Ακόμη και λιγότερο από ένα ποτό την ημέρα αυξάνει τον κίνδυνο για 10 καρκίνους, προειδοποιεί μελέτη
Όσοι πίνουν περιστασιακά ένα ποτό, συνήθως το κάνουν γνωρίζοντας ότι το αλκοόλ δεν θεωρείται ιδιαίτερα ωφέλιμο για την υγεία. Η μετριοπάθεια στην κατανάλωση παρουσιαζόταν για χρόνια ως το βασικό μέτρο προστασίας, ωστόσο ολοένα και περισσότερα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι μπορεί να μην υπάρχει πραγματικά «ασφαλές» όριο.
Μια νέα εκτενής ανασκόπηση, με επικεφαλής ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον στις ΗΠΑ, εξετάζει τις επιπτώσεις ακόμη και μικρών ποσοτήτων αλκοόλ στην υγεία. Η ερευνητική ομάδα ανέλυσε τη σχέση της κατανάλωσης αλκοόλ με 20 σημαντικές εκβάσεις υγείας, αξιοποιώντας 843 προηγούμενες μελέτες που δημοσιεύθηκαν από το 1963 έως το 2023. Η μελέτη τους δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature Health.
Υψηλότερη κατανάλωση, μεγαλύτερος κίνδυνος
Ιδιαίτερα αξιοσημείωτα ήταν τα ευρήματα που αφορούν τον καρκίνο, αναφέρει το Science Alert. Σύμφωνα με την ανασκόπηση, η κατανάλωση αλκοόλ φάνηκε να αυξάνει τον κίνδυνο και για τους 10 τύπους καρκίνου που εξετάστηκαν, ακόμη και όταν η ποσότητα ήταν μικρότερη από ένα ποτό την ημέρα. Γενικά, όσο υψηλότερη ήταν η κατανάλωση, τόσο μεγαλύτερος εμφανιζόταν και ο κίνδυνος.
«Η επιστήμη σχετικά με το αλκοόλ και την υγεία είναι πραγματικά πολύπλοκη», δήλωσε η οικονομολόγος υγείας Εμμανουέλα Γακίδου από το Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον, επικεφαλής της μελέτης. «Όσον αφορά τον καρκίνο, τα στοιχεία είναι συνεπή και σαφή: ο κίνδυνος αυξάνεται με οποιοδήποτε επίπεδο κατανάλωσης αλκοόλ».
Ακόμη και η χαμηλή κατανάλωση συνδέθηκε με αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του φάρυγγα, του παχέος εντέρου και του ορθού, του οισοφάγου, του μαστού, του ήπατος, του παγκρέατος και του προστάτη. Η χρήση αλκοόλ συνδέθηκε επίσης με υψηλότερο κίνδυνο παγκρεατίτιδας, κίρρωσης και άλλων χρόνιων ηπατικών νοσημάτων. Ασθενέστερη σύνδεση εντοπίστηκε και με λοιμώξεις του κατώτερου αναπνευστικού και τη φυματίωση.
Η εικόνα ήταν λιγότερο ξεκάθαρη για καρδιαγγειακά, μεταβολικά και νευρολογικά νοσήματα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ισχύς των διαθέσιμων στοιχείων αξιολογήθηκε χαμηλότερα, ενώ η χαμηλή έως μέτρια κατανάλωση αλκοόλ φάνηκε σε ορισμένες μελέτες να συνδέεται με μικρότερο κίνδυνο για εκβάσεις όπως ο διαβήτης τύπου 2 και η νόσος Αλτσχάιμερ.
Σχετικά με την έρευνα
Οι ερευνητές αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν περιορισμοί. Οι συνήθειες κατανάλωσης αλκοόλ στις μελέτες βασίστηκαν σε αυτοαναφορές, που δεν είναι πάντα η πιο αξιόπιστη μέθοδος συλλογής δεδομένων, ενώ υπήρχαν μεγάλες διακυμάνσεις μεταξύ των μελετών όσον αφορά τον αριθμό των άλλων παραγόντων (όπως η διατροφή και το κάπνισμα) που ελήφθησαν υπόψη.
Ωστόσο, δεδομένης της κλίμακας και της πληρότητας της έρευνας, αυτά είναι αποτελέσματα που αξίζει να λάβουμε υπόψη. Η ερευνητική προσέγγιση που υιοθέτησαν οι ερευνητές ήταν στην πραγματικότητα σχετικά συντηρητική, οπότε είναι πιθανό η κατανάλωση αλκοόλ να είναι ακόμη πιο επιβλαβής από ό,τι υποδηλώνουν αυτές οι στατιστικές.
ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Τι συμβαίνει στο σώμα μας όταν κόβουμε το αλκοόλ – Μετά από μια ημέρα, ένα μήνα, ένα χρόνο
Πέντε καθημερινές συνήθειες που βλάπτουν σοβαρά το συκώτι μας
Μελέτη επιβεβαιώνει τον λόγο που κάποιοι άνθρωποι μεθάνε χωρίς να αγγίξουν αλκοόλ
Τα... μεθεόρτια: Έξι επιστημονικές αλήθειες για το αλκοόλ και το hangover
SPONSORED
Συνταγματική Αναθεώρηση: Διαδικασίες εξπρές λέει η αντιπολίτευση- Δεν είμαστε σχολείο απαντά η Ντόρα
12:18
Δυναμική προβολή της Αττικής στο διεθνές ταξιδιωτικό κοινό μέσω του βρετανικού περιοδικού Wanderlust
12:17
Χατζηδάκης: Τρεις παρεμβάσεις σε Κηφισό, Κατεχάκη, Βουλιαγμένης για το κυκλοφοριακό στην Αττική
12:15
Γιατί ο Τραμπ αποφάσισε να χτυπήσει το Ιράν - Το παρασκήνιο της απόφασης και τα ρίσκα της Τεχεράνης
12:10