ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Οικονομική πολιτική με το βλέμμα στην ανάπτυξη - Οι στόχοι του ΥΠΟΙΚ

Οικονομική πολιτική με το βλέμμα στην ανάπτυξη - Οι στόχοι του ΥΠΟΙΚ
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Το σύνολο της οικονομικής πολιτικής θα υπηρετεί τον στόχο της ανάπτυξης σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωστής Χατζηδάκης στη Βουλή, τονίζοντας πως οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης, τα ρεκόρ στις Άμεσες Ξένες Επενδύσεις, τα ρεκόρ στις εξαγωγές, η μείωση της ανεργίας κατά 6 μονάδες και οι 12 αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας θέτουν τον τόνο για τον σχεδιασμό του ΥΠΟΙΚ για την επόμενη τετραετία.

Συγκεκριμένα, αναφερόμενος στην κατηγορία «ανάπτυξη, δουλειές και εισόδημα» ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε πως «βασική μας στόχευση θα είναι ανάπτυξη, νέες και καλύτερες δουλειές, μεγαλύτερο εισόδημα για τους Έλληνες και στήριξη των ευάλωτων».

Συγκέκριμένα, ο Έλληνας ΥΠΟΙΚ δήλωσε:

  • Η στήριξη των εξαγωγών θα συνεχιστεί. Ακόμα περισσότερο όταν αυτές συνδέονται με την παραγωγή προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας, που βασίζονται στις νέες τεχνολογίες και ενσωματώνουν νέα γνώση και καινοτομία.
  • Ο αγροδιατροφικός τομέας και η φαρμακοβιομηχανία θα βρεθούν στο επίκεντρο της προσοχής του ΥΠΟΙΚ, όπως και η ναυτιλία και οι επενδύσεις Ελλήνων εφοπλιστών στη χώρα.
  • Μείζον θέμα επίσης είναι οι συγχωνεύσεις μικρών επιχειρήσεων με ενίσχυση των σχετικών κινήτρων, πράγμα που θα ωφελήσει τόσο τις ίδιες όσο και την ανταγωνιστικότητα.

«Έχουμε ήδη δεσμευτεί για αύξηση εξαγωγών στο 60% του ΑΕΠ έως το 2027 και 70% έως το 2030, με έμφαση στις εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής τεχνολογίας, καθώς και για αύξηση των επενδύσεων κατά 70% έως το 2027» δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης.

Όσον αφορά στη δημοσιονομική σταθερότητα σημαντικό σημείο αναφοράς είναι η τήρηση των εθνικών δημοσιονομικών στόχων. Έμφαση στην επίτευξη λογικών πρωτογενών πλεονασμάτων. Και συνεχής προσπάθεια για τη μείωση του δημοσίου χρέους.

«Στο πλαίσιο αυτό ισχύουν οι διεθνείς μας δεσμεύσεις για πρωτογενή πλεονάσματα 2,1% του ΑΕΠ το 2024, 2,3% του ΑΕΠ το 2025 και 2,5% του ΑΕΠ το 2026, όπως περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας» ανέφερε ο υπουργός.

Αναφορικά με το δημόσιο χρέος οι στόχοι είναι:

  1. Πρώτον, η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας εντός του 2023, η οποία θα μειώσει το κόστος δανεισμού της οικονομίας, θα διευκολύνει τις επενδύσεις και θα αυξήσει τη ρευστότητα.
  2. Δεύτερον, η συνέχιση της πτωτικής πορείας του δημοσίου χρέους ώστε, να βρεθεί αρκετά κάτω του 140% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2027.
  3. Αναλόγως της διεθνούς συγκυρίας, στόχος για την επόμενη τετραετία, επίσης, είναι η σταθεροποίηση των ετήσιων δαπανών τόκων στα επίπεδα του εκάστοτε πρωτογενούς πλεονάσματος.

Καταπολέμηση της φοροδιαφυγής

Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής είναι μία κατεύθυνση κοινωνικά δίκαια, αλλά, ταυτοχρόνως και ένας τρόπος μείωσης στη συνέχεια των φορολογικών συντελεστών για όλους.

