ΚΟΣΜΟΣ

Χούτι: Νέες επιθέσεις με πυραύλους και drone σε πλοία στην Ερυθρά - Απειλείται κλιμάκωση του πολέμου

Χούτι: Νέες επιθέσεις με πυραύλους και drone σε πλοία στην Ερυθρά - Απειλείται κλιμάκωση του πολέμου
Houthi Media Center via AP

Ολοένα και περισσότερο δείχνει να βαθαίνει η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, στον απόηχο των επιθέσεων των σιιτών ανταρτών Χούτι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία και ταυτόχρονα στη σκιά του πολέμου μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας.

Το βράδυ της Τρίτης (26/12) οι φιλοϊρανοί αντάρτες Χούτι ανέλαβαν την ευθύνη για μια επίθεση εναντίον εμπορικού πλοίου στην Ερυθρά Θάλασσα και παράλληλα ανακοίνωσαν ότι ήταν υπεύθυνοι για ένα πλήγμα με μη επανδρωμένα αεροσκάφη στην πόλη Εϊλάτ στο νότιο Ισραήλ «και σε άλλες περιοχές της κατεχόμενης Παλαιστίνης».

Ο εκπρόσωπος του στρατού των Χούτι, Γιαχία Σαρέα, ανέφερε ότι εκτοξεύτηκαν πύραυλοι εναντίον ενός εμπορικού πλοίου της MSC United στην Ερυθρά Θάλασσα, αφού «αγνόησε» τρεις προειδοποιήσεις.

Η ναυτιλιακή εταιρεία MSC Mediterranean Shipping επιβεβαίωσε απόψε ότι το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC United VIII δέχτηκε επίθεση ενώ διέπλεε την Ερυθρά Θάλασσα. Το πλοίο ενημέρωσε για την επίθεση ένα πολεμικό σκάφος του διεθνούς συνασπισμού που βρισκόταν στην περιοχή και, ακολουθώντας τις οδηγίες που έλαβε, έκανε ελιγμούς διαφυγής. Η εταιρεία διαβεβαίωσε ότι όλα τα μέλη του πληρώματος είναι ασφαλή, δεν αναφέρθηκαν τραυματισμοί και επί του παρόντος εξετάζεται η κατάσταση του πλοίου.

Το MSC United VIII, που σύμφωνα με τον εξειδικευμένο ιστότοπο vesselfinder πλέει με σημαία Λιβερίας, κατευθυνόταν από το λιμάνι Βασιλιάς Αμπντάλα της Σαουδικής Αραβίας στο Καράτσι του Πακιστάν.

Οι εκρήξεις ανοιχτά της Υεμένης

Οι Χούτι, που ελέγχουν μεγάλο μέρος της Υεμένης, έχουν προκαλέσει αναστάτωση στο διεθνές εμπόριο εδώ και εβδομάδες, εξαπολύοντας επιθέσεις σε εμπορικά πλοία σε απάντηση, όπως λένε, για τον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα. Όπως ανέφερε μια βρετανική αρχή ναυσιπλοΐας, νωρίτερα την Τρίτη ακούστηκαν εκρήξεις στην Ερυθρά Θάλασσα, στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης αφότου εθεάθησαν drone και πύραυλοι σε δύο διαφορετικά περιστατικά.

Δύο μη επανδρωμένα αεροσκάφη παρατηρήθηκαν προτού σημειωθούν δύο εκρήξεις σε απόσταση 5 ναυτικών μιλίων από ένα πλοίο, το οποίο έπλεε 50 ναυτικά μίλια δυτικά της Χοντέιντα στις δυτικές ακτές της Υεμένης, έκανε γνωστό η υπηρεσία Επιχειρήσεων Θαλάσσιου Εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου (UKMTO). Σε ένα προφανώς άλλο περιστατικό, μια έκρηξη ακούστηκε και πύραυλοι εθεάθησαν σε απόσταση 4 ναυτικών μιλίων από ένα πλοίο 60 ναυτικά μίλια από την Χοντέιντα, σύμφωνα με την αρχή. Άλλη μια έκρηξη αναφέρθηκε πως σημειώθηκε σε απόσταση 0,5 ναυτικών μιλίων από το ίδιο πλοίο, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Η επικίνδυνη ανάφλεξη με το Ιράν

Σημειώνεται πως οι φόβοι για μια γενικότερη ανάφλεξη στην Μέση Ανατολή, γίνονται όλο και πιο έντονοι, καθώς μόλις χθες σημειώθηκε ένα ακόμη περιστατικό που εμπλέκει περισσότερες δυνάμεις στην κλιμάκωση του πολέμου, ακόμη και των ΗΠΑ και των συμμάχους της. Και αυτό καθώς μετά από βομβαρδισμό στη ΣΥΡΙΑ, σκοτώθηκε ηγετικό στέλεχος των Φρουρών της Επανάστασης με την Τεχεράνη να θεωρεί ως υπεύθυνο το Ισραήλ. Σήμερα, ο IDF αρνήθηκε να σχολιάσει το γεγονός, κρατώντας αποστάσεις από τη συγκεκριμένη επίθεση.

