Οι επιστήμονες ανακάλυψαν νέο νόμο για την εξέλιξη των πάντων στο σύμπαν

Αυτός ο νέος νόμος προσδιορίζει «καθολικές έννοιες επιλογής» που οδηγούν τα συστήματα στην εξέλιξη, είτε ζουν είτε όχι. photo: NASA

Οι ερευνητές προτείνουν έναν νέο επιστημονικό νόμο για την εξέλιξη της ζωής, των ορυκτών, των πλανητών, των αστεριών και σχεδόν οτιδήποτε άλλο στο σύμπαν.

Επισημαίνουν την τάση των φυσικών συστημάτων στο σύμπαν να γίνονται πιο περίπλοκα με την πάροδο του χρόνου.

Η ερευνητική ομάδα πίσω από τον νόμο, η οποία περιλάμβανε φιλοσόφους, αστροβιολόγους, έναν θεωρητικό φυσικό, έναν ορυκτολόγο και έναν επιστήμονα δεδομένων, τον αποκάλεσε «νόμο της αύξησης των λειτουργικών πληροφοριών».

«Αυτή ήταν μια αληθινή συνεργασία μεταξύ επιστημόνων και φιλοσόφων για την αντιμετώπιση ενός από τα πιο βαθιά μυστήρια του σύμπαντος: γιατί τα πολύπλοκα συστήματα, συμπεριλαμβανομένης της ζωής, εξελίσσονται προς μεγαλύτερες λειτουργικές πληροφορίες με την πάροδο του χρόνου;» Ο συν-συγγραφέας της μελέτης Jonathan Lunine, καθηγητής φυσικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο Cornell, δήλωσε.

Ο Lunine και οι συνεργάτες του περιέγραψαν το νέο νόμο σε μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στις 16 Οκτωβρίου στο περιοδικό PNAS.

Οι επιστημονικοί νόμοι είναι περιγραφές παρατηρούμενων φαινομένων. Δεν εξηγούν γιατί υπάρχουν αυτά τα φαινόμενα ή τι τα προκαλεί, αλλά προάγουν την επιστημονική μας κατανόηση και παρέχουν ένα βήμα εκκίνησης για μελλοντική έρευνα.

Ο νέος νόμος δηλώνει ότι «οι λειτουργικές πληροφορίες ενός συστήματος θα αυξηθούν (δηλαδή, το σύστημα θα εξελιχθεί) εάν πολλές διαφορετικές διαμορφώσεις του συστήματος υποβληθούν σε επιλογή για μία ή περισσότερες λειτουργίες, έγραψαν οι ερευνητές στη μελέτη.

Ο νόμος ισχύει για συστήματα που σχηματίζονται από πολυάριθμα συστατικά - όπως άτομα, μόρια και κύτταρα - τα οποία μπορούν να διευθετηθούν και να αναδιαταχθούν επανειλημμένα και να υιοθετήσουν πολλαπλές διαφορετικές διαμορφώσεις, σύμφωνα με τη δήλωση. Ο νόμος λέει επίσης ότι αυτές οι διαμορφώσεις επιλέγονται με βάση τη λειτουργία και μόνο μερικές επιβιώνουν.

Επεκτείνοντας τη θεωρία της εξέλιξης του Δαρβίνου, οι ερευνητές ισχυρίζονται ότι τα μη ζωντανά συστήματα εξελίσσονται επίσης όταν μια νέα διαμόρφωση εξαρτημάτων λειτουργεί και βελτιώνει την εξέλιξη.