ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης: «Ήρωας» και «κόκκινο πανί» στα social media

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης: «Ήρωας» και «κόκκινο πανί» στα social media
ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ / ΙΝΤΙΜΕ

Η ελληνική πολιτική ζωή δεν σταματάει να αποδεικνύεται απρόβλεπτη.

Στις 8 Ιουλίου ελάχιστοι θα μπορούσαν να προβλέψουν ότι τους πρώτους μήνες της διακυβέρνησης Μητσοτάκη το προσφυγικό θα γινόταν το υπ’ αριθμόν 1 πρόβλημα του Μαξίμου. Εξίσου λίγοι προέβλεπαν ότι τα Εξάρχεια θα εξελίσσονταν σε μείζον ζήτημα πολιτικής αντιπαράθεσης, με ιδεολογική φόρτιση που θυμίζει άλλες εποχές. Επίκεντρο αυτής της αντιπαράθεσης είναι ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

Ιδεολογική τομή

Αν και τα δύο κόμματα εξουσίας διαγκωνίζονται για ποιο θα κυριαρχήσει στο χώρο του Κέντρου, η αντιπαράθεση γύρω από το θέμα της αστυνομικής βίας πήρε τα χαρακτηριστικά της κλασικής σύγκρουσης Αριστεράς / Δεξιάς. Να σημειώσουμε δύο πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία της δημόσιας συζήτησης γύρω από τη δράση των ΜΑΤ στη διαδήλωση για τη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου.

  1. Η όλη συζήτηση / αντιπαράθεση έγινε στα στα social media.
  2. Οι τοποθετήσεις έγιναν κατά κύριο λόγο αυθόρμητα από χρήστες των social και όχι από εκπροσώπους κομμάτων. Δηλαδή, εκφράστηκαν αυτές που θα μπορούσαν να ονομαστούν «ψυχές» της κοινωνικής Δεξιάς και της κοινωνικής Αριστεράς.

Είναι εντυπωσιακό ότι για πρώτη ίσως φορά στα χρονικά επίσημος κρατικός φορέας αντιδράει με θεσμική κίνηση σε αναρτήσεις στα social.

Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση της ΕΛΑΣ της 7ης Δεκεμβρίου αναφέρει:

«Το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας αποστέλλει στον εθνικό μηχανισμό διερεύνησης περιστατικών αυθαιρεσίας του Συνηγόρου του Πολίτη, βίντεο και αναφορές, που αναπαράγονται στο διαδίκτυο, σχετικά με περιστατικά «αστυνομικής βίας», κατά τη διάρκεια των χθεσινών εκδηλώσεων και πορειών στη μνήμη του Α. Γρηγορόπουλου, με την παράκληση να διερευνηθούν κατά προτεραιότητα».

Να επισημάνουμε ακόμα ότι στις 6 Δεκέμβρη είχαμε διαδήλωση χιλιάδων ανθρώπων (στη μεγάλη πλειονότητά τους νέων) στην οποία δεν συμμετείχε κανένα κοινοβουλευτικό κόμμα. Είναι η πρώτη εδώ και δεκαετίες που ένα υπολογίσιμο ρεύμα στη νεολαία δεν έχει σοβαρή επαφή με το πολιτικό σύστημα.

Οι μεν και οι δε

Στο πρόσωπο του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη συμβολοποιείται η αντιπαράθεση για την αστυνομική βία και τις διαδηλώσεις.

  • Για τους μεν, ο κ. Χρυσοχοΐδης συμβολίζει το ισχυρό κράτος που με την αποφασιστική δράση διασφάλισε το «να μην κάνει η Αθήνα».
  • Για τους δε, ο κ. Χρυσοχοΐδης συμβολίζει τον κρατικό αυταρχισμό και την αστυνομική αυθαιρεσία, των οποίων εκφράσεις είναι οι ξυλοδαρμοί και οι εξευτελισμοί συλληφθέντων από τα ΜΑΤ.

Σε κάθε περίπτωση, το «υπέρ» ή «κατά» του Χρυσοχοΐδη φαίνεται να εξελίσσεται σε στοιχείο προσδιορισμού πολιτικής ταυτότητας για σημαντικό αριθμό πολιτών.

Φαρισαϊσμός

Ο ίδιος ο υπουργός σε ανάρτησή του επιχειρεί να απαντήσει στις κατηγορίες, χωρίς όμως να κάνει ούτε βήμα πίσω από τις επιλογές του. Συγκεκριμένα, αναφέρει:

«Ο εξευτελισμός της ανθρώπινης προσωπικότητας δεν είναι νοητός ποτέ, πουθενά, από κανένα και με οποιαδήποτε δικαιολογία. Τελεία και παύλα. Όταν συμβαίνει, η Αστυνομία -που είναι περήφανο σώμα, που εφαρμόζει το νόμο και κατά συνέπεια οφείλει να προστατεύει και τα ανθρώπινα δικαιώματα- έχει τη δύναμη να το αναδείξει και να το αντιμετωπίσει. Κανένα βίντεο, παρά τη δύναμη της εικόνας δεν θα το αλλάξει αυτό. Πολύ περισσότερο δεν θα περάσει ο φαρισαϊσμός που ξεχείλισε, μετά την πρώτη φορά εορτασμό, χωρίς καταστροφές, των επετείων 17ης Νοέμβρη και 6ης Δεκεμβρίου. #ProstasiaPoliti»

ΔΗΜΟΦΙΛΗ