Πέντε συμβουλές που θα βελτιώσουν την καθημερινότητά μας στο δρόμο

Το αυτοκίνητο ή το δίτροχο είναι για τους περισσότερους από εμάς απαραίτητο στοιχείο της καθημερινότητάς μας και η οδήγηση βρίσκεται στη ρουτίνα μας απαραιτήτως. Δυστυχώς, είναι σύνηθες να χειριζόμαστε το όχημά μας μηχανικά και πολλές φορές χωρίς να δίνουμε παρά την ελάχιστη προσοχή τόσο στο ίδιο το όχημα όσο και στο δρόμο γενικά – κάτι που τείνει να μεγεθύνεται σε περιπτώσεις μικρών, «καθημερινών» διαδρομών. Ως αποτέλεσμα αυτού, η οδική ασφάλεια περνάει «σε δεύτερη μοίρα», τόσο για εμάς όσο και για τους γύρω μας στο δρόμο και ένα ατύχημα «λόγω απροσεξίας» δεν αργεί να συμβεί. Μια τέτοια δυσάρεστη εξέλιξη είναι φυσικά πολύ εύκολο να αποτραπεί, αρκεί να έχουμε υπόψιν μας πέντε βασικές και πολύ απλές συμβουλές, που θα πρέπει να τηρούμε ως απαράβατους κανόνες όταν χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητό μας, είτε για την καθημερινή διαδρομή των πέντε λεπτών «μέχρι το σχολείο του παιδιού» είτε όταν ξεκινάμε για το ταξίδι των διακοπών.

  1. Ελέγχουμε το αυτοκίνητο

Είναι δεδομένο και αυτονόητο ότι πρέπει να τηρούμε απαρεγκλίτως τους προγραμματισμένους ελέγχους συντήρησης του οχήματός μας, τα σέρβις του δηλαδή. Είναι όμως καλό να εξετάζουμε την κατάστασή του πολύ πιο συχνά για τυχόν απρόοπτες βλάβες, την κατάσταση των ελαστικών, τη στάθμη των υγρών κλπ. Μπορούμε επίσης να ελέγχουμε τακτικά τη θέση του καθίσματος του οδηγού, τους καθρέπτες και το τιμόνι, ενώ πρέπει πάντοτε να έχουμε στο όχημά μας πυροσβεστήρα (προσέχοντας την ημερομηνία λήξης), τρίγωνο, φαρμακείο με είδη πρώτων βοηθειών, αλλά και αντιολισθητικές αλυσίδες.

 

7

  1. Είμαστε προσεκτικοί κατά την οδήγηση

Η οδήγηση απαιτεί την πλήρη προσοχή και συγκέντρωσή μας κι αυτό δεν θα πρέπει να το ξεχνάμε ποτέ. Επειδή είναι κάτι που κάνουμε καθημερινά, από ένα σημείο και μετά, θεωρούμε ότι μπορούμε να οδηγούμε και να μιλάμε στο τηλέφωνο, να λύνουμε προσωπικά ή επαγγελματικά ζητήματα, να σκεφτόμαστε τις υποχρεώσεις μας και πώς θα αντεπεξέλθουμε σε αυτές, με αποτέλεσμα η προσοχή μας να διασπάται και η συγκέντρωσή μας να τείνει στο μηδέν. Έρευνες έχουν δείξει ότι ακόμα και στην περίπτωση που η συγκέντρωση του οδηγού αποσπάται για τον ελάχιστο χρόνο των δύο δευτερολέπτων, μπορεί να προκληθεί ατύχημα. Επομένως, είναι καλό όταν οδηγούμε να μην στρέφουμε το βλέμμα μας έξω από τον δρόμο, να μην διεξάγουμε σοβαρές συζητήσεις, να μην διαταράσσουμε την ψυχραιμία μας και να μην προσπαθούμε να ρυθμίσουμε το ραδιόφωνο, για παράδειγμα, ή το gps, ενώ βρισκόμαστε εν κινήσει.

