ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χ. Θεοχάρης στο CNN Greece: Τα «κλειδιά» της επανεκκίνησης του τουρισμού μετά τον κορωνοϊό

Χ. Θεοχάρης στο CNN Greece: Τα «κλειδιά» της επανεκκίνησης του τουρισμού μετά τον κορωνοϊό
ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ / ΙΝΤΙΜΕ

Οι εξελίξεις στο χώρο των μεταφορών και κυρίως στο τι θα γίνει με τις αεροπορικές πτήσεις αποτελούν τον παράγοντα εκείνο που θα καθορίσει σε σημαντικό βαθμό την πορεία της φετινής τουριστικής σεζόν. Μία σεζόν, ο στόχος για την οποία, δεν είναι πλέον άλλος από τον περιορισμό των απωλειών. Αυτό υποστηρίζει ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, μιλώντας στο CNN Greece για τις κινήσεις που έχουν γίνει μέχρι τώρα, αλλά και τα πλάνα των επόμενων μηνών όσον αφορά έναν κλάδο, που αποτελεί «βαρόμετρο» για την πορεία συνολικά της ελληνικής οικονομίας.

Σύμφωνα με τον κ. Θεοχάρη, ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα είναι πως όσο περνάει ο καιρός, οι εκτιμήσεις είναι και χειρότερες.

«Πλέον οι εκτιμήσεις είναι πως οι απώλειες θα φθάσουν τα 4,5 δισ. ευρώ» επισημαίνει ο υπουργός Τουρισμού, ο οποίος σπεύδει πάντως να επισημάνει ότι πλέον «η ζημιά έχει σταματήσει» καθώς όσες ακυρώσεις ήταν να γίνουν έχουν ήδη γίνει.

Κρίσιμος παράγοντας οι μεταφορές

Ο υπουργός Τουρισμού εκτιμά ότι με μία νηφάλια προσέγγιση διαφαίνεται ότι κάπου στο δίμηνο Ιουνίου - Ιουλίου θα μπορούσαμε ενδεχομένως να κάναμε λόγο για επανεκκίνηση.

«Ο άγνωστος παράγοντας είναι τι θα γίνει με τις μεταφορές. Δηλαδή, ποια θα είναι τα μέτρα εκείνα που θα ληφθούν προκειμένου να ομαλοποιηθεί η κατάσταση» τονίζει ο κ. Θεοχάρης, ο οποίος σπεύδει να προσθέσει ότι οι όποιες κινήσεις θα γίνουν με βάση τις υποδείξεις των ειδικών επιστημόνων, καθώς ένας από τους βασικούς πυλώνες της στρατηγικής είναι η προστασία της χώρας και των τουριστικών προορισμών από νέα κρούσματα του κορωνοϊού.

«Έχουμε ενεργοποιήσει μία διϋπουργική ομάδα επανεκκίνησης αλλά περιμένουμε το χρονοδιάγραμμα για την επιστροφή στην κανονικότητα προκειμένου να προβεί στις απαραίτητες προτάσεις» επισημαίνει ο υπουργός Τουρισμού.

WhatsApp Image 2020 04 14 at 10.25.02 AM

Οι τέσσερις στόχοι

Το πλάνο δείχνει να έχει τέσσερις στόχους.

Ο πρώτος στόχος είναι η γρήγορη επανέναρξη της σύνδεσης της χώρας με το εξωτερικό. Το βασικό ζήτημα έχει να κάνει με τις αεροπορικές πτήσεις, όπως είναι προφανές.

Ο δεύτερος είναι η προστασία της χώρας από νέα κρούσματα. Μάλιστα, όπως επισημαίνει ο κ. Θεοχάρης, ανησυχία δεν υπάρχει μόνο για το καλοκαίρι αλλά και για το φθινόπωρο, στο οποίο πολλοί βασίζονται προκειμένου να περιοριστούν οι σημαντικές απώλειες της φετινής σεζόν.

«Για το φθινόπωρο, η μόνη ανησυχία μας σχετίζεται με το δεύτερο κύμα και της πανδημίας και γι’ αυτό επιδιώκουμε να αξιοποιήσουμε το χρόνο που έχουμε στο μέγιστο δυνατό» επισημαίνει ο υπουργός Τουρισμού.

Ο τρίτος στόχος του πλάνου είναι ο περιορισμός των απωλειών. «Θα είναι μία “μάχη” που σκοπεύουμε να δώσουμε» αναφέρει ο κ. Θεοχάρης, σύμφωνα με τον οποίο η Ελλάδα θα πρέπει να επιδιώξει να αποσπάσει ένα όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο από μία πίτα που θα είναι φέτος πολύ μικρότερη.