«Αποτελεί, αν θέλετε, και δικό μου προσωπικό στοίχημα. Και, δεν προχωρούμε θεωρητικά. Προχωρούμε με συγκεκριμένα μέτρα» τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.

Δρομολογούμε έως και τους πρώτους μήνες του 2024:

  • Τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS και την επέκταση της χρήσης POS σε περισσότερα επαγγέλματα.
  • Την υποχρέωση διαβίβασης στοιχείων από παρόχους υπηρεσιών πληρωμών που βρίσκονται εκτός Ελλάδας στην ΑΑΔΕ.
  • Την πληρωμή προνοιακών επιδομάτων μέσω χρεωστικών καρτών.

Συνεχίζουμε εντός του 2024 με ψηφιακά μέτρα όπως:

  • Η αυτοματοποίηση και ψηφιοποίηση των ελέγχων της ΑΑΔΕ, με αξιοποίηση των πλέον σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών και,
  • Η εισαγωγή κυρώσεων για τη μη-διαβίβαση στοιχείων στο MyDATA, ύστερα από μια εύλογη περίοδο προσαρμογής.

Παράλληλα, προχωρούν:

  • Η αναμόρφωση των τεκμηρίων διαβίωσης.
  • Η κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας.
  • Ο υπερδιπλασιασμός των ελέγχων.

«Τέλος - το τονίζω - δεν είναι στις προθέσεις μας προχωρήσουμε σε νέες ρυθμίσεις οφειλών προς την εφορία. Έχουν νομοθετηθεί πρόσφατα τόσο η αναβίωση των 120 δόσεων για παλαιούς οφειλέτες όσο και οι 72 δόσεις για πιο πρόσφατους σχετικά οφειλέτες» διευκρίνισε ο αρμόδιος υπουργός.

Φοροελαφρύνσεις και ενίσχυση του εισοδήματος

Με το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί προς ψήφιση εντός του Ιουλίου «στηρίζουμε έμπρακτα το διαθέσιμο εισόδημα και να μειώσουμε τη φορολογική επιβάρυνση για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, όταν μας το επιτρέπουν τα δημόσια οικονομικά» σημείωσε ο υπουργός Οικονομίας και αναφέρθηκε στις προεκλογικές δεσμεύσεις που θα περιλαμβάνει όπως μεταξύ άλλων:

  • Ο μέσος δημόσιος υπάλληλος θα έχει όφελος που θα ανέρχεται σε 1.292 ευρώ μικτά το χρόνο. Ενώ, αν συνυπολογιστούν και οι επιπλέον αυξήσεις ή απαλλαγές που εφαρμόζονται από το 2023 τότε το όφελος για το μέσο δημόσιο υπάλληλο αυξάνεται σε 2.084 ευρώ μικτά το χρόνο.
  • Σε αυτό το πλαίσιο, κάθε Δημόσιος Υπάλληλος θα έχει μία αύξηση 70 ευρώ μηνιαίως, το επίδομα τέκνων αυξάνεται από 20 έως 50 ευρώ, και το επίδομα θέσης ευθύνης αυξάνονται 30%.
  • Επιπλέον, προωθούνται ειδικές ρυθμίσεις μισθολογικών αυξήσεων για τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας, και για τα μέλη Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των Πανεπιστημίων.

Τραπεζικό σύστημα - Κεφαλαιαγορά

Μιλώντας για τη στροφή στην ανάπτυξη, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε και στα όσα σχεδιάζει το υπουργείο για το τραπεζικό σύστημα και για την κεφαλαιαγορά.

