Νέος κίνδυνος για αστροναύτες που πραγματοποιούν ταξίδια στο διάστημα

esa.int

Ένα ταξίδι στον Άρη, παρά το εντυπωσιακό της υπόθεσης και την αξέχαστη εμπερία, κρύβει πολλούς κινδύνους για τους αστροναύτες, με τους βασικούς από αυτούς να είναι η έλλειψη βαρύτητας, η δηλητηρίαση από την ακτινοβολία καθώς και πιθανές αδυναμίες των υπολοίπων μελών του πληρώματος.

Σύμφωνα με επιστήμονες, πλέον, έχει παρουσιαστεί ακόμη ένα πιθανό πρόβλημα. Ερευνητές οι οποίοι διεξήγαγαν πλήρη έρευνα σε διαστημόπλοιο που φιλοξένησε ένα πλήρωμα έξι ατόμων για 17 μήνες, ανακοίνωσαν πως αρκετά μέρη αυτού ήταν γεμάτα με μικρόβια.

Έρευνες του παρελθόντος έχουν αποκαλύψει πως το περιβάλλον του διαστήματος κάνει τους ανθρώπους πιο επιρρεπείς σε μολύνσεις και τα μικρόβια πιο επιθετικά και ανθεκτικά στα αντιβιοτικά. Η τελευταία μελέτη που έγινε τονίζει τη σημαντικότητα της παρακολούθησης οποιουδήποτε μικροβίου εμφανιστεί σε ένα διαστημόπλοιο.

«Πρέπει να είμαστε σίγουροι σχετικά με το τι είδους μικροοργανισμοί αιωρούνται ή βρίσκονται στις επιφάνειες των διαστημόπλοιων και μπορούν να μεταδοθούν στο πλήρωμά του» τονίζει η Petra Schwendner, αστροβιολόγος και υπεύθυνη της μελέτης.

Τα αποτελέσματα της έρευνας προέρχονται από την αποστολή Mars500, κατά την οποία έξι άντρες πέρασαν 520 μέρες σε μία κάψουλα των 180 τ.μ. στη Μόσχα. Την αποστολή διεξάγει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος, η Ρωσία και η Κίνα από τον Ιούνιο του 2010 και στόχος του εγχειρήματος αυτού είναι να παρατηρηθεί ο σωματικός αλλά και ο ψυχολογικός αντίκτυπος που μπορεί να έχει ένα ταξίδι στον Άρη.

0001

mars500.imbp.ru

Μεταξύ των πειραμάτων που πραγματοποιήθηκαν, συμπεριλαμβανόταν ένα με την εξής διαδικασία: μια φορά το μήνα οι αποκαλούμενοι "Marsonauts" συλλέγαν δείγματα της ατμόσφαιρας από 20 διαφορετικές τοποθεσίες της κάψουλας. Περαιτέρω δείγματα ελήφθησαν έξι μήνες μετά την ολοκλήρωση της αποστολής.

Τα αποτελέσματα του συγκεκριμένου πειράματος έδειξαν πως η κάψουλα είχε αρχίσει να γεμίζει με μικρόβια, με τον χώρο στον οποίο οι άνδρες κοιμούνταν, έτρωγαν και χαλάρωναν, να έχει τον μεγαλύτερο αριθμό. Το παράδοξο ήταν πως ανά καιρούς, η ποικιλομορφία των μικροοργανισμών μειώνονταν.

Οι ερευνητές μπόρεσαν επίσης να ανακαλύψουν τα μέρη με τα περισσότερα μικρόβια, -ανάμεσα στα οποία ήταν η επιφάνεια της τουαλέτας και των τραπεζιών στις καμπίνες των μελών του πληρώματος- και σύμφωνα με τους ίδιους αυτά τα ευρήματα μπορούν να τους βοηθήσουν στη βελτίωση του σχεδιασμού των διαστημόπλοιων ώστε να επωφεληθεί και η υγεία των ανθρώπων αλλά και της κάψουλας.

0012

mars500.imbp.ru

«Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις πληροφορίες αυτές για αλλαγές στο σχεδιασμό των διαστημοπλοίων. Για παράδειγμα, να “ντύνουμε” από εδώ και πέρα τις επιφάνειες με αντιμικροβιακά υλικά».

Αυτό που προκάλεσε εντύπωση στους ερευνητές είναι πως οι άντρες του πληρώματος είχαν το χώρο όσο καθαρό έπρεπε. «Βρήκαμε έναν χώρο πολύ καθαρό» αναφέρει η Schwender.

Ο Kevin Fong, αναπληρωτής διευθυντής στο Πανεπιστημιακό Κολέγιο Λονδίνου, ο οποίος δε συμμετείχε στην έρευνα, ανέφερε πως μπορεί τα μικρόβια που βρέθηκαν στην κάψουλα να μην ξεπέρασαν τα όρια ασφαλείας και να μην έβλαψαν το πλήρωμα, όμως όπως και να ‘χει αποτελούν μία κρίσιμη πτυχή των αποστολών στο διάστημα.

«Όλα αυτά που φέρνετε μαζί σας από τη Γη, τα οποία δε θεωρούνται βλαβερά, στο διάστημα μπορεί να αποτελούν μεγάλο κίνδυνο διότι το περιβάλλον είναι πολύ ευαίσθητο. Πρέπει να σκεφτείτε πως όλα αυτά που στη Γη θεωρείτε δεδομένα, κάπου αλλού δεν είναι».

pia19839 galecrater main opt