  1. Εφαρμόζουμε κατά γράμμα τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Συνηθίζουμε αρκετά συχνά, όταν -θεωρητικά- γνωρίζουμε «πολύ καλά» μια διαδρομή, να προβαίνουμε σε κυκλοφοριακές παραβάσεις καθώς την διανύουμε: Είτε αυξάνοντας ταχύτητα, είτε με το να μην φοράμε ζώνη ασφαλείας, είτε με το να μην βγάζουμε φλας, κλπ. Πρέπει όμως να καταλάβουμε πως η τήρηση του ΚΟΚ όταν οδηγούμεείναι πρωτεύον ζήτημα οδικής ασφάλειας για εμάς και τους γύρω μας και είναι σημαντικό να τηρούμε «κατά γράμμα» τις διατάξεις του: Τηρούμε τις αποστάσεις ασφαλείας, συμμορφωνόμαστε με τους φωτεινούς σηματοδότες και τη σήμανση, τηρούμε τους κανόνες προτεραιότητας, δεν οδηγούμε ποτέ στη ΛΕΑ και όταν το κρίνουμε χρήσιμο, είναι καλό να κάνουμε μια μικρή επανάληψη, μελετώντας και πάλι τις διατάξεις του.Φυσικά έχουμε πάντοτε το όχημά μας ασφαλισμένο, φροντίζοντας επιμελώς την ανανέωση των συμβολαίων μας όταν πρέπει.

21

  1. Τηρούμε τους κανόνες ασφαλείας για τα παιδιά.

Ποτέ, κανένα παιδί στην αγκαλιά της μαμάς ή του μπαμπά ή της γιαγιάς, ακόμα και για την ελάχιστη απόσταση. Τα ειδικά καθίσματα για παιδιά ξεκινούν από την πρώτη ημέρα της γέννησης και φτάνουν μέχρι το παιδί να γίνει 1,35 μ. σε ύψος ή 36 κιλά, δηλαδή περίπου μέχρι την ηλικία των 12 ετών. Ακόμα και τότε, τα παιδιά κάθονται πάντοτε στο πίσω κάθισμα, με τις ζώνες ασφαλείας. Όταν επιλέγουμε το καθισματάκι του παιδιού για το αυτοκίνητο θα πρέπει να αναζητήσουμε αυτό που καλύπτει καλύτερα τις ανάγκες μας και αυτό που ταιριάζει περισσότερο στο αυτοκίνητό μας. Ακολουθούμε τις οδηγίες του κατασκευαστή και του ΚΟΚ για το πώς πρέπει να είναι γυρισμένο και μέχρι πότε και καθώς το παιδί μεγαλώνει, προσαρμόζουμε τις ζώνες και τη στήριξη αναλόγως. Είναι σύνηθες τα μωρά να μην δέχονται να καθίσουν στο ειδικό κάθισμα και οι γονείς να πρέπει κάθε φορά να «δίνουν μάχη». Αυτή είναι όμως μια «μάχη» που αξίζει να δίνουν όλοι και να την κερδίζουν, καθώς πρόκειται στην κυριολεξία για ζήτημα ζωής και θανάτου.

  1. Ποτέ στο αυτοκίνητο: Κινητό, τσιγάρο, αλκοόλ και φάρμακα.

Είναι πολλάκις αποδεδειγμένο μέσω ερευνών, είναι και ζήτημα κοινής λογικής: Μια συνομιλία στο κινητό τηλέφωνο αποσπά την προσοχή του οδηγού, όπως συμβαίνει και με το κάπνισμα. Εκείνος που έχει στο νου του πώς να ανάψει το τσιγάρο, πού να πετάξει τη στάχτη και τι θα γίνει αν πέσει η καύτρα του μέσα στο αμάξι, σίγουρα δεν είναι συγκεντρωμένος οδηγός. Όσο για το αλκοόλ, καθώς αυτό επηρεάζει την αντίληψή μας και την οξυδέρκειά μας, επίσης δεν έχει καμία απολύτως θέση στο αμάξι μας – όπως και επουδενί δεν καθόμαστε πίσω από το τιμόνι αφού έχουμε καταναλώσει αλκοολούχα ποτά. Η φαρμακευτική αγωγή είναι ειδική περίπτωση και αυτός που τη λαμβάνει πρέπει πάντοτε να συμβουλεύεται τον γιατρό του για το κατά πόσο μπορεί να οδηγεί ή θα πρέπει να το αποφύγει.

«Σωστός» οδηγός είναι εκείνος που οδηγεί φροντίζοντας την ασφάλειά του και ως αποτέλεσμα την ασφάλεια των γύρω του, ακόμα και βρισκόμενος σε εγρήγορση ώστε να αποφύγει τυχόν λάθη ή απροσεξίες άλλων οδηγών και πεζών. Η οδική ασφάλεια έγκειται τόσο στην ατομική όσο και στη συλλογική μας ευθύνη και πρέπει να είναι η κατεύθυνσή μας κάθε φορά που οδηγούμε.

 

 

 

Διαβάστε επίσης