Τέλος στον εφιάλτη των… κουνουπιών με νέα πρωτοποριακή ανακάλυψη

Επιστήμονες στις ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι έκαναν ένα μεγάλο βήμα προς τη δημιουργία ενός φαρμάκου «ελέγχου των γεννήσεων των κουνουπιών» με το οποίο θα περιοριστεί η διάδοση της ελονοσίας και άλλων φονικών ασθενειών που ευθύνονται για εκατοντάδες χιλιάδες θανάτους ετησίως.

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνας ανακοίνωσαν ότι βρήκαν μια πρωτεΐνη που έχουν μόνο τα θηλυκά κουνούπια, η οποία παίζει ζωτικό ρόλο στην εκκόλαψη των μικρών τους.

Όταν οι επιστήμονες απέκλεισαν την πρωτεΐνη αυτή, τα θηλυκά κουνούπια γέννησαν αυγά με ελαττωματικά κελύφη που προκαλούσαν το θάνατο των εμβρύων που βρίσκονταν μέσα σε αυτά.

Η ερευνητική ομάδα σημείωσε ότι η δημιουργία φαρμάκων που θα στοχεύουν στην πρωτεΐνη αυτή θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για τη μείωση των πληθυσμών των κουνουπιών, χωρίς να είναι επιζήμια παράλληλα για χρήσιμα έντομα όπως οι μέλισσες.

«Είναι μια σημαντική ανακάλυψη», δήλωσε ο Ρότζερ Μίσφελντ, επικεφαλής του τμήματος Χημείας και Βιοχημείας του Πανεπιστημίου της Αριζόνας στο Thomson Reuters Foundation τηλεφωνικώς.

«Είμαστε όπως είναι φυσικό ενθουσιασμένοι γι' αυτό (...) Αντιμετωπίζει τα κουνούπια και έχει επίσης περισσότερες πιθανότητες να είναι βιοασφαλής (από ό,τι άλλες μέθοδοι)», πρόσθεσε.

Τα κουνούπια είναι από τα φονικότερα έντομα στον κόσμο, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), ο οποίος έχει προειδοποιήσει ότι η πρόοδος κατά της ελονοσίας καθυστερεί.

Η ασθένεια αυτή προσέβαλε περίπου 216 εκατομμύρια ανθρώπους το 2016, προκαλώντας το θάνατο 445.000 από αυτούς, κυρίως βρεφών και μικρών παιδιών στην υποσαχάρεια Αφρική.

Άλλες ασθένειες που μεταδίδονται από τα κουνούπια, στις οποίες περιλαμβάνονται αυτές που προκαλούνται από τον ιό Ζίκα, τον ιό τσικουνγκούνια, τον ιό του Δυτικού Νείλου, ο κίτρινος πυρετός και ο δάγκειος, έχουν πολλαπλασιαστεί 30 φορές τις τελευταίες δεκαετίες, σύμφωνα με τον ΠΟΥ.

Ο Μίσφελντ διευκρίνισε ότι οι τρέχουσες μέθοδοι για την αντιμετώπιση και τον έλεγχο των κουνουπιών χρησιμοποιούνται πολύ καιρό και τα κουνούπια έχουν γίνει ανθεκτικά σε αυτές.

Επίσης σημείωσε ότι οι ερευνητές εξεπλάγησαν όταν ανακάλυψαν ότι τα θηλυκά κουνούπια στα οποία είχε αποκλειστεί η πρωτεΐνη αυτή δεν μπορούσαν να αναπαραχθούν για το υπόλοιπο της διάρκειας της ζωής τους δύο ως τριών εβδομάδων.

«Μόλις αποκλείσουμε αυτήν την πρωτεΐνη, (το κουνούπι) δεν γεννάει πια βιώσιμα αυγά ακόμα και έπειτα από πολλές φορές που έχει τραφεί με αίμα επομένως ο έλεγχος της γεννητικότητας είναι ο καλύτερος τρόπος για να περιγράψουμε το αποτέλεσμα της ανακάλυψης αυτής», πρόσθεσε, ενώ κατέληξε λέγοντας ότι ελπίζει η ανακάλυψη αυτή να οδηγήσει στην ανάπτυξη μιας νέας γενιάς εντομοκτόνων σε πέντε χρόνια.

Αυτά θα μπορούν να ψεκάζονται σε κουνουπιέρες και άλλα μέρη κατά τον ίδιο τρόπο (σε μορφή σπρέι που κυκλοφορούν σήμερα) και θα απορροφώνται από το θηλυκό κουνούπι μέσω των ποδιών και του σώματος του.

«Η ανακάλυψη αυτή, η οποία δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση PLoS Biology χθες Τρίτη, μπορεί να καταστήσει ευκολότερο τον περιορισμό των πληθυσμών των κουνουπιών κατά τη διάρκεια επιδημιών ασθενειών», πρόσθεσε ο Μίσφελντ, σημειώνοντας ωστόσο ότι οι επιστήμονες δεν θέλουν να εξαλείψουν το έντομο αυτό, το οποίο είναι επικονιαστής.

«Τα κουνούπια αποτελούν μέρος του οικοσυστήματος. Δεν θέλουμε να τα ξεφορτωθούμε», υπογράμμισε καταλήγοντας.