Πώς ένα τεχνητό γλυκαντικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη θεραπεία των αυτοάνοσων

Ένα μικρό ποντίκι, της τάξης των τρωκτικών PEXELS

Νέα επιστημονική έρευνα που είδε το φως της δημοσιότητας, εκτιμά πως η υψηλή κατανάλωση ενός τεχνητού γλυκαντικού, της σουκραλόζης, μειώνει τις ανοσολογικές αποκρίσεις στα ποντίκια, γεγονός που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για τη θεραπεία ασθενών με αυτοάνοσα νοσήματα.

Ειδικότερα, σύμφωνα τη μελέτη των ερευνητών του βρετανικού Ινστιτούτου Φράνσις Κρικ, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature οι επιδράσεις της σουκραλόζης στον οργανισμό, η οποία χρησιμοποιείται σε τρόφιμα και ποτά, όπως και πολλών άλλων τεχνητών γλυκαντικών δεν είναι ακόμα πλήρως κατανοητές.

Παρόλο που σε γενικές γραμμές θεωρείται ασφαλής για κατανάλωση, κατά καιρούς έχουν εκφραστεί ορισμένες ανησυχίες σχετικά με τις επιπτώσεις στην υγεία που μπορεί να έχει η μακροχρόνια κατανάλωση ορισμένων γλυκαντικών.

Στην εν λόγω έρευνα, που χρηματοδοτήθηκε από το βρετανικό Ινστιτούτο Έρευνας του Καρκίνου, τα ποντίκια τράφηκαν με υψηλές δόσεις σουκραλόζης, στα αποδεκτά επίπεδα που συστήνουν οι ευρωπαϊκές και αμερικανικές αρχές για την ημερήσια πρόσληψη για την ασφάλεια των τροφίμων.

Διευκρινίζεται ότι, η δοσολογία ήταν συγκριτικά υψηλότερη από εκείνη της προτεινόμενης κατανάλωσης τροφίμων και ποτών με το συγκεκριμένο γλυκαντικό από τους ανθρώπους.

Τα ποντίκια εμφάνισαν μειωμένα επίπεδα πολλαπλασιασμού και διαφοροποίησης των Τ κυττάρων, που αποτελούν συστατικά του ανοσοποιητικού συστήματος και εμφάνισαν μικρότερη ικανότητα να ενεργοποιήσουν τα Τ κύτταρα ως απόκριση στον καρκίνο ή σε κάποια μόλυνση. Να σημειωθεί ότι, δεν παρατηρήθηκε επίδραση σε άλλους τύπους ανοσοκυττάρων.

Η έρευνα συνεχίζεται και προγραμματίζονται δοκιμές για να ελεγχθεί εάν η σουκραλόζη έχει παρόμοια επίδραση στους ανθρώπους. Εάν αυτό διαπιστωθεί, τότε η σουκραλόζη θα μπορούσε στο μέλλον να χρησιμοποιηθεί θεραπευτικά για να βοηθήσει στην άμβλυνση των αποκρίσεων των Τ κυττάρων, όπως σε ασθενείς με αυτοάνοσα νοσήματα που πάσχουν από ανεξέλεγκτη ενεργοποίηση των Τ κυττάρων.

Την ίδια ώρα, οι ερευνητές σημειώνουν ότι δεν πρέπει να ανησυχήσουν όσοι θέλουν να διασφαλίσουν ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα ή αναρρώνουν από ασθένειες, καθώς οι άνθρωποι που καταναλώνουν φυσιολογικά ή ακόμα και μέτρια αυξημένα επίπεδα σουκραλόζης δεν εκτίθενται στα επίπεδα που επιτυγχάνονται σε αυτή τη μελέτη.