. Κουβίδης, «υπάρχει ένα πολύ σημαντικό θέμα. Δίνει το δικαίωμα προσφυγής στον εισαγγελέα και με μία απόφαση του εισαγγελέα μπορεί να ακυρωθεί η απόφαση αυτή της αφαίρεσης άδειας οδήγησης ή να περιοριστεί».

«Αυτό σημαίνει δηλαδή ότι θεωρητικά υπάρχει πιθανότητα ένας δράστης θανατηφόρου τροχαίου υπό την επήρεια αλκοόλ να χάσει για δέκα χρόνια το δίπλωμά του, αλλά υπάρχει η πιθανότητα να μην το χάσει ούτε για μία ημέρα. Αν ο εισαγγελέας δεχτεί κάποιες αιτιάσεις του δράστη και αν το δικαστήριο κρίνει ότι δεν χρειάζεται να του αφαιρέσει το δίπλωμα. Αυτό δεν υπάγεται σε καμία λογική», υπογραμμίζει ο κ. Κουβίδης.

Ο ίδιος φέρνει ως παράδειγμα τον Ρούνει, τον αρχηγό της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου της Αγγλίας, από τον οποίο αφαιρέθηκε η άδεια οδήγησης για δύο χρόνια επειδή οδηγούσε μεθυσμένος, χωρίς να σκοτώσει κανέναν ή να προκαλέσει κάποια σύγκρουση.

«Αυτό ισχύει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες», τονίζει ο κ. Κουβίδης και τονίζει ότι η εμπειρία στη χώρα μας από τη στάση που κρατούν οι εισαγγελικές αρχές σε σχέση με το θέμα του αλκοόλ είναι «πάρα πολύ άσχημη», «γιατί και σήμερα υπάρχουν άρθρα, τα οποία δεν εφαρμόζονται».

«Όλοι οι δράστες θανατηφόρων τροχαίων σήμερα, οδηγούν με το δίπλωμά τους την επόμενη μέρα που προκαλούν το θανατηφόρο τροχαίο, εκτός και αν το έχουν προκαλέσει με αλκοόλ στο αίμα πάνω από 0,8% που συνεπάγεται την αφαίρεση της άδειας οδήγησης για τρεις μήνες» τονίζει και συνεχίζει:

«Εάν δεν αλλάξει μορφή, εμείς θεωρούμε ότι το άρθρο αυτό, ειδικά για το θέμα του αλκοόλ, δεν πρόκειται να αποδώσει τίποτα. Και δεν πρόκειται να εφαρμοστεί στην πράξη από τις εισαγγελικές αρχές». Παράλληλα επισημαίνει ότι θα πρέπει να μειωθεί το ποσοστό που θεωρείται νόμιμη συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα στους Έλληνες οδηγούς, το οποίο είναι στο 0,5 –διπλάσιο από τη Σουηδία όπως λέει- τη στιγμή που η επιτήρηση στη χώρα μας είναι πολύ μικρότερη.

Εγκατάλειψη θύματος

«Απαράδεκτη» χαρακτηρίζει τη διάταξη σε σχέση με το θέμα της εγκατάλειψης θύματος θανατηφόρων τροχαίων ο κ. Κουβίδης. «Η εγκατάλειψη είναι ότι χειρότερο, δεν μιλάμε μόνο για το τροχαίο, σαν κοινωνική συμπεριφορά. Είναι ένα πράγμα που αυξάνεται ραγδαία δυστυχώς στις μέρες μας. Χτυπάνε ανθρώπους και τους εγκαταλείπουν», αναφέρει και επισημαίνει ότι «η νομοθεσία για το αν χτυπήσεις ζώο είναι πολύ αυστηρότερη από αν χτυπήσεις άνθρωπο».

Όπως λέει, θα πρέπει να καταργηθεί αυτή η διάταξη και να ισχύει το άρθρο 306 του ποινικού κώδικα, σύμφωνα με το οποίο, αν εκθέσεις ή αφήσεις αβοήθητο το πρόσωπο που τραυμάτισες –χωρίς να το κάνεις με αυτοκίνητο-, η ποινή είναι κάθειρξη τουλάχιστον έξι ετών.

«Όλα τα άλλα είναι απαράδεκτα και δεν πρόκειται σε τίποτα να συμβάλλουν, απλώς θα διαιωνίσουν στην ύπαρξη αυτού του φαινομένου στη χώρα μας να βρίσκεται πρωταθλήτρια στην Ευρώπη στους θανάτους και τους τραυματισμούς από τα τροχαία».

Θλιβερή πρωτιά στα θύματα τροχαίων στην Ελλάδα

Όσον αφορά τον αριθμό των θυμάτων τροχαίων στην ΕΕ, η χώρα μας επί δεκαετίες είναι στην πρώτη ή σε μία από τις πρώτες θέσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έβγαλε το ευρωπαϊκό συμβούλιο για την ασφάλεια των μεταφορών φέτος τον Ιούνιο και αφορούν στοιχεία που έδωσαν οι χώρες το 2016, ο αριθμός των νεκρών στην Ελλάδα ανά εκατομμύριο κατοίκων είναι γύρω στους 72. Στη Νορβηγία ήταν 22, στην Ελβετία 23, στη Σουηδία 24 στο Ηνωμένο Βασίλειο 25.

«Δηλαδή στη χώρα μας η πιθανότητα να σκοτωθείς στο οδικό δίκτυο, να σε σκοτώσουν ή να σκοτωθείς μόνος σου είναι τριπλάσια από ότι είναι σε αυτές τις χώρες. Αυτή είναι μια κατάσταση μόνιμη, την μία είμαστε στο τριπλάσιο την άλλη στο τετραπλάσιο», σημειώνει ο πρόεδρος του Συλλόγου, ενώ όπως λέει:

«Οποιαδήποτε φαινόμενα ύφεσης παρατηρούνται στην Ελλάδα, έχουν να κάνουν πολύ περισσότερο με την αύξηση της τιμής της βενζίνης και τον περιορισμό της μετακίνησης, παρά με οποιαδήποτε πολιτική που δεν υπάρχει -είναι πασιφανές- σε σχέση με την οδική ασφάλεια».

Σημειώνεται ότι ο Σύλλογος έχει καταθέσει τις παρεμβάσεις του στις νομοθετικές πρωτοβουλίες που αναρτήθηκαν στο site του υπ. Δικαιοσύνης τον Μάιο του 2017 και είναι υπό διαβούλευση.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