Θολώνει το γερμανικό «οικονομικό θαύμα» -  Σφυρίζει… αδιάφορα η Μέρκελ
Πηγή: AP Photo/Michael Sohn

Μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης βρίσκεται η ισχυρότερη οικονομία της Ευρώπης, η γερμανική. Σε μακροοικονομικό επίπεδο τα άσχημα νέα συνεχίστηκαν, καταδεικνύοντας πως η ατμομηχανή της Ευρώπης, βρίσκεται σε κινούμενη άμμο.

Οι εργοστασιακές παραγγελίες βυθίστηκαν τον Οκτώβριο. Συγκεκριμένα μηνιαία πτώση κατά 0,4% σημείωσαν οι παραγγελίες στον τομέα μεταποίησης στη Γερμανία τον Οκτώβριο, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία. Οι αναλυτές προέβλεπαν μηνιαία άνοδο 0,2%, ενώ τον Σεπτέμβριο είχαν κινηθεί ανοδικά κατά 1,5% σε μηνιαία βάση. Σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, οι νέες παραγγελίες υποχώρησαν κατά 5,5%.Οι εγχώριες παραγγελίες διολίσθησαν 3,2%, οι παραγγελίες από το εξωτερικό επίσης κατά 1,5%, ενώ από την ευρωζώνη έκαναν άλμα 11,1%.

Απογοητευτική εικόνα και για την αγορά αυτοκινήτου, με τη γερμανική ένωση κατασκευαστών οχημάτων VDA να αναμένει πτώση 5% στις πωλήσεις αυτοκινήτων παγκοσμίως φέτος. Η  ένωση δήλωσε ότι η «βουτιά» θα είναι η μεγαλύτερη της τελευταίας δεκαετίας, προσθέτοντας ότι η κρίση θα αναγκάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν περισσότερο τις θέσεις εργασίας το 2020.

Οι συμβάσεις προσωρινής απασχόλησης δεν ανανεώνονται, η μερική απασχόληση με κρατικές ενισχύσεις ανεβαίνει, σημείωσε ο πρόεδρος της VDA, Bernhard Mattes, ενημερώνοντας ότι για το 2019 ήδη αναμένεται πτώση της απασχόλησης ενώ η τάση θα επιδεινωθεί το 2020.

Η ύφεση παραμονεύει

Αναφορικά με τη γερμανική οικονομία, οριακά απέφυγε την ύφεση στο γ’ τρίμηνο, με το ΑΕΠ  να αυξάνεται μόλις κατά 0,1% σε σχέση το δεύτερο τρίμηνο που είχε σημειώσει πτώση κατά -0.2%.

Οι αναλυτές προειδοποιούν πως οι οικονομικές συνθήκες για την γερμανική οικονομία θα επιδεινωθούν, λόγω των επιπτώσεων από τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ – Ε.Ε. Ήδη η αυτοκινητοβιομηχανία, ένας από τους ισχυρότερους κλάδους στη Γερμανίας βρίσκεται σε συρρίκνωση, καθώς οι κύριοι εξαγωγικοί προορισμοί της χώρας  είναι σήμερα οι ΗΠΑ και η Κίνα, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το 15% της συνολικής εξερχόμενης γερμανικής εμπορικής δραστηριότητας.

Εύθραυστη η εικόνα του τραπεζικού κλάδου

Και τα κακά μαντάτα για το Βερολίνο δεν σταματούν εδώ. Οι γερμανικές τράπεζες παραμένουν γίγαντες με πήλινα πόδια, έτοιμοι να γκρεμιστούν στο πρώτο χαοτικό πέταγμα της πεταλούδας. Η Deutsche Bank κατέγραψε για το δεύτερο τρίμηνο του έτους, ζημίες ύψους 3,15 δισ. ευρώ, λόγω του υψηλού κόστους που έχουν οι προσπάθειες αναδιάρθρωσής της.

Τα προβλήματα της μεγαλύτερης γερμανικής τράπεζας κορυφώθηκαν με το πρόστιμο των 7,2 δισ. δολαρίων που της επέβαλαν οι ΗΠΑ το 2017 για τον ρόλο της στην κρίση της αγοράς στεγαστικών δανείων. Επρόκειτο για ένα μεγάλο πλήγμα που προκάλεσε τη φυγή πελατών της. Η νέα ηγεσία, με τον Ζέβινγκ στο τιμόνι από πέρυσι, προσπάθησε να αναζωογονήσει τις προοπτικές της τράπεζας, αλλά τα προβλήματα συνεχίσθηκαν. Τον Απρίλιο, η Deutsche διέκοψε τις συζητήσεις σχεδόν έξι εβδομάδων που είχε για συγχώνευση με την ανταγωνίστριά της Commerzbank.