Πάντως, οι Φρουροί της Επανάστασης, όσο και ο πρόεδρος του Ιράν Εμπραχίμ Ραϊσί υποσχέθηκαν αντίποινα για το θάνατο του αξιωματούχου, ο οποίος είχε τον βαθμό του ταξίαρχου και ήταν αρμόδιος για την επιμελητειακή υποστήριξη «του άξονα της αντίστασης», δηλαδή των ένοπλων οργανώσεων που μάχονται το Ισραήλ στη Συρία και την ευρύτερη περιοχή.

Πώς μπορεί να επηρεαστεί η παγκόσμια οικονομία

Την ίδια ώρα τεράστια ανησυχία επικρατεί στο διεθνές εμπόριο, αλλά και στον τομέα των μεταφορών. H κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν έχει πλήξει... ακόμα τους καταναλωτές. Η αύξηση των τιμών που προκλήθηκε από τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία παραμένει «συγκρατημένη», όμως οι χρόνοι αποστολής αυξάνονται.

Όπως μετέφερε στο Euronews, o γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Γκι Πλάτεν: «Αρκετές μεγάλες εταιρείες, ιδιαίτερα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έχουν πάρει απόφαση τώρα να επαναδρομολογήσουν τα πλοία τους μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα και αντ' αυτού να πάνε γύρω από την νότια ακτή της Νότιας Αφρικής, γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, το οποίο προσθέτει περίπου 9.000 χιλιόμετρα στο ταξίδι και μεταξύ 6 και 14 ημερών, ανάλογα με τον τύπο του πλοίου. Και αυτό θα οδηγήσει σε αναστάτωση και καθυστερήσεις και δυνητικά θα επηρεάσει τις τιμές καθώς προχωράμε».

«Πιο επικίνδυνοι αν δεν τους αντιμετωπίσουμε»

Από την πλευρά του, διευθυντής του Συμβουλίου Αραβο-βρετανικής Κατανόησης, Κρις Ντόιλ, στάθηκε στο γεγονός ότι ενώ οι Χούτι αποτελούν μεγάλο κίνδυνο διαθέτοντας τεράστιο πολεμικό εξοπλισμό, θα ήταν ακόμη πιο επικίνδυνο, ο υπόλοιπος κόσμος να... παραιτηθεί από την Ερυθρά Θάλασσα:

«Η Ερυθρά θάλασσα είναι μια βασική οδός επικοινωνίας και από αυτήν διέρχεται περίπου το 12% των παγκόσμιων αγαθών, αξίας άνω του ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων ετησίως. Οι Χούτι έχουν την ικανότητα να τους απειλούν πραγματικά, λόγω του νότιου άκρου της Ερυθράς Θάλασσας μέσω του στενού Μπαμπ αλ Μαντάμπ, που βρίσκεται μεταξύ της Υεμένης και του Τζιμπουτί. Έχει πλάτος 18 με 20 μίλια. Ένα σημείο που κολλάει η κίνηση», και συνέχισε: «Οι Χούτι μπόρεσαν να στείλουν πυραύλους στη Σαουδική Αραβία, να πλήξουν στόχους στη Σαουδική Αραβία, ανάμεσά τους και τη ζωτικής σημασίας υποδομή πετρελαίου, καθώς και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Έχουν πυραύλους που μπορούν να φτάσουν πολύ πάνω από 1.000 μίλια. Άρα είναι πολύ επικίνδυνο. Είναι μια τεράστια κλιμάκωση. Αλλά το να μην κάνουμε τίποτα, και να μην τους αντιμετωπίσουμε, θα μπορούσε επίσης να είναι πολύ προβληματικό και επικίνδυνο».

Την ίδια ώρα η αύξηση κατανάλωσης καυσίμων που προκαλείται από τα μεγαλύτερα ταξίδια των πλοίων έχει ήδη αντίκτυπο στο περιβάλλον και ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Bradford, Γκοκάι Μπαλ, επισήμανε πως: «Υπάρχει ένα σίγουρο κόστος. Είναι το περιβαλλοντικό κόστος που θα πρέπει να πληρώσει ο πλανήτης μας. Θα υπάρξει ένα επιπλέον 25% ως 30% ακόμα και 35% των πρόσθετων εκπομπών άνθρακα. Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι υπεύθυνη για το 3% όλων των εκπομπών στον κόσμο. Στην πραγματικότητα είναι ένας τεράστιος αριθμός».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