ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Κατατέθηκε στη Βουλή ο προϋπολογισμός του 2026 - Στις 17 Δεκεμβρίου η ψήφιση του

Κατατέθηκε στη Βουλή ο προϋπολογισμός του 2026 - Στις 17 Δεκεμβρίου η ψήφιση του

Κατάθεση στην Βουλή, από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη και τον Υφυπουργό Θάνο Πετραλιά του Κρατικού Προϋπολογισμό του 2026, Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2025.

(ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI)

Στην κατάθεση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2026 στη Βουλή προχώρησε ο Κυριάκος Πιερρακάκης. Η κατάθεση του κρατικού προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2026 συνοδεύεται και από ειδική έκδοση του προϋπολογισμού επιδόσεων οικονομικού έτους 2026. 

Επιπλέον κατατέθηκε ο απολογισμός και ο γενικός ισολογισμός του κράτους οικονομικού έτους 2024, συνοδευόμενοι από την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

«Είναι ρεαλιστικός, εφαρμόσιμος και αναπτυξιακός»

«Θα διαπιστώσετε, πιστεύω, όλοι ότι είναι ένας προϋπολογισμός ρεαλιστικός, κοινωνικός, εφαρμόσιμος και αναπτυξιακός», δήλωσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης.

Ο κ. Πιερρακάκης παρέδωσε στη συνέχεια το κορυφαίο νομοσχέδιο στον Πρόεδρο της Βουλής Νικήτα Κακλαμάνη σε μορφή ψηφιακού usb stick αν και όπως ανέφερε από την επόμενη χρονιά θα κατατίθεται αποκλειστικά σε πλήρως άυλη μορφή με QR code στο κυβερνητικό cloud.

Στις 17 Δεκεμβρίου η ψήφιση του προϋπολογισμού

Ο πρόεδρος της Βουλής Νικήτας Κακλαμάνης, αφού παρέλαβε από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κ. Πιερρακάκη και τον αρμόδιο υφυπουργό Θάνο Πετραλιά τον προϋπολογισμό του 2026, ανακοίνωσε ότι η συζήτησή του στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων θα γίνει σε τέσσερις συνεχείς συνεδριάσεις, στις 27 και 28 Νοεμβρίου 2025. Στην Ολομέλεια η συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού του 2026 θα αρχίσει το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025 και θα ολοκληρωθεί τα μεσάνυχτα της Τετάρτης 17 Δεκεμβρίου.

Τι προβλέπει ο προϋπολογισμός

Ισχυρή ανάπτυξη προβλέπει το προσχέδιο Προϋπολογισμού για το 2026, η οποία πρωτίστως βασίζεται στη μεγάλη αύξηση των επενδύσεων, υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα, περαιτέρω μείωση της ανεργίας (στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2008) και αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Παράλληλα, ενσωματώνεται το σύνολο των μέτρων για στήριξη των νέων, των οικογενειών και των συνταξιούχων.

Ειδικότερα, προβλέπεται άνοδος του ΑΕΠ 2,4% το 2026, από 2,2% εφέτος και 2,3% το 2024. Η ιδιωτική κατανάλωση θα αυξηθεί 1,7%, από 1,9% εφέτος και 2,1% το 2024. Η δημόσια κατανάλωση θα αυξηθεί 0,7%, από 1,4% εφέτος και -4,1% το πέρυσι.

Οι συνολικές επενδύσεις θα κινηθούν ανοδικά κατά 10,2%, από 5,7% το 2025 και 4,5% το 2024. Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών θα αυξηθούν 4,5%, από 2,2% εφέτος και 1% πέρυσι. Οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών θα αυξηθούν 4,6%, από 0,9% εφέτος και 5,5% το 2024. Ενώ, η ανεργία θα μειωθεί στο 8,6%, από 9,1% εφέτος και 10,1% πέρυσι.

Το ονομαστικό ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί από τα 249,6 δισ. ευρώ το 2025 σε 260,9 δισ. ευρώ το 2026. Παράλληλα, ο εγχώριος πληθωρισμός αναμένεται να αποκλιμακωθεί σε μέσα επίπεδα σε 2,2% το 2026, από 2,6% το 2025.

Σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης εκτιμάται ότι θα διαδραματίσουν τόσο η φορολογική μεταρρύθμιση, όσο και οι λοιπές παρεμβάσεις που ανακοινώθηκαν στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης. Μέσω της διαρθρωτικής αναμόρφωσης της φορολογίας εισοδήματος με έμφαση στους νέους, στις οικογένειες με παιδιά και στη μεσαία τάξη, ενισχύεται άμεσα το εισόδημα των πολιτών. Παράλληλα, η μείωση των συντελεστών συνεπάγεται μεγαλύτερη ωφέλεια για τους εργαζόμενους, τους συνταξιούχους, τους αγρότες και τους ελεύθερους επαγγελματίες με κάθε μελλοντική αύξηση των αποδοχών τους.

Στο πλαίσιο της δημογραφικής φορολογικής μεταρρύθμισης εισάγονται επιπλέον μέτρα με τοπικά χαρακτηριστικά και παρεμβάσεις που σχετίζονται με το στεγαστικό πρόβλημα, όπως η σταδιακή κατάργηση του ΕΝΦΙΑ για οικισμούς με πληθυσμό έως 1.500 κατοίκους, η μείωση του ΦΠΑ στα ακριτικά νησιά με πληθυσμό έως 20.000 κατοίκους, η μείωση της φορολογίας ενοικίων σε συνδυασμό με την επιστροφή ενός ενοικίου ετησίως, καθώς και η μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης για τις κατοικίες και άλλα περιουσιακά στοιχεία με απαλλαγή των εξαρτώμενων τέκνων από την ελάχιστη δαπάνη διαβίωσης.

