Ήθελαν να «αγγίξουν» τον ήλιο αλλά… έπιασαν ηλιακό άνεμο

NASA/PARKERSOLARPROBE

Μία διαστημική αποστολή στον Ήλιο με στόχο να φέρει στο φως τα μυστικά του πέταξε αρκετά κοντά για να κάνει μία πολύ σημαντική ανακάλυψη.

Σύμφωνα με το CNNi δεδομένα από το Parker Solar Probe αποκάλυψαν την πληγή του ηλιακού ανέμου.

Πρόκειται για ένα κύμα από ενεργοποιημένα σωματίδια τα οποία ρέουν από την εξωτερική ζεστή ατμόσφαιρα του ήλιου προς τη Γη.

Η αποστολή αυτή που ξεκίνησε το 2018 και έχει πάρει την ονομασία της από τον αστροφυσικό Γιουτζίν Πάρκερ είχε σαν σκοπό να διαπιστώσει την υφή του ανέμου όπως διαμοφώνεται κοντά στον ήλιο και πως δραπετεύει από την βαρύτητα του αστεριού.

Καθώς η αποστολή βρέθηκε σε απόσταση 20,9 εκατομμύρια χιλιόμετρα από τον ήλιο τα όργανά του εντόπισαν πολύ λεπτές δομές του ηλιακού ανέμου όπου και δημιουργείται κοντά στη φωτόσφαιρα ή την ηλιακή επιφάνεια και κατέγραψαν εφήμερες λεπτομέρειες ο οποίες εξαφανίζονται μόλις ο άνεμος ρέεει προς την εξωτερική ζεστή ατμόσφαιρα.

Το σκάφος της αποστολής έχει ειδικό σχεδιασμό για να πετάξει μέσα σε 6,4 εκατομμύρια χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια του ήλιου και στα τέλη του 2021 έγινε η πρώτη αποστολή που «αγγιξε» τον ήλιο.

Η επιστημονική μελέτη που περιγράφει τα ευρήματα δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Nature.

Ο ηλιακός άνεμος είναι μια συνεχής εκροή πλάσματος που περιέχει φορτισμένα σωματίδια όπως πρωτόνια και ηλεκτρόνια. Υπάρχουν δύο τύποι του ηλιακού ανέμου. Ο γρηγορότερος που πηγάζει από τους πόλους του ήλιου με ταχύτητα 800 χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο. Ο πιο αργός κινείται με ταχύτητα 400 χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο.

Ο πρώτος δεν επηρεάζει τη Γη. Αλλά κατά την περίοδπ που η δραστηριότητα του ήλιου φτάνει στο κορυφαίο σημείο της, κάτι που γίνεται κάθε 11 χρόνια το μαγνητικό πεδίο της Γης κάνει περιστροφή. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα κύματα του ηλιακού ανέμους να κατευθύνονται προς τη Γη.

Η καλύτερη κατανόηση του φαινομένου μπορεί να βοηθήσει τους επιστήμονες να προβλέψουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τον καιρό στο διάστημα και τις ηλιακές καταιγίδες.

Αν και πρόκειται για ένα πολύ όμορφο θέμα, οι ηλιακές καταιγίδες μπορούν να επηρεάσουν τη λειτουργία των δορυφόρων και τη παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στη Γη.«Οι άνεμοι μεταφέρουν πολλές πληροφορίες από τον ήλιο στη Γη οπότε η κατανόηση του μηχανισμού είναι σημαντική για πρακτικούς λόγους», τονίζει ένας από τους συντάκτες της έρευνας, Τζέημς Ντρέικ, καθηγητής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο του Μέριλαντ.

Ο ήλιος αναμένεται να φτάσει στο κορυφαίο σημείο δράσης τον Ιούλιο του 2025 με ήδη να αναφέρονται ηλιακές λάμψεις και βόρειο και νότιο σέλας και απρόσμενες περιοχές.

First mission to ‘touch’ the sun catches the solar wind