Στη συνέχεια, ξεκίνησε το σχέδιο «αυστηρών περικοπών» στην επενδυτική τράπεζά της, η οποία προσπαθούσε επί πολλά χρόνια να ανταγωνισθεί ως μεγάλη δύναμη στην Wall Street.

Αλλά και η Commerzbank δεν βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση. Η παραγωγή κερδών είναι ισχνή και η τράπεζα σχεδιάζει κλείσιμο καταστημάτων.

Η χρηματιστηριακή αξία των μετοχών των δύο γερμανικών βρίσκεται στο ναδίρ, με τον τίτλο της Deutsche Bank να κινείται πτωτικά εδώ και αρκετά χρόνια, καθώς τα  διαρθρωτικά και ευρύτερα οικονομικά προβλήματά της να επιδεινώνονται από μια σειρά σκανδάλων που σχετίζονται με ξέπλυμα χρήματος. Η Commerzbank έχει επίσης δει την τιμή της μετοχής της να κάνει βουτιά τους τελευταίους 18 μήνες.

Σφυρίζει αδιάφορα η Μέρκελ

Και είναι η πρώτη φορά που «μπάζει νερά» το γερμανικό οικονομικό θαύμα. Αναλυτές και οικονομολόγοι υποστηρίζουν πως η Ανγκελα Μέρκελ, έπεσε μέσα στην παγίδα που ίδια έφτιαξε, προκειμένου να είναι ο απόλυτος κυρίαρχος στην Ευρώπη. Ειδικότερα επέβαλε το μοντέλο τα σκληρής δημοσιονομικής πειθαρχίας στα κράτη – μέλη, στραγγαλίζοντας λαούς και οικονομίες. Δεν είχε σκεφτεί, όμως πως δεν θα μπορούσε για πάντα να είναι προς όφελός της αυτό. Η οικονομική κρίση που έπληξε τον ευρωπαϊκό Νότο, μπορεί καταρχήν να ωφέλησε τη Γερμανία και να έβγαλε πολλά δισεκατομμύρια, ωστόσο το γεγονός πως οι Νότιοι έπαψαν να καταναλώνουν, στοίχησε στο Βερολίνο από πλευράς εξαγωγών.

Πάντως η Μέρκελ συνεχίζει σφυρίζει αδιάφορα, επαναλαμβάνοντας πως στην παρούσα φάση δεν είναι απαραίτητη μια «δέσμη κινήτρων» για την τόνωση της δραστηριότητας της γερμανικής οικονομίας. Η καγκελάριος παραδέχεται μεν ότι η γερμανική οικονομία έχει εισέλθει σε«σε δύσκολη φάση» λόγω των εμπορικών διενέξεων και των «λαθών» της αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας, ωστόσο εμμένει στην αρχή ισοσκελισμένου προϋπολογισμού.

Φαίνεται πως η σιδηρά κυρία της Ευρώπης, κλείνει επιδεικτικά τα αφτιά της στις… σειρήνες που υποστηρίζουν πως τα δύσκολα για τη γερμανική οικονομία, μόλις τώρα ξεκινούν.

Όπως επισημαίνουν κάποιοι οι οικονομολόγοι η ψυχραιμία ή μάλλον η επικίνδυνη αδιαφορία της καγκελαρίου θυμίζει μέρες 2010, όταν η χρηματοπιστωτική κρίση στην Ευρωζώνη είχε χτυπήσει κόκκινο. Και τότε αρνούνταν να δει την πραγματικότητα και καθυστέρησε επικίνδυνα όλη την ευρωζώνη στη λήψη μέτρων στοιχειώδους θωράκισής της. Βεβαίως τώρα τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά, διότι η ύφεση χτυπά την πόρτα του δικού της σπιτιού. Οπότε μπορεί προς ώρας η Μέρκελ να «στρουθοκαμηλίζει», αλλά σύντομα θα βρεθεί αντιμέτωπη με τη σκληρή πραγματικότητα.

Διαβάστε επίσης