Κυριάκος Πιερρακάκης: Διαμορφώνουμε σήμερα τους πολίτες του αύριο

Μέσα σε ένα περιβάλλον απρόβλεπτων και σημαντικών αλλαγών, κάθε κράτος καλείται να διαμορφώνει την πολιτική του με μακροπρόθεσμο ορίζοντα, ενσωματώνοντας, όμως, ταυτόχρονα και όσες εξελίξεις προκύπτουν.
Δύο βασικές αναδυόμενες προκλήσεις που καλούμαστε να διαχειριστούμε στη δεύτερη 25ετία του 21ου αιώνα είναι η τεχνολογική πρόοδος και η αύξηση του προσδόκιμου ζωής.
Η 4η Βιομηχανική Επανάσταση φέρνει σαρωτικές αλλαγές στην εργασία, αλλά και στην καθημερινότητά μας ευρύτερα. Ταυτόχρονα, οι εκτιμήσεις των ειδικών προβλέπουν ότι ένα παιδί που γεννιέται σήμερα σε μια χώρα όπως η Ελλάδα έχει πάνω από 50% πιθανότητες να ζήσει 100 και πλέον χρόνια.
Είναι προφανές ότι μπροστά σε αυτά τα δεδομένα ο ρόλος που καλείται να διαδραματίσει η Παιδεία είναι κομβικός. Από τη μία, καλούμαστε να ανασχεδιάσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα για ένα μέλλον που ακόμα δεν έχουμε πλήρη εικόνα για το πώς ακριβώς θα διαμορφωθεί. Και, από την άλλη, οφείλουμε να προετοιμάσουμε τους αυριανούς πολίτες για μια επαγγελματική πορεία που θα περιλαμβάνει περισσότερες από μία καριέρες για τον καθένα.
Οι σημερινοί μαθητές – ειδικά οι πολύ πιο νέοι, που τώρα ξεκινούν το Δημοτικό – θα βρεθούν σε έναν κόσμο με επαγγέλματα που σε μεγάλο βαθμό αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν. Και θα κληθούν κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους να εμπλουτίζουν διαρκώς τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, αλλάζοντας ακόμα και επαγγελματικό αντικείμενο.
Σε αυτό το πλαίσιο, στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού υλοποιούμε ένα πλέγμα αλλαγών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, που είναι προσανατολισμένες σε αυτά τα δεδομένα. Και, παράλληλα, προχωρούμε στην επίλυση εκκρεμοτήτων από το παρελθόν, που κρατούσαν τη χώρα πίσω εδώ και δεκαετίες.
Σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ο κεντρικός μας στόχος είναι να αναπτύξουμε περισσότερο την λεγόμενη «αλγοριθμική σκέψη»: θέλουμε να περάσουμε από την απομνημόνευση στην κριτική και συνδυαστική σκέψη, προάγοντας τις δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων. Για τον σκοπό αυτό, προχωρούμε τόσο στον εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων σπουδών και των σχολικών εγχειριδίων, όσο και σε μεταρρυθμίσεις όπως το πολλαπλό βιβλίο και τα εργαστήρια δεξιοτήτων. Και, ταυτόχρονα, επενδύουμε στην πολυτυπία στην εκπαίδευση, δίνοντας σε κάθε σχολείο τα εργαλεία για να παράγει εκπαιδευτικές καινοτομίες τις οποίες στη συνέχεια θα μπορούμε να εφαρμόσουμε συνολικά στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στηρίζουμε τα ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια με στόχο να αποτελέσουν το επίκεντρο για τη διεθνοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας. Αυξάνουμε διαρκώς εδώ και πέντε χρόνια την κρατική χρηματοδότηση προς τα δημόσια ΑΕΙ μας και, ταυτόχρονα παρέχουμε στις διοικήσεις τους θεσμικά και χρηματοδοτικά εργαλεία προκειμένου να ενισχύσουν τις υποδομές, τα προγράμματα σπουδών και το ανθρώπινο δυναμικό τους. Παράλληλα, μέσα από τη στρατηγική της διεθνοποίησης, επιδιώκουμε να καταστήσουμε την Ελλάδα περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης. Για να το πετύχουμε αυτό, κινούμαστε σε δύο άξονες: αρχικά, δώσαμε τη δυνατότητα σε ξένα πανεπιστήμια να εγκαθιστούν από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο παραρτήματα στην Ελλάδα, ακολουθώντας ένα σαφές και απαιτητικό πλέγμα κριτηρίων· κυρίως, όμως, ενθαρρύνουμε και στηρίζουμε χρηματοδοτικά με 62 εκατομμύρια ευρώ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης τη δημιουργία κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών μεταξύ των δημοσίων ΑΕΙ και κορυφαίων πανεπιστημίων του εξωτερικού.
Τέλος, η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αποτελεί ένα πεδίο στο οποίο εστιάζουμε ιδιαίτερα. Ήδη κάναμε το πρώτο βήμα με την αναβάθμιση των ΙΕΚ και τη μετεξέλιξή τους σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα προχωρήσουμε σε μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία, τη θεσμοθέτηση των Ακαδημιών. Θέλουμε μέσα από τη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και με την καθοδήγηση των κοινωνικών εταίρων να δημιουργήσουμε προγράμματα κατάρτισης σε κάθε περιοχή, με στοχευμένες ειδικότητες οι οποίες θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις προκλήσεις της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας.
Αν υπάρχει ένα μάθημα που έχουν διδαχτεί όλες οι χώρες κατά τα τελευταία χρόνια των αναδυόμενων προκλήσεων, αυτό είναι ότι «το μέλλον είτε το σχεδιάζεις, είτε το υφίστασαι». Η Ελλάδα υπό τη διακυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει αποδείξει ότι μπορεί και θέλει να ανήκει στις χώρες που διαμορφώνουν το μέλλον, διαμορφώνοντας, μέσα από την εκπαίδευση, σήμερα τους πολίτες του αύριο.
Δείτε εδώ το αφιέρωμα του CNN Greece με τις «20+5 απόψεις για την οικονομία το 2025»

Ιταλία: Η περιφέρεια της Τοσκάνης ενέκρινε νόμο για την «υποβοηθούμενη αυτοκτονία»
23:25
Στον Άρειο Πάγο ο Βελόπουλος - Καταθέτει μηνυτήρια αναφορά με νέα στοιχεία για τα Τέμπη
23:13
ΗΠΑ: Οι Ευρωπαίοι πρέπει να επενδύσουν περισσότερα στην άμυνά τους
23:03.jpg?t=JQqB3mce-1QnI0KIGApLMA)
Απέχει η Νέα Αριστερά από την ψηφοφορία για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας
22:56