Μία από τις κυριότερες προκλήσεις είναι η αντιμετώπιση της ψαλίδας μεταξύ των επιτοκίων χορηγήσεων και καταθέσεων, μέσα από πρωτοβουλίες που θα ενισχύσουν τον ανταγωνισμό. Μεταξύ αυτών είναι:

  • Η επέκταση της παροχής τραπεζικής πίστης, δηλαδή δανείων, από μη-τραπεζικά ιδρύματα με βάση βέλτιστες διεθνείς πρακτικές.
  • Και η κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης των τόκων των εντόκων γραμματίων και των ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου. Ώστε τα ομόλογα Δημοσίου να αποτελέσουν εναλλακτική επιλογή τοποθέτησης των κεφαλαίων.

Μία δεύτερη πρόκληση είναι η αντιμετώπιση του ζητήματος των κόκκινων δανείων.

  • Γι’ αυτό το λόγο, πρώτον, προωθείται ένα πλαίσιο κανόνων και υποχρεώσεων για τους servicers. Με υποχρέωση να τηρούν και να παρέχουν προσωποποιημένη πληροφόρηση προς τους οφειλέτες για το σύνολο της οφειλής τους, τις οφειλόμενες δόσεις, το επιτόκιο και άλλες συναφείς πληροφορίες. Και με ποινές όταν δεν παρέχουν σαφή και έγκαιρη ενημέρωση στους οφειλέτες.

Επιπλέον, μελετούνται νέες βελτιώσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό, στον οποίο έχει ήδη σημειωθεί πρόοδος, ώστε οι διαδικασίες να είναι λιγότερο γραφειοκρατικές και ταχύτερες προς όφελος όλων των εμπλεκομένων

Μιλώντας για το τραπεζικό σύστημα, ο υπουργός Οικονομίας σημείωσε πως ότι θα χρησιμοποιήσει το πρόγραμμα Ηρακλής, έτσι ώστε μέσα στο πλαίσιο των κανόνων που τίθενται από τους θεσμούς της ΕΕ να αντιμετωπιστούν οι όποιες τυχόν εκκρεμότητες υπάρχουν ακόμα, προς όφελος, τελικά, της υγείας του τραπεζικού συστήματος.

Στόχος παραμένει, επίσης η απομείωση της συμμετοχής του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στο τραπεζικό σύστημα, εξέλιξη που θα στείλει διεθνώς ένα μήνυμα δυναμικής πορείας των ελληνικών τραπεζών

Ενώ, βασική προτεραιότητά μας είναι, επίσης, η ενίσχυση του ρόλου και του πλαισίου λειτουργίας της κεφαλαιαγοράς. Μια σειρά πρωτοβουλιών που θα συμβάλλουν στην ενδυνάμωση του Χρηματιστηρίου και στην προσέλκυση σε αυτό νέων εταιρειών, είναι:

  • Η μείωση του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίων από 0,5% σε 0,2%.
  • Η μείωση κατά 50% του φόρου χρηματιστηριακών συναλλαγών.
  • Τα κίνητρα για την εισαγωγή μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριο Αθηνών, όπως η έκπτωση των δαπανών εισαγωγής κατά 100% από τον φόρο.

Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας

Η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας σημαίνει έσοδα για το Δημόσιο και ανάπτυξη για τη χώρα, δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης και πρόσθεσε:

  • «Ως Υπουργείο, θα επιδιώξουμε μία ολιστική προσέγγιση που θα συνδυάζει τις δικές μας αρμοδιότητες με τις αρμοδιότητες της ΕΕΣΥΠ, σεβόμενοι πάντοτε το ρόλο της. Γι’ αυτό άλλωστε και ιδρύθηκε και χωριστή Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας».
  • «Σε αυτό το πλαίσιο, επιδιώκουμε τον ριζικό εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της ΕΤΑΔ, της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου. Θα το πετύχουμε με την εισαγωγή σύγχρονων μεθόδων διαχείρισης και αξιοποίησης του πλούσιου χαρτοφυλακίου της, προς όφελος του Δημοσίου και των πολιτών. Ενδεικτικά αναφέρω το παραλιακό μέτωπο της Αττικής και τα χιονοδρομικά κέντρα, καθώς και τα δύο θα μπορούσαν να δώσουν πρόσθετη ώθηση στην ανάπτυξη και στην αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος».
  • «Μιλώντας, επίσης, για την ΕΕΣΥΠ, σημασία έχει επίσης η αξιοποίηση και των υπόλοιπων περιφερειακών αεροδρομίων, συμπεριλαμβανομένου αυτού της Καλαμάτας, έχοντας φυσικά υπόψη και τα πολύ θετικά αποτελέσματα του πρώτου κύματος αξιοποίησης».
  • «Όσον αφορά το ΤΑΙΠΕΔ βασικές προτεραιότητές μας είναι: Η ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού -πολύ σημαντική πρωτοβουλία. Οι διαγωνισμοί παραχώρησης της εκμετάλλευσης περιφερειακών λιμανιών -όπως του Ηρακλείου και του Βόλου. Καθώς και όλα τα αναγκαία βήματα για την είσοδο του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο».

