Περιφερειακή ανάπτυξη και Μεταμνημονιακή Ελλάδα: Το παράδειγμα της Στερεάς Ελλάδας
Η Θόλος, στο ιερό της Αθηνάς της Προναίας, Δελφοί - Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

Η Στερεά Ελλάδα αποτελεί τη μοναδική περιφέρεια που αντιπροσωπεύει πλήρως την ιδιαιτερότητα της Ελλάδας, όσον αφορά την ποικιλομορφία της υπαίθρου αλλά και την μακρόχρονη ιστορία της. Αφενός περιλαμβάνει μερικά από τα πιο ορεινά χωριά της Ελλάδας, στην Ευρυτανία και τη Φωκίδα και παράλληλα το νησί της Σκύρου και αφετέρου διαθέτει διαφορετικά ιστορικά μνημεία όπως το μαντείο των Δελφών και το μνημείο των Κορυσχάδων Ευρυτανίας. Τα προηγούμενα χρόνια η Στερεά Ελλάδα έκανε βήματα προόδου, όμως οι ανεκμετάλλευτες δυνατότητες της περιφέρειας σε τομείς όπως η πρωτογενής παραγωγή, ο τουρισμός και η βιομηχανία μας αποδεικνύουν ότι υπάρχει ευρύ πεδίο δράσης για να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να αποτελέσει η περιφέρεια πηγή πλούτου.

Διαβάστε επίσης

Ας πάρουμε έναν-έναν τους προαναφερθέντες τομείς.

Σε μία περίοδο που οι ευρωπαϊκές και κρατικές αγροτικές ενισχύσεις φθίνουν, είναι ανάγκη η αγροτική παραγωγή να αποκτήσει εξωστρέφεια, δηλαδή τα τοπικά μας προϊόντα να βγουν προς τα έξω. Πώς, όμως, μπορούν τα προϊόντα να βγουν προς τα έξω;

Με την αναβάθμιση και επέκταση του ρόλου της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης, καθώς με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν τα προϊόντα να αποκτήσουν πιστοποιητικά ποιότητας και προέλευσης, brand name και να απορροφηθούν από τις αγορές παγκοσμίως. Πέραν της εξωστρέφειας, είναι καιρός να προχωρήσουμε μπροστά και να συμπεριλάβουμε στην ατζέντα μας τομείς, που στο εξωτερικό έχουν γίνει εδώ και χρόνια ευρέως γνωστοί, όπως η κυκλική οικονομία, η γαλάζια οικονομία και η τεχνολογική μετεξέλιξη του πρωτογενούς τομέα και των πόλεων (“έξυπνες πόλεις”).

Όσον αφορά τον τουρισμό είναι φανερό πως η Στερεά Ελλάδα δεν έχει καταφέρει να εκμεταλλευτεί τα εκατομμύρια των φετινών τουριστών που ήρθαν στη χώρα μας, παρότι διαθέτει μοναδικούς τόπους. Με γνώμονα το εφαρμοσμένο μοντέλο της Σκύρου, με σεβασμό στο περιβάλλον, τον πολιτισμό και την παράδοση του τόπου μας, που είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση κατά 40% στους τουρίστες τα τελευταία χρόνια, η Στερεά Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει ένα μοναδικό destination brand, σε συνεργασία με τους δήμους. Η μοναδικότητα του destination brand έγκειται στην ιδιαιτερότητα των μορφών τουρισμού που μπορεί η Στερεά να παρέχει. Όλοι αυτοί οι προορισμοί μπορούν να διαμορφώσουν μία Στερεά πρωτοπόρα στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού σε εκείνες, δηλαδή, τις μορφές τουρισμού που ως σκοπό έχουν την αναβάθμιση των προορισμών αυτών καθώς και την οικονομική στήριξη αυτών, μέσω της ήπιας κλίμακας προσφοράς τουριστικών υπηρεσιών, της τοπικής αγροτικής παραγωγής, της εμπορίας παραδοσιακών προϊόντων και της προστασίας του πολιτιστικού και φυσικού πλούτου.

Καθώς κλείνει ένας κύκλος δέκα χρόνων, που είχε δυσβάσταχτες συνέπειες για όλους μας, η νέα περίοδος που εισερχόμαστε απαιτεί αξιόπιστες προτάσεις, πολιτική βούληση και νέες ιδέες για να μπορέσουν να γίνουν οι υπερβάσεις που θα μας πάνε ως κοινωνία μπροστά. Υπέρβαση για παράδειγμα στη Στερεά Ελλάδα μπορεί να γίνει στον τομέα της βιομηχανίας με τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη της βιομηχανικής Ζώνης Οινοφύτων – Σχηματαρίου- Θήβας, με σκοπό η ζώνη αυτή να αποτελέσει το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο επιχειρηματικό πάρκο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Σε συνδυασμό με την απαραίτητη απορρύπανση του Ασωπού και τη δημιουργία υποδομών στην περιοχή, η βιομηχανική ζώνη θα μπορέσει να προσελκύσει νέες επιχειρήσεις logistic, λόγω της εγγύτητας στην Αττική,  της εθνικής οδού και του, σιδηροδρομικού δικτύου.

Η νέα εποχή μας βρίσκει σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, είτε θα γυρίσουμε στις παθογένειες που μας έφεραν σε αυτήν την κατάσταση, είτε θα εξοπλιστούμε με φαντασία, καινοτομία, φρέσκες και αξιόπιστες ιδέες για να διαμορφώσουμε τις συνθήκες να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας και να φέρουμε την πολυπόθητη ανάπτυξη στη Στερεά Ελλάδα.

*O Μίλτος Χατζηγιαννάκης είναι Δήμαρχος Σκύρου


Διαβάστε επίσης

Κυκλώνας Ζορμπάς: Σχεδόν βομβαρδισμένο το οδικό δίκτυο στη Στερεά, τονίζει ο Κ.Μπακογιάννης

Πτώση Mirage 2000: Αντιπτέραρχος ο πιλότος Γιώργος Μπαλταδώρος

Εκτός λειτουργίας o ραδιοφάρος Σκύρου κατά τη διάρκεια της μοιραίας πτήσης του Γ.Μπαλταδώρου

Ξεκίνησε η επιχείρηση ανέλκυσης του Mirage 2000-5