Οι οδικές αφίξεις είναι βέβαιο ότι θα βοηθήσουν από τη στιγμή που κυρίως προέρχονται από τις χώρες των Βαλκανίων, οι οποίες, όπως επισημαίνει ο υπουργός, έχουν δείξει ότι αντιμετωπίζουν αρκετά την εξάπλωση της πανδημίας. Από την άλλη πλευρά, δεν είναι αρκετές για να καλύψουν τις απώλειες που θα υπάρξουν.

Το ατού της χώρας μας, φυσικά, είναι η καλή εικόνα που έχει δείξει στο εξωτερικό σε διάφορα επίπεδα συμπεριλαμβανομένης και της προσέγγισης που έχει ακολουθήσει σε διάφορα επίπεδα.

«Είμαστε η μόνη χώρα που δεν έχουμε επιδιώξει να περάσουμε μηνύματα μάρκετινγκ» αναφέρει ο υπουργός Τουρισμού, αναφερόμενος και στην πρωτοβουλία Greece From Home.

«Θέλουμε να στηρίξουμε την πανανθρώπινη προσπάθεια για να μείνουμε σπίτι» τονίζει ο κ. Θεοχάρης ερωτώμενος για το στόχο της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας, η οποία έχει αποσπάσει ιδιαίτερα θετικά σχόλια, ενώ παράλληλα αποτελεί και ένα σαφές δείγμα της συνεργασίας που υπήρξε μεταξύ όλων των φορέων που σχετίζονται με τον τουρισμό.

«Η συνεργασία ήταν υποδειγματική και είμαι ευγνώμων για αυτή» δηλώνει ο υπουργός Τουρισμού, προσθέτοντας ότι απαιτήθηκαν πολλές ώρες δουλειάς από όλους.

O τέταρτος στόχος είναι η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού κλάδου και εκεί εντάσσονται τα οικονομικά μέτρα που έχουν ληφθεί. Ερωτώμενος για την κριτική που έχει δεχθεί η κυβέρνηση περί μη αρκετών μέτρων ο κ. Θεοχάρης απαντά ότι θα πρέπει να είμαστε αρκετά προσεκτικοί.

WhatsApp Image 2020 04 14 at 10.21.00 AM

«Δεν γνωρίζουμε ακόμη το συνολικό ύψος των απωλειών. Είναι λάθος να ρίξουμε όλα μας τα πυρομαχικά από τον πρώτο μήνα» τονίζει ο υπουργός Τουρισμού. Όσον αφορά στις προτάσεις που υπάρχουν για μείωση των φορολογικών συντελεστών, ο κ. Θεοχάρης είναι αρκετά προσεκτικός.

«Θα εξετάσουμε όλους τους άξονες των μέτρων» σημειώνει, σπεύδοντας να προσθέσει ότι σε κάθε περίπτωση «τον τελευταίο λόγο τον έχει το υπουργείο Οικονομικών».

«Καύσιμο» για την επανεκκίνηση το voucher

Όσον αφορά στο voucher (σ.σ. η δυνατότητα που έχει η τουριστική επιχείρηση να προσφέρει στον πελάτη αντί της επιστροφής χρημάτων ισόποσο πιστωτικό σημείωμα ισχύος 18 μηνών), ο κ. Θεοχάρης τονίζει ότι είναι ένα μέτρο που προσφέρει στήριξη σε πολλαπλά επίπεδα.

«Καταρχάς, στηρίζει εταιρείες που θα είχαν προβλήματα ρευστότητας αν καλούνταν να επιστρέψουν άμεσα τις προκαταβολές. Σε δεύτερο επίπεδο αποτελεί και στήριξη των δημοσιονομικών καθώς σε διαφορετική περίπτωση αυτές οι επιχειρήσεις θα προχωρούσαν σε αθέτηση πληρωμών. Επίσης, προσδίδει μία αναπτυξιακή προοπτική, καθώς ο πελάτης που θα πάρει το voucher θα το αξιοποιήσει στο άμεσο μέλλον. Ουσιαστικά, αποτελεί το πρώτο “καύσιμο” για την επανεκκίνηση».

Η επανεκκίνηση είναι ένα θέμα που θα μας απασχολήσει πολύ.

Ο κ. Θεοχάρης αποφεύγει να μιλήσει για το 2021, τονίζοντας ότι πρέπει πρώτα να δούμε τι θα γίνει τη φετινή χρονιά.

«Είναι προφανές ότι δεν συζητάμε για τους στόχους που είχαμε θέσει στην αρχή της σεζόν. Η πιο αισιόδοξη εκτίμηση είναι πως θα μπορέσουμε να επιστρέψουμε στα νούμερα του 2019 το 2022» αναφέρει ο υπουργός Τουρισμού, σπεύδοντας πάντως να προσθέσει ότι το μήνυμα σοβαρότητας που έχει δώσει η χώρα μας θα παίξει ρόλο και το 2021.

«Είναι ένα μήνυμα πάνω στο οποίο πρέπει να χτίσουμε».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