ΕΛΛΑΔΑ

Ποιοι χάνουν δώρα Πάσχα, Χριστουγέννων και επίδομα αδείας μετά την απόφαση «βόμβα» του ΣτΕ

Ποιοι χάνουν δώρα Πάσχα, Χριστουγέννων και επίδομα αδείας μετά την απόφαση «βόμβα» του ΣτΕ
EUROKINISSI/ ΛΥΔΙΑ ΣΙΩΡΗ

Ανατροπή της θετικής απόφασης για χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους που είχε κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές σε δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής αδείας φέρνει η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, καθώς σε διάσκεψη κεκλεισμένων των θυρών έκρινε το αντίθετο.

Συγκεκριμένα, η Ολομέλεια του ΣτΕ έκρινε ότι οι περικοπές των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και του επιδόματος θερινής άδειας (13ος και 14ος μισθός) των εν ενεργεία δημοσίων υπαλλήλων, υπαλλήλων ΟΤΑ, ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ, κ.λπ. είναι συνταγματικές.

Λίγες μέρες πριν από τις ευρωεκλογές και τις εκλογές των ΟΤΑ, η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου «ακυρώνει», σύμφωνα με πληροφορίες, τις θετικές για τους δημοσίους υπαλλήλους περσινές αποφάσεις της επταμελούς σύνθεσης του ΣΤ΄ Τμήματος του ΣτΕ, με αποτέλεσμα να κλείνει οριστικά το ζήτημα των δικαστικών διεκδικήσεων των δημοσίων υπαλλήλων για την περικοπή των δώρων-επιδομάτων και την αναδρομική είσπραξη τους.

Υπενθυμίζεται ότι το ΣΤ' Τμήμα του ΣτΕ, είχε κρίνει ότι οι περικοπές των δώρων - επιδομάτων αντίκεινται στα άρθρα 25 και 4 του Συντάγματος και τις απορρέουσες από αυτά αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας.

Συγκεκριμένα, το ΣΤ΄ Τμήμα με τις υπ΄ αριθμ. 2626-2635/2018 αποφάσεις του είχε κρίνει ότι αναγνωρίζεται μεν ότι ο νομοθέτης εκτιμώντας τις κρατούσες κοινωνικές συνθήκες μπορεί να προβαίνει σε μείωση του βασικού μισθού ή των επιδομάτων στο πλαίσιο του δημοσίου συμφέροντος, ωστόσο «επιχειρείται νέα, για πολλοστή φορά περικοπή την αποδοχών, της ίδιας ακριβώς ομάδας θιγόμενων, ειδικότερα δε, θεσπίζεται πλέον με αυτήν, όχι περεταίρω μείωση, αλλά κατάργηση των ετήσιων αποδοχών».

Οι σύμβουλοι Επικρατείας του ΣΤ΄ Τμήματος τόνιζαν μάλιστα ότι «τα επιδόματα, εορτών και αδείας, συνδέονται από τη φύση τους με τις αυξημένες ανάγκες που ανακύπτουν κατά τις εορταστικές περιόδους και κατά την περίοδο των θερινών διακοπών, οι οποίες ανάγκες συντρέχουν για όλους τους υπαλλήλους ανεξάρτητα από το μισθό του καθενός». Ωστόσο το όλο θέμα είχε παραπεμφθεί για οριστική κρίση στην Ολομέλεια του ΣτΕ.

Ποιους αφορά

Βάσει της απόφασης της Ολομέλειας του ανωτάτου δικαστηρίου, παύουν πλέον να είναι δικαιούχοι επιδομάτων εορτών και αδείας:

Οι πολιτικοί δημόσιοι υπάλληλοι, που από τον Οκτώβριο του 2011 έως την 31-12-2015 αμείβονταν με το ενιαίο μισθολόγιο του Ν. 4024/2011 και από την 1η-1-2016 μέχρι και σήμερα αμείβονται με το ενιαίο μισθολόγιο του Νόμου 4354/2015. Στους υπαλλήλους αυτούς περιλαμβάνονται:

