ΕΛΛΑΔΑ

Σε τιμές... ΚΤΕΛ τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τους νησιώτες

Σε τιμές... ΚΤΕΛ τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τους νησιώτες
(EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ)φωτογραφια αρχείου

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα «μεταφορικό ισοδύναμο» που θα επιτρέπει στους νησιώτες να ταξιδεύουν ακτοπλοϊκά με το ίδιο κόστος εισιτηρίου για εκείνους που μετακινούνται με ΚΤΕΛ σε ίση απόσταση στην ενδοχώρα. Το μέτρο ανακοινώθηκε στο πλαίσιο του αναπτυξιακού συνεδρίου στη Μυτιλήνη, ενώ, αντίστοιχα, θα εξισωθεί το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδα «Έθνος», το μέτρο, που ικανοποιεί ένα αίτημα δεκαετιών για τα νησιά, αναμένεται να αντισταθμίσει σε κάποιο βαθμό την απώλεια από την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ, αν και τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη αποσύνδεαν τα δύο θέματα.

Όπως εξήγησε ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Ναυτιλιακής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός, δίνοντας λεπτομέρειες για την εφαρμογή του μέτρου από το βήμα του συνεδρίου, ο νησιώτης θα αγοράζει το εισιτήριο για την ακτοπλοϊκή του μετακίνηση και θα δείχνει την κάρτα νησιώτη στο πρακτορείο, προκειμένου να αφαιρείται η διαφορά του κόστους από μία μετακίνηση αντίστοιχης απόστασης στην ενδοχώρα. Μέσα σε μία – δύο ημέρες θα πιστώνεται το ποσό της διαφοράς στον τραπεζικό λογαριασμό που θα έχει δώσει ο κάτοχος της κάρτας νησιώτη κατά τη διαδικασία της ταυτοποίησής του.

Αντίστοιχα, σε ότι αφορά τη μεταφορά εμπορευμάτων, οι επιχειρηματίες θα βάζουν το κόστος της φορτωτικής και θα εκκαθαρίζεται στο τέλος του κάθε τριμήνου η διαφορά από το κόστος κάποιας αντίστοιχης χερσαίας μεταφοράς. Το ποσό της διαφοράς θα πιστώνεται επίσης στον λογαριασμό του επιχειρηματία.

150 εκατομμύρια

Το ποσό της επιστροφής θα είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο, ενώ το κόστος της κάλυψης της διαφοράς δεν θα καλυφθεί από ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, αλλά από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων. «Μέσα σε δημοσιονομική κρίση η κυβέρνηση επενδύει εθνικούς πόρους για την εξυπηρέτηση των νησιωτών», είπε ο κ. Σαντορινιός, ο οποίος υπολόγισε το σχετικό κονδύλι σε πάνω από 150 εκατομμύρια ευρώ για το 2019. Το μέτρο θα ξεκινήσει σταδιακά το δεύτερο εξάμηνο φέτος, από τα νησιά του Βόρειου και του Ανατολικού Αιγαίου. Ο υφυπουργός εκτίμησε πως θα υπάρξουν λάθη και προβλήματα στην εφαρμογή του και ζήτησε τη συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων για την επίλυσή τους, σημειώνοντας τον καθοριστικό ρόλο της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής στην εφαρμογή.

Για το θέμα, ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, ανέφερε πως το σχετικό νομοσχέδιο συζητείται την ερχόμενη εβδομάδα στη Βουλή και σύντομα θα είναι νόμος του κράτους, ενώ οι όποιες δυσλειτουργίες θα φανούν και θα διορθωθούν στην εφαρμογή.

Η εξαγγελία έγινε δεκτή με ικανοποίηση από τους αιρετούς των νησιών, με επιφυλάξεις αναφορικά με τη δυνατότητα εφαρμογής του μέτρου στην πράξη, ενώ έθεσαν στον υφυπουργό τις δικές τους προτάσεις.

«Είναι κάτι που έπρεπε να είχε γίνει εδώ και καιρό», σχολίασε στην εφημερίδα ο δήμαρχος Χίου, Μανώλης Βουρνούς, και προσέθεσε: «Θεωρώ ιδιαίτερα κρίσιμο το να ισχύσει για όλους τους νησιώτες, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, γιατί αλλιώς θα μιλάμε απλώς για ένα επίδομα. Επίσης, θα πρέπει να επεκταθεί και στους επισκέπτες των νησιών μας, με τη μορφή κάποιας ελάφρυνσης του εισιτηρίου, γιατί αναγνωρίζουμε ότι δεν μπορεί να υπάρξει εξίσωση κόστους με τις χερσαίες μετακινήσεις».

Αναφορικά με τους χαμηλούς συντελεστές ΦΠΑ, ο υφυπουργός Ναυτιλίας είπε πως, παρότι ήταν μία κατάκτηση των νησιών, έπεσε θύμα μίας φαύλης τακτικής, που συνίστατο σε ένα σύνολο χαριστικών εξαιρέσεων και φοροδιαφυγής συγκεκριμένων τμημάτων της κοινωνίας. «Αυτή η πρακτική είχε καταστήσει τη χώρα στα χρόνια της ανεμελιάς ένα ιδιότυπο φορολογικό παράδεισο» προσέθεσε ο κ. Σαντορινιός, σημειώνοντας πως εξαιτίας αυτού οι θεσμοί «στόχευσαν» από την αρχή στους ειδικούς συντελεστές, υποχρεώνοντας την κυβέρνηση να τους καταργήσει.

Ο ίδιος ανέφερε πως σε συνεργασία με την ΕΕ θα γίνει προσπάθεια να επαναληφθούν στο μέλλον αντίστοιχες πολιτικές. «Προσπαθούμε να πείσουμε πως δεν υπάρχουν πολιτικές ‘’one zize, fits all’’».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