Παπαθανάσης: Οι πέντε στόχοι του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Αξίζει να σημειωθεί πως κατά την τοποθέτηση του, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης αναφέρθηκε στα περισσότερα από 72 δισ. ευρώ ευρωπαϊκών πόρων θα εισρεύσουν στη χώρα και θα μοχλεύσουν πάνω από 30 δισ. ευρώ σε ιδιωτικούς πόρους.

«Τα κεφάλαια αυτά θα μετασχηματίσουν οικονομικά την πατρίδα μας μέσα από έναν συνδυασμό επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων με πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα για όλες και όλους. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εισροή πόρων που έχει δει ποτέ η Ελλάδα και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ούτε ένα ευρώ από αυτά τα χρήματα» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Πρώτος στόχος είναι κάθε ευρώ του Εθνικού Σχέδιου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» που χρηματοδοτείται με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και περιλαμβάνει έργα και δράσεις να αξιοποιηθεί σωστά για να βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών, το κράτος, την κοινωνία και την οικονομία.

Το Σχέδιο «Ελλάδα 2.0» περιλαμβάνει 106 επενδύσεις και 68 μεταρρυθμίσεις, κατανεμημένες σε τέσσερις πυλώνες: Πράσινη και Ψηφιακή Μετάβαση, Απασχόληση - Δεξιότητες - Κοινωνική Συνοχή, Ιδιωτικές επενδύσεις και Μετασχηματισμός της Οικονομίας. H συνολική χρηματοδότηση, ανέρχεται σε 30,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 17,4 αντιστοιχούν σε μη επιστρεπτέα χρηματοδότηση και 12,7 σε δανειακή στήριξη.

  • Εντός του Αυγούστου θα υποβληθεί επίσημο αίτημα επιπλέον δανειακών πόρων ύψους 5 δισ. ευρώ στο πλαίσιο του RePowerEU.
  • Οι επιπλέον πόροι των 5 δισ. θα αξιοποιηθούν, πρωτίστως για τη χρηματοδότηση ενεργειακών, ιδιωτικών επενδύσεων μέσω δανείων και κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών.
  • Ακολουθεί επίσης εντός του Αυγούστου η οριστική πρόταση για την αναθεώρηση του σχεδίου με προσθήκη νέων σημαντικών έργων.
  • Η συμφωνία για την αναθεώρηση είναι ουσιαστικά προαπαιτούμενο βήμα έτσι ώστε εντός του 2023 να προχωρήσουμε στην υποβολή του 4ου αιτήματος πληρωμής ύψους 1,72 δισ. ευρώ.

Δεύτερος στόχος είναι η απορρόφηση του νέου «Εταιρικού Συμφώνου Περιφερειακής Ανάπτυξης 2021-2027». Το «ΕΣΠΑ 2021-2027» αποτυπώνει σε μεγάλο βαθμό τις νέες προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τις νέες αναπτυξιακές προτεραιότητες της Ελλάδας για τα επόμενα χρόνια.

