ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Οnline αγορές: Γιατί παραμένουν δημοφιλείς και μετά την πανδημία

Οnline αγορές: Γιατί παραμένουν δημοφιλείς και μετά την πανδημία
Tα στοιχεία δείχνουν πως οι online αγορές που εκτινάχθηκαν στην υγειονομική κρίση ήρθαν για να μείνουν Pixabay

Σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης συνεχίζουν ακόμη και μετά την πανδημία - κατά τη διάρκεια της οποίας γνώριζαν μεγάλη άνθιση-  οι οnline αγορές.

Σχεδόν οκτώ στους δέκα (76%) Έλληνες καταναλωτές πραγματοποιούν αγορές online τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα σύμφωνα με την έκθεση e-Commerce Index της PayPal.

Παράλληλα για το 2022, όπως επισημαίνει ο ΣΕΠΕ, εκτιμάται ότι το e-commerce στην Ελλάδα θα αυξηθεί κατά 10%, με τον τζίρο να υπολογίζεται στα 15,8 δισ. ευρώ έναντι 14,4 δισ. ευρώ το 2021. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι οι online πωλήσεις στην Ελλάδα μέσα σε έξι χρόνια (2017-2022), υπερ-τριπλασιάστηκαν καθώς το 2017 βρίσκονταν στα επίπεδα των 5 δισ. ευρώ.

Τα παραπάνω στοιχεία αποδεικνύουν πως οι online αγορές οι οποίες εκτινάχθηκαν στην υγειονομική κρίση, ήρθαν για να μείνουν, λειτουργώντας στη μετά covid εποχή συμπληρωματικά με τα φυσικά καταστήματα.

Οι καταναλωτές είναι πλέον περισσότερο εξοικειωμένοι με τις ηλεκτρονικές αγορές ενώ από την πλευρά τους οι επιχειρήσεις, ακόμη κι οι μικρότερες καλούνται να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες προχωρώντας στον ψηφιακό τους μετασχηματισμό.

Είναι χαρακτηριστικά όσα ανέφερε κατά τη διάρκεια πρόσφατης εκδήλωσης για τις «τάσεις στο λιανικό εμπόριο», ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Γιώργος Καρανίκας επισημαίνοντας ότι «ο ψηφιακός μετασχηματισμός μετατράπηκε σε συνθήκη όχι μεγέθυνσης των εμπορικών επιχειρήσεων αλλά κυρίως βιωσιμότητας».

Οι επενδύσεις στα ψηφιακά κανάλια

Άλλωστε οι επενδύσεις στα ψηφιακά τους κανάλια στις οποίες προχωρήσαν εν μέσω πανδημίας οι επιχειρήσεις, από τα εμπορικά καταστήματα και τα σούπερ μάρκετ έως και τις ίδιες τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, έχουν αναδιαμορφώσει ριζικά το αγοραστικό τοπίο προσφέροντας διαρκώς νέες δυνατότητες και ευκολίες στους καταναλωτές.

Αρκεί μόνο να σκεφτεί κανείς την περίοδο του πρώτου lockdown όταν η αναμονή για την παράδοση των ηλεκτρονικών παραγγελιών στα online σούπερ μάρκετ ήταν αρκετές εβδομάδες. Δύο χρόνια μετά, το «στοίχημα» για τις επιχειρήσεις ήταν πλέον η παράδοση όχι μόνο εντός της ίδιας μέρας αλλά μέσα σε 60΄λεπτά από τη στιγμή της παραγγελίας.

Ανεβαίνει σε περιόδους κρίσης το ηλεκτρονικό εμπόριο

Την ίδια στιγμή, μέσα στις συνθήκες που έχει διαμορφώσει η ενεργειακή κρίση, τα ηλεκτρονικά καταστήματα λειτουργούν επιπλέον και ως εργαλεία σύγκρισης τιμών καθώς και ελέγχου των δαπανών για τους καταναλωτές.

Όπως άλλωστε σημείωνε ο επικεφαλής της Convert Group Παναγιώτης Γκεζερλής το πρόσφατο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ «σε περιόδους κρίσης το ηλεκτρονικό εμπόριο ανεβαίνει και ο καταναλωτής στρέφεται έντονα σε αυτό».

Πρόσθεσε μάλιστα ότι η συγκεκριμένη τάση δυνάμωσε από το καλοκαίρι και μετά, κάτι άλλωστε που αποτυπώθηκε και στις online πωλήσεις των σούπερ μάρκετ. Εκεί όπου καταγράφεται όχι μόνο αύξηση σε αξία λόγω των ανατιμήσεων αλλά και σε επίπεδο τεμαχίων. Συνολικά στο 9μηνο του 2022 σύμφωνα με τον κ.Γκεζερλή, ο τζίρος του e-commerce ήταν στα 192 εκατ. ευρώ ενώ η τεμαχιακή αύξηση ανήλθε στο 8% το γ' τρίμηνο του 2022.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