ΧΡΗΜΑ

Θερινές εκπτώσεις: Καλύτερα από πέρσι, μακριά από τα επίπεδα του 2019 η εμπορική κίνηση

Θερινές εκπτώσεις: Καλύτερα από πέρσι, μακριά από τα επίπεδα του 2019 η εμπορική κίνηση
Λιγότερα από τα μισά σημεία πώλησης κατόρθωσαν να εκπληρώσουν τις προσδοκίες των εμπόρων για τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο σύμφωνα με την έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών ΙΝΤΙΜΕ

Περίπου 6 στις 10 επιχειρήσεις λιανεμπορίου είδαν «καλύτερα ταμεία» από το 2021, ωστόσο στο ίδιο ποσοστό,  απέχουν ακόμη αρκετά από την κανονική χρονιά του 2019, κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων που ολοκληρώνονται στις 31 Αυγούστου.

Όπως προκύπτει από την εξαμηνιαία ερεύνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών με τη συνεργασία του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών, στη σύγκριση των πωλήσεων με την περσινή χρονιά αποτυπώνεται μία σταδιακή ανάκαμψη της αγοράς. Ωστόσο, όπως επισημαίνεται, το διεθνές περιβάλλον, η έλλειψη ρευστότητας, η άνοδος κόστους ενέργειας και μεταφορών σε συνδυασμό με την άνοδο των τιμών στα είδη πρώτης ανάγκης, δημιουργούν τεράστιο έλλειμμα στο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών και εμποδίζουν τη δυναμική ανάπτυξη των πωλήσεων.

Συγκεκριμένα, η πλειονότητα των επιχειρήσεων (57,7%) δήλωσε ότι το 2022 είχε καλύτερα αποτελέσματα σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021, 1 στους 5 κατέγραψε παρόμοιες πωλήσεις, ενώ ένα ικανό ποσοστό της τάξης του 21,6% δήλωσε χειρότερο τζίρο.

Αντίθετα, η σύγκριση με το του 2019 το 59,8% δηλώνει χειρότερο τζίρο, 1 στους 5 ίδιες πωλήσεις και μόνο ένα ισχνό 14,2% κατόρθωσε να υπερβεί τις πωλήσεις του 2019 στη φετινή περίοδο.

Ως εκ τούτου λιγότερα από τα μισά σημεία πώλησης κατόρθωσαν να εκπληρώσουν τις προσδοκίες των εμπόρων για τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο και να πιάσουν ή να ξεπεράσουν τους στόχους του προγραμματισμού των πωλήσεων.

Τόνωση στις πωλήσεις από τον τουρισμό

Περίπου 4 καταστήματα στα 10 που δραστηριοποιούνται σε σημεία που προσελκύουν τουριστική ροή, είτε αυτά βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας κοντά στον κύκλο της Ακρόπολης ή σε εμπορικά κέντρα (malls), ενίσχυσαν σημαντικά τον τζίρο τους από τους ξένους επισκέπτες.

Το υπόλοιπο κέντρο της πρωτεύουσας, οι συνοικιακές αγορές της Αθήνας καθώς και οι περιφερειακές αγορές που αντιπροσωπεύουν το 63,5% του δείγματος και δεν επηρεάζονται από τον τουρισμό, αντιμετώπισαν σοβαρό πρόβλημα γιατί το ελάχιστο διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων καταναλωτών δεν μπόρεσε να τονώσει τον τζίρο.

Με αφορμή την έρευνα ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρο Καφούνης δήλωσε:

«Η μεγάλη έρευνα για την εκπτωτική περίοδο, που έχει γίνει πλέον θεσμός, με ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα που ξεπέρασε τα 400 σημεία πώλησης, απεικονίζει απόλυτα την πραγματική κατάσταση στην αγορά και αποτελεί για μία ακόμα φορά ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια μας.

Αυτοαπασχολούμενοι, μικρές, μεσαίες και μεγάλες Ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο κέντρο, τις συνοικίες της Αθήνας καθώς και στις περιφερειακές αγορές και σε όλα τα εμπορικά κέντρα (Malls), δίνουν το στίγμα του λιανεμπορίου σε αυτή τη δύσκολη καμπή, που η αγορά προσπαθεί να ανακάμψει κάτω από ειδικές συνθήκες και την πίεση του πληθωρισμού.

H γλώσσα των αριθμών κατέγραψε συνοπτικά ότι 6 στους 10 είδαν φέτος καλύτερα ταμεία από το 2021, όμως αντίστοιχα 6 στους 10 απέχουν ακόμα αρκετά από το τελευταίο «κανονικό» 2019.

Επίσης, μία εξαιρετική πληροφορία που αποτυπώνει τις δυνατότητες προγραμματισμού για όλες τις επιχειρήσεις, έδειξε ότι μόνο τα μισά σημεία είδαν τις προσδοκίες και άρα τον προγραμματισμό τους να επιβεβαιώνεται, ενώ όπως όλοι περιμέναμε, σχεδόν 4 στα 10 σημεία επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό.

Με αυτά τα δεδομένα είναι ξεκάθαρο ότι πήγαμε καλύτερα από πέρσι, αλλά απέχουμε ακόμη αρκετά από το να ξεπεράσουμε το 2019, που αποτελεί για όλους τον μοναδικό στόχο.

Ο τουρισμός αδιαμφισβήτητα συνεισφέρει στην αύξηση των πωλήσεων, αλλά δεν