Έρχεται ο Αρμαγεδδών των εντόμων; Όχι ακόμη, λένε οι επιστήμονες

AP Photo/Andrew Harnik

Δεκάδες είναι οι πρόσφατες μελέτες που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τη δραματική μείωση του πληθυσμού των εντόμων και τις καταστροφικές συνέπειες αυτού στο περιβάλλον και την προμήθεια τροφίμων. Μία όμως νέα μελέτη υποστηρίζει ότι η συζήτηση είναι λίγο πιο περίπλοκη.

Οι μέλισσες αγωνίζονται για την επιβίωσή τους. Οι πυγολαμπίδες δεν φωσφορίζουν πια μέσα στη νύχτα, και όλο και λιγότερες πεταλούδες κυματίζουν στα χωράφια.

Παρόλα αυτά, μια νέα μελέτη που θεωρείται ως μία από τις πιο μακροχρόνιες και εμπεριστατωμένες γύρω από το θέμα, υποστηρίζει ότι ενώ πράγματι κάποια έντομα βρίσκονται σε κίνδυνο, η εξαφάνιση των εντόμων αργεί.

Αν και ερευνητές υπογραμμίζουν ότι η μελέτη παραμένει ανολοκλήρωτη, επισημαίνοντας την ανάγκη να εισαχθούν περισσότερα δεδομένα, αναφέρουν ότι ο πληθυσμός των εντόμων μειώνεται κατά 9% ανά δεκαετία (0,92% το χρόνο), ποσοστό πολύ μικρότερο από αυτό που παραθέτουν άλλες μελέτες.

insects

Ο χάρτης περιγράφει τις περιοχές όπου παρατηρείται η μεγαλύτερη μείωση αλλά και αύξηση των πληθυσμών των εντόμων (Πηγή: CNNi)

Μάλιστα, η μελέτη εντόπισε ότι σημειώνεται αύξηση στον πληθυσμό κάποιων εντόμων του γλυκού νερού, όπως τα σκουλήκια και οι μύγες των ποταμών, κατά 11% ανά δεκαετία. Μία ερμηνεία αυτού είναι οι προσπάθειες καθαρισμού των προμηθειών νερού ανά τον κόσμο.

«Οι πληθυσμοί εντόμων μοιάζουν με κορμούς δέντρων που πιέζονται κάτω από το νερό. Προσπαθούν να ανέβουν, ενώ συνεχίζουμε να τους πιέζουμε πιο κάτω. Αλλά μπορούμε να μειώσουμε την πίεση ώστε να μπορούν να ανέβουν ξανά», δηλώνει ο Roel van Klink, ερευνητής στο Γερμανικό Κέντρο Ολοκληρωμένης Έρευνας για τη Βιοποικιλότητα (iDiv) και το Πανεπιστήμιο της Λειψίας.

«Τα έντομα του γλυκού νερού έδειξαν ότι αυτό είναι πιθανό. Δεν είναι πάντα εύκολο να εντοπίσει κανείς τις αιτίες της μείωσης και, επομένως, τον πιο αποτελεσματικό τρόπο να την ανατρέψουμε», λέει ο καθηγητής.

Η μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Science, πριν μία εβδομάδα, ανέτρεξε σε περισσότερες από 150 μακροχρόνιες έρευνες ανά τον κόσμο.

Ανησυχητικές μελέτες

Μία από τις πρώτες μελέτες που έκαναν λόγο για επερχόμενο Αρμαγεδδώνα εντόμων ήρθε το 2017 όταν στοιχεία από φυσικά καταφύγια στη δυτική Γερμανία έδειξαν ότι τα ιπτάμενα έντομα είχαν μειωθεί κατά 75% σε διάστημα 27 ετών.

Μια άλλη που δημοσιεύθηκε το 2019 έδειξε ότι το 40% των ειδών των εντόμων θα μπορούσε να εξαφανιστεί τις επόμενες δεκαετίες, με τη βιομάζα εντόμων να προβλέπεται ότι θα μειωθεί κατά 2,5% ετησίως. Αυτός ο αριθμός αναφέρθηκε σε άλλες εκθέσεις σχετικά με το θέμα.

Παρόλο που τα ευρήματα της μελέτης δεν ήταν τόσο δραματικά όσο των παραπάνω, επιβεβαιώνει ωστόσο την τάση μείωσης των εντόμων.

«Το ποσοστό 0,92% μπορεί να μην ακούγεται πολύ, αλλά στην πραγματικότητα σημαίνει 24% λιγότερα έντομα σε περίοδο 30 χρόνων και 50% λιγότερα σε 75 χρόνια», λέει ο Βαν Κλινκ.

«Η μείωση των εντόμων συμβαίνει με αθόρυβο τρόπο και δεν γίνεται αντιληπτή από τον ένα χρόνο στον άλλο. Είναι σαν να επιστρέφεις στο μέρος όπου μεγάλωσες. Είναι μόνο επειδή δεν είσαι εκεί για χρόνια που ξαφνικά συνειδητοποιείς πόσο έχει αλλάξει και πολύ συχνά όχι προς το καλύτερο».

Is the insect apocalypse really upon us? It's complicated, say researchers, by Katie Hunt, CNN