Επιπροσθέτως, ενισχύεται το εισόδημα των συνταξιούχων μέσω της σταδιακής κατάργησης του συμψηφισμού των αυξήσεων των συντάξεων με την προσωπική διαφορά, με την περαιτέρω αύξηση των συντάξεων βάσει ΑΕΠ και πληθωρισμού, καθώς και με την ενίσχυση των χαμηλοσυνταξιούχων, των ανασφάλιστων υπερηλίκων και των ατόμων με αναπηρία με το ποσό των 250 ευρώ κάθε Νοέμβριο.

Με βάση το προσχέδιο, το πρωτογενές αποτέλεσμα του κρατικού προϋπολογισμού αναμένεται να διαμορφωθεί σε 3,6% του ΑΕΠ για το 2025 και σε 2,8% το 2026, ενώ το συνολικό αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε 0,6% το 2025 και σε -0,1% το 2026.

Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο επί του Κρατικού Προϋπολογισμού 2026: Πρωτογενές Πλεόνασμα 3,7% το 2025

Σε αναθεώρηση του στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος στο 3,7% του ΑΕΠ για το 2025, έναντι αρχικού στόχου 3,6% του ΑΕΠ που είχε προβλεφθεί προ μηνός στο Προσχέδιο, προχωρά ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2026, όπως προκύπτει από την Γνώμη την οποία ανακοίνωσε το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο.

Το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ) ολοκλήρωσε την αξιολόγηση των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών προβλέψεων που βασίζεται ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2026 (ΚΠ 2026) και κρίνει ότι το σχέδιο προϋπολογισμού είναι συμβατό με τους δημοσιονομικούς κανόνες.

Όπως επισημαίνει «η έως τώρα εκτέλεση του Προϋπολογισμού του 2025, η πρόσφατη αναθεώρηση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, καθώς και οι φθινοπωρινές προβλέψεις της ΕΕ αποτυπώνουν μια συνεπή εικόνα των δημοσιονομικών μεγεθών του Κρατικού Προϋπολογισμού 2026. Για το 2025, ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2026 προχωρά σε αναθεώρηση του στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος στο 3,7% του ΑΕΠ, έναντι 3,6% του ΑΕΠ που είχε προβλεφθεί στο Προσχέδιο Κρατικός Προϋπολογισμός 2026 και έναντι 2,4% του ΑΕΠ του Κρατικού Προϋπολογισμού 2025. Η επίτευξη του αναθεωρημένου στόχου κρίνεται εφικτή, και εξαρτάται από την ανθεκτικότητα των εσόδων, την αποτελεσματική συγκράτηση των δαπανών και την απουσία απρόβλεπτων δημοσιονομικών πιέσεων που θα μπορούσαν να εκτροχιάσουν την πορεία του προϋπολογισμού», τονίζει.

Μακροοικονομικές και Δημοσιονομικές Εκτιμήσεις υπό αυξημένη αβεβαιότητα

Στη Γνώμη του επί του νέου Κρατικού Προϋπολογισμού το ΕΔΣ προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 2,2% για το 2025 και 2,3% για το 2026, σε ευθυγράμμιση με την Γνώμη του για το Προσχέδιο του Κρατικού προϋπολογισμού το οποίο προβλέπει Ανάπτυξη 2,4% το 2026 και 2,2% για εφέτος.

Όπως επισημαίνει στην ανακοίνωσή του όμως, «οι προβλέψεις τόσο του ΕΔΣ όσο και του ΚΠ 2026 καταρτίζονται σε περιβάλλον έντονης διεθνούς αβεβαιότητας, ασαφείς εμπορικές πολιτικές, φυσικές κρίσεις, δημογραφικές προκλήσεις.

Το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται στο 3,7% του ΑΕΠ το 2025 και στο 2,8% το 2026. Το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται πλεονασματικό το 2025 (0,6% του ΑΕΠ) και οριακά ελλειμματικό το 2026 (-0,2% του ΑΕΠ), ενώ η καθοδική πορεία του δημόσιου χρέους διατηρείται, αντανακλώντας την συνεχή επαγρύπνηση στη συνεπή δημοσιονομική πολιτική.

Οι δημοσιονομικές δεσμεύσεις του ΚΠ 2026 ευθυγραμμίζονται με το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο. Παρά την υπέρβαση των ετήσιων ορίων αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών, οι σωρευτικές μεταβολές παραμένουν εντός των ορίων του ΜΔΣ 2025-2028. Η σταθερή συμμόρφωση με τους δημοσιονομικούς στόχους συνιστά αναγκαία συνθήκη όχι μόνο για την αποφυγή αποκλίσεων, αλλά για τη διατήρηση της δημοσιονομικής αξιοπιστίας, της μακροοικονομικής σταθερότητας και τη στήριξη διατηρήσιμης αναπτυξιακής πορείας.

Τέλος, η εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων λειτουργεί ως κρίσιμο όχημα για την αντιμετώπιση πιθανών αρνητικών διαταράξεων με δυνητικά υψηλό οικονομικό αντίκτυπο. Κύριοι στόχοι παραμένουν η αύξηση της παραγωγικότητας και η ενίσχυση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας των δημόσιων δαπανών».

Η λεπτομερής ανάλυση των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών εξελίξεων θα περιληφθεί στην προσεχή εξαμηνιαία Έκθεση του ΕΔΣ.