ΚΟΣΜΟΣ

Διεθνή ομάδα επιστημόνων επιστρατεύει ο Βαρθολομαίος για τη διάσωση του ορφανοτροφείου στην Πρίγκηπο

Διεθνή ομάδα επιστημόνων επιστρατεύει ο Βαρθολομαίος για τη διάσωση του ορφανοτροφείου στην Πρίγκηπο
Νίκος Παπαχρήστου / Οικουμενικό Πατριαρχείο

Η διάσωση, τα έργα αναστήλωσης και οι δυνατότητες αξιοποιήσεως του ιστορικού Ελληνικού Ορφανοτροφείου της Πριγκήπου, που αποτελεί μέρος της πολιτιστικής ταυτότητος της Ομογενείας, αλλά και της ιστορίας της Κωνσταντινούπολης, βρέθηκε στο επίκεντρο της συνάντησης εργασίας που είχε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος με πολυμελή διεθνή ομάδα επιστημόνων.

Στη συνάντηση που έλαβε χώρα σήμερα Δευτέρα, ο κ.κ. Βαρθολομαίος καλωσόρισε τους επιστήμονες, που ταξίδεψαν στην Κωνσταντινούπολη από πολλές χώρες, και τους ενημέρωσε για την ιστορία του Ορφανοτροφείου καθώς και για τις μέχρι σήμερα προσπάθειες του Οικουμενικού Πατριαρχείου για τη διάσωση του μοναδικού ακινήτου.

Στη συνέχεια, ο Παντελής Βίγκας, άρχων Μέγας Χαρτοφύλαξ του Οικουμενικού Θρόνου και συντονιστής της Επιτροπής για το Ορφανοτροφείο, ενημέρωσε για τις έως σήμερα πρωτοβουλίες της Επιτροπής, αλλά και για τα επόμενα βήματα με στόχο την ταχύτερη έναρξη των σωστικών εργασιών.

Ακολούθησε εκτενής συζήτηση μεταξύ των συμμετεχόντων, οι οποίοι, ο καθένας στον τομέα του, παρουσίασαν τις προτάσεις τους για τις απαραίτητες εργασίες και τις τεχνικές που θα πρέπει να ακολουθηθούν για τη διάσωση του επιβλητικού ξύλινου κτηριακού συγκροτήματος.

Παρόντες στη συνάντηση ήταν οι μητροπολίτες Γέροντος Χαλκηδόνος κ. Εμμανουήλ, Γέροντος Πριγκηποννήσων κ. Δημήτριος, Καλλιουπόλεως και Μαδύτου κ. Στέφανος, ο μέγας πρωτοσύγκελος του Πατριαρχείου κ. Θεόδωρος και ο αρχιδιάκονος κ. Παΐσιος.

Το μεγαλύτερο ξύλινο κτήριο στην Ευρώπη και το δεύτερο μεγαλύτερο στον κόσμο, το Ορφανοτροφείο στην Πρίγκηπο, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται στον κατάλογο με τα απειλούμενα μνημεία ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς, λόγω των δύσκολων συγκυριών υποκύπτει στη φθορά του χρόνου.

Το εξαώροφο κτήριο είχε κατασκευαστεί το 1899 αρχικά για ξενοδοχείο και καζίνο, επί του Σουλτάνου Αβδούλ Χαμίτ Β’ την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Όμως, η λειτουργία του εμποδίστηκε από τον σουλτάνο και αργότερα αγοράστηκε από Ελένη Ζαρίφη, σύζυγο του γνωστού Έλληνα τραπεζίτη και ευεργέτη του Γένους, η οποία το δώρισε στο Πατριαρχείο και χρησιμοποιήθηκε ως ορφανοτροφείο.

Το ορφανοτροφείο φιλοξένησε 5.800 παιδιά της ελληνικής κοινότητας από το 1903 ως το 1964, οπότε αναγκάστηκε να κλείσει λόγω της ελληνο-τουρκικής πολιτικής κρίσης για την Κύπρο.

Το κτήριο κατασχέθηκε το 1997 από το τουρκικό κράτος, αλλά το 2010 επανήλθε στην κυριότητα του Πατριαρχείου με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Η Europa Nostra, οργάνωση για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, συμπεριέλαβε το ορφανοτροφείο στην κατάσταση με τα επτά πολιτιστικά μνημεία που κινδυνεύουν με άμεση καταστροφή, ωστόσο η μοίρα του παραμένει επισφαλής.

Πρόσφατα, το απόγευμα της 27ης Αυγούστου, στον αύλιο χώρο του Ορφανοτροφείου της Πριγκήπου, πραγματοποιήθηκε η ενημερωτική συνάντηση που διοργάνωσε η αρμόδια επιτροπή του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Σκοπός της συγκεκριμένης εκδήλωσης ήταν να δοθεί ώθηση και να ξεκινήσει ένας γόνιμος διάλογος σχετικά με τις τεχνικές και αρχιτεκτονικές δυνατότητες για την αναστήλωση του ιστορικού κτηρίου και μνημείου.

Το τέλος της εκδήλωσης έλαβε χώρα σε ιδιαίτερα συγκινητικό κλίμα συναυλίατης συνθέτριας Ευανθίας Ρεμπούτσικας, η οποία ταξίδεψε ως την Κωνσταντινούπολη για αυτόν τον σκοπό.

Στη δική του σύντομη ομιλία στην εκδήλωση ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε στο κτίσμα ως κληρονομιά των πατέρων που συνδέεται με την κοινωνική προσφορά της κοινότητας και της Εκκλησίας. Ένανε ιδιάιτερη αναφορά στον τεράστιο δικαστικό αγώνα που τελικά κατέληξε στο αίσιο τέλος της επιστροφής του τίτλου ιδιοκτησίας στο Πατριαρχείο, αλλά και στις προσπάθειες ανεύρεσης οικονομικών πόρων για το έργο αναστήλωσης.

Στο ιστορικό κτήριο του ορφανοτροφείου στην Πρίγκηπο και την ανάγκη να επισκευαστεί άμεσα, αναφέρεται ρεπορτάζ των New York Times που δημοσιεύτηκε το 2018. Δείτε το σχετικό βίντεο (υποτιτλισμός, επιμέλεια: Μάγδα Μπακούση):

ΔΗΜΟΦΙΛΗ