  • Βασικός στόχος των χρηματοδοτήσεων μέσω των προγραμμάτων του είναι η επίλυση προβλημάτων, η βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών και η δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας.
  • Τα ανωτέρω θα επιτευχθούν μέσω της στήριξης των επιχειρήσεων, μιας σειράς δημόσιων έργων αλλά και προγραμμάτων κατάρτισης ανθρώπινου δυναμικού, ένταξης μακροχρόνια ανέργων και γυναικών στην αγορά εργασίας, επιδότησης νέων θέσεων εργασίας, υποστήριξης και ενίσχυσης της νεανικής επιχειρηματικότητας με έμφαση στην ψηφιακή, πράσινη και γαλάζια οικονομία.

Τρίτος στόχος είναι η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου στις περιοχές απολιγνιτοποίησης που για πρώτη φορά η Πολιτεία στρέφει την προσοχή της με προγράμματα στήριξης.

  • Είναι το Πρόγραμμα «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση» με προϋπολογισμό 1,63 δισ. ευρώ και συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, που μαζί με άλλα συνοδά προγράμματα και ιδιωτικές επενδύσεις θα προσθέσει περίπου 6 δισ. ευρώ έργων και επενδύσεων στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, τους δήμους Μεγαλόπολης, Οιχαλίας, Γορτυνίας και Τρίπολης καθώς και στην Κρήτη και τα νησιά του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου.

Τέταρτος στόχος είναι η επιτάχυνση της συμβασιοποίησης και η εκτέλεση έργων Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) που την τελευταία τετραετία υπερτετραπλασιάστηκαν σε σχέση με όλα τα προηγούμενα χρόνια από την έναρξη του θεσμού το 2009.

  • 45 έργα ΣΔΙΤ συνολικού κόστους επένδυσης περίπου 6,3 δισ. ευρώ, έχουν εγκριθεί και βρίσκονται σε στάδιο διαγωνιστικής διαδικασίας.
  • Εντός της επόμενης τετραετίας, αναμένεται η λειτουργία πολλών εξ αυτών των έργων, όπως ενδεικτικά τα ΣΔΙΤ φοιτητικών εστιών που θα προσφέρουν στην Περιφέρεια ποιοτική στέγη, στηρίζοντας νέα παιδιά που σπουδάζουν εκεί.

Πέμπτος στόχος είναι η υλοποίηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων που μέχρι το 2027 αναμένεται να στηρίξει την πραγματική οικονομία με εισροή 6,7 δισ. ευρώ από το Εθνικό Σκέλος του.

  • Επιπρόσθετα, πρόκειται να υλοποιηθεί ένα σημαντικό μεταρρυθμιστικό έργο της Κωδικοποίησης της διάσπαρτης πρωτογενούς και δευτερογενούς νομοθεσίας, που διέπει τις δημόσιες επενδύσεις καθώς και της νομοθέτησης ενός νέου θεσμικού πλαισίου για τη λειτουργία του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Έκτος στόχος είναι η διευκόλυνση της πρόσβασης των επιχειρήσεων σε πηγές χρηματοδότησης με την κάλυψη των κενών της αγοράς μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας.

  • Η επιλέξιμότητα τους θα αξιολογείται με το εργαλείο «know your customer» έτσι ώστε να τύχουν ευκολότερης τραπεζικής έγκρισης. Στόχος είναι η διεύρυνση της περιμέτρου των επιχειρήσεων που θα μπορέσουν να δανειοδοτηθούν κατά 60.000 επιχειρήσεις.
  • Ταυτόχρονα, με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Επενδύσεων, θυγατρική της Αναπτυξιακής Τράπεζας, θα ενισχυθεί το επενδυτικό πρόγραμμα με στόχο η προσέλκυση ευρωπαϊκών επενδυτικών σχημάτων που θα επεκτείνουν τη στρατηγική τους και θα συμπεριλάβουν την Ελλάδα στο επενδυτικό τους «ραντάρ», για να επενδύσουν σε ελληνικές επιχειρήσεις, ενισχύοντας την εξωστρέφεια και τη δικτύωση των Ελλήνων επιχειρηματιών.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