ΚΟΣΜΟΣ

Συναγερμός για τις νάρκες από την Ουκρανία στη Μαύρη Θάλασσα - Φόβοι για την εμπορική ναυτιλία

Συναγερμός για τις νάρκες από την Ουκρανία στη Μαύρη Θάλασσα - Φόβοι για την εμπορική ναυτιλία
Εικόνα από το λιμάνι της Οδυσσού στην Ουκρανία AP Photo/Vadim Ghirda

Αρκετές νάρκες από την εμπόλεμη Ουκρανία φαίνεται πως επιπλέουν στη Μαύρη Θάλασσα, με ειδικούς να εκφράζουν φόβους πως μπορεί να πληγεί η εμπορική ναυτιλία.

Η Ρωσία έχει προειδοποιήσει ότι νάρκες έχουν παρασυρθεί από τα ρεύματα μακριά από ουκρανικά λιμάνια εν μέσω των μαχών και οι τουρκικές Αρχές προειδοποίησαν το Σάββατο τα πλοία να παραμείνουν σε απόσταση καθώς ομάδα δυτών επιθεωρούσε μια νάρκη στην περιοχή.

Η θαλάσσια νάρκη βρέθηκε να επιπλέει βόρεια της Κωνσταντινούπολης. Ψαράδες εντόπισαν για πρώτη φορά το αντικείμενο κοντά σε μια αποβάθρα στο άνω τμήμα του στενού του Βοσπόρου και το ανέφεραν στην ακτοφυλακή.

Σήμερα, Δευτέρα, ομάδες δυτών των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων ασφάλισαν μια νάρκη που εντοπίσθηκε στα ανοικτά της ακτής της περιφέρειας της Ιγνεάντα, κοντά στα σύνορα με τη Βουλγαρία.

Τουρκικές δυνάμεις έχουν αναπτυχθεί στην περιοχή και έχουν αρχίσει την επιχείρηση εξουδετέρωσης.

«Μια νάρκη μπορεί μέχρι και να βυθίσει πλοίο», λέει ειδικός

Ο ειδικός σε θέματα ασφάλειας και τρομοκρατίας Αμπντουλά Αγκάρ μιλώντας στο CNN Türk περιγράφει τι μπορεί να συμβεί σε περίπτωση σύγκρουσης με νάρκη:

«Εξαρτάται από την εκρηκτική ισχύ, αλλά μια τέτοια νάρκη μπορεί να βυθίσει ένα πλοίο. Ακόμη χειρότερα, το πλοίο θα μπορούσε να είναι φορτωμένο με φυσικό αέριο ή αργό πετρέλαιο και να προκαλέσει μια τεράστια έκρηξη. Δεν θέλω καν να σκεφτώ τι θα σήμαινε αυτό για την Κωνσταντινούπολη, για να μην πω για το περιβάλλον», λέει ο ίδιος, σύμφωνα με δημοσίευμα της DW.

Συναγερμός για την εμπορική ναυτιλία

Οι νάρκες, απειλούν άμεσα και την εμπορική ναυτιλία.

Μπορεί η κίνηση να έχει μειωθεί κατά περίπου 40 % από την αρχή του πολέμου, ωστόσο πολλά πλοία πλέουν στην περιοχή, κυρίως τα εμπορικά, αναφέρει ο Σαλίχ Ζεκί Τσακίρ στη γερμανική ραδιοφωνία SWR.

«Τα πλοία δεν πρέπει πλέον να πλέουν τη νύχτα και οι φύλακες πρέπει πάντα να αναζητούν αντικείμενα που επιπλέουν με γυμνό μάτι ή με κυάλια. Το σύστημα ραντάρ μπορεί επίσης να ανιχνεύσει μεταλλικά αντικείμενα που επιπλέουν κοντά στο πλοίο εάν δεν είναι θωρακισμένα. Πολύ περισσότερα πράγματα δεν μπορούν να κάνουν τα εμπορικά πλοία».

Ένα άλλο πρόβλημα για την εμπορική ναυτιλία, σύμφωνα με τον ειδικό, είναι ότι τα ασφάλιστρα αυξάνονται εάν καν οι πλοιοκτήτες μπορούν ακόμα να ασφαλίσουν τα πλοία τους:

«Τα ασφάλιστρα για τα πλοία που καταπλέουν σε λιμάνια της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας γίνονται επίσης ακριβότερα. Ορισμένες βρετανικές ασφαλιστικές εταιρείες δεν ασφαλίζουν πλέον πλοία που καταπλέουν σε ρωσικά λιμάνια. Έτσι ορισμένοι πλοιοκτήτες πρέπει να αναλάβουν υψηλό ρίσκο, αλλά πρέπει να το κάνουν γιατί δεν έχουν άλλη επιλογή».

Καθυσυχάζει η Τουρκία

Παράλληλα, ο πρώην ναύαρχος Τσεμ Γκυρτντενίζ αναφέρει πως οι αποστάσεις είναι μεγάλες.

«Είναι 350 μίλια από τον Βόσπορο στη Γιάλτα και 450 μίλια από την Οδησσό. Εάν υποθέσουμε ότι αυτές οι νάρκες ταξιδεύουν από μισό μίλι έως ένα μίλι την ώρα, τότε φυσικά θα χρειαζόταν ακόμη πολύς χρόνος μέχρι να φτάσουν στον Βόσπορο».

Εάν ο υπολογισμός του Γκυρντενίζ είναι σωστός, θα χρειάζοντα 33 μέρες.

Πάντως, ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν εμφανίζεται καθησυχαστικός για το ζήτημα των ναρκών λέγοντας πως το υπουργείο Άμυνας είναι σε ετοιμότητα.

Οι ειδικοί πάντως εκτινούν πως η κατάσταση είναι διαχειρίσιμη μόνο εάν ο αριθμός των ναρκών είναι μικρός.