  • Όλοι οι μόνιμοι και δόκιμοι πολιτικοί δημόσιοι υπάλληλοι, καθώς και οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου που υπηρετούν στα υπουργεία, στην Προεδρία της Δημοκρατίας, στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, στις Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές (ΑΔΑ) που δεν έχουν νομική προσωπικότητα και στη Βουλή των Ελλήνων.
  • Οι υπάλληλοι των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών (ΑΔΑ) με νομική προσωπικότητα.
  • Οι υπάλληλοι των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ).
  • Οι υπάλληλοι των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) πρώτου και δεύτερου βαθμού (δήμοι – περιφέρειες).
  • Οι υπάλληλοι των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ),
  • Οι υπάλληλοι των Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) που ανήκουν στο κράτος ή σε ΝΠΔΔ ή σε ΟΤΑ -κατά την έννοια της επίτευξης κρατικού ή δημόσιου ή αυτοδιοικητικού σκοπού, εποπτείας, διορισμού και ελέγχου της πλειοψηφίας της Διοίκησής τους (τα συγκεκριμένα κριτήρια πρέπει να λειτουργούν σωρευτικά)- ή επιχορηγούνται τακτικά, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, από κρατικούς πόρους κατά πενήντα τοις εκατό (50%) τουλάχιστον του ετήσιου προϋπολογισμού τους. Στην περίπτωση αυτή υπάγονται και τα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας.
  • Οι υπάλληλοι των Δημοσίων Επιχειρήσεων, Οργανισμών και Ανώνυμων Εταιριών.
  • Οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (μόνιμοι, αναπληρωτές, ωρομίσθιοι).
  • Οι υπάλληλοι της Γραμματείας των Δικαστηρίων και Εισαγγελιών, των Εμμισθων Υποθηκοφυλακείων και Κτηματολογικών Γραφείων της χώρας.
  • Οι ιατροί υπηρεσίας υπαίθρου και οι μόνιμοι αγροτικοί ιατροί.
  • Οι υπάλληλοι των Τοπικών Ενώσεων Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΕΔΚ) και Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων (ΠΕΔ), της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝΠΕ).
  • Οι υπάλληλοι των Γενικών και Τοπικών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων.
  • Το προσωπικό των νομικών προσώπων της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού, των εξομοιούμενων προς αυτά των λοιπών εκκλησιών, δογμάτων και γνωστών θρησκειών, που επιβαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
  • Οι λοιποί υπάλληλοι και λειτουργοί του Δημοσίου:
  • Οι αμειβόμενοι με ειδικά μισθολόγια, δηλαδή οι στρατιωτικοί, οι αστυνομικοί, οι πυροσβέστες, οι λιμενικοί, οι ιατροί του ΕΣΥ, οι καθηγητές ΑΕΙ και ΤΕΙ, οι ερευνητές, οι διπλωματικοί υπάλληλοι για χρονικές περιόδους από την 1η-1-2013 και μετά, κατά τις οποίες οι ακαθάριστες μηνιαίες αποδοχές τους δεν υπερέβαιναν το ποσό των 3.000 ευρώ.
  • Οι υπάλληλοι της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (ΕΥΠ).

Υπενθυμίζεται, ότι το ΣΤ΄ Τμήμα του ΣτΕ, είχε κρίνει ότι οι περικοπές των δώρων-επιδομάτων αντίκεινται στα άρθρα 25 και 4 του Συντάγματος και τις απορρέουσες από αυτά αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας.

Συγκεκριμένα, το ΣΤ΄ Τμήμα με τις υπ΄ αριθμ. 2626-2635/2018 αποφάσεις του είχε κρίνει ότι αναγνωρίζεται μεν ότι ο νομοθέτης εκτιμώντας τις κρατούσες κοινωνικές συνθήκες μπορεί να προβαίνει σε μείωση του βασικού μισθού ή των επιδομάτων στο πλαίσιο του δημοσίου συμφέροντος, ωστόσο «επιχειρείται νέα, για πολλοστή φορά περικοπή την αποδοχών, της ίδιας ακριβώς ομάδας θιγόμενων, ειδικότερα δε, θεσπίζεται πλέον με αυτήν, όχι περαιτέρω μείωση, αλλά κατάργηση των ετήσιων αποδοχών».

Οι σύμβουλοι Επικρατείας του ΣΤ΄ Τμήματος τόνιζαν μάλιστα ότι, τα επιδόματα, εορτών και αδείας, συνδέονται από τη φύση τους με τις αυξημένες ανάγκες που ανακύπτουν κατά τις εορταστικές περιόδους και κατά την περίοδο των θερινών διακοπών, οι οποίες ανάγκες συντρέχουν για όλους τους υπαλλήλους ανεξάρτητα από το μισθό του καθενός». Ωστόσο, το όλο θέμα είχε παραπεμφθεί για οριστική κρίση στην Ολομέλεια του ΣτΕ.

Η διάσκεψη της Ολομέλειας του ΣτΕ

Η συζήτηση στην Ολομέλεια του ΣτΕ είχε γίνει την 1η Φεβρουαρίου του 2019 και εισηγήτρια των υποθέσεων ήταν η σύμβουλος Επικρατείας Κωνσταντίνα Φιλοπούλου.

Όμως, σοβαρή οικογενειακή υπόθεσή της την ανάγκασε να απουσιάζει από το δικαστήριο και η πρόεδρος του ΣτΕ, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, όρισε νέα εισηγήτρια τη σύμβουλο Επικρατείας Ελένη Παπαδημητρίου.

Η νέα εισηγήτρια τάχθηκε υπέρ της αντισυνταγματικότητας των περικοπών των τριών δώρων τονίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι «οι περικοπές αυτές δεν μπορούν να δικαιολογηθούν ούτε εκ του λόγου ότι αποτελούν τμήμα ενός ευρύτερου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής που παρέχει δέσμη μέτρων για ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και την εξυγίανση των δημοσίων οικονομικών, προϋπόθεση η οποία αποτελεί αναγκαίο -όχι όμως και επαρκή- όρο για τη συνταγματικότητα των εν λόγω περικοπών».

Ωστόσο, η Ολομέλεια του ΣτΕ κατέληξε, σύμφωνα με πληροφορίες, υπέρ της συνταγματικότητας των περικοπών των τριών δώρων των δημοσίων υπαλλήλων.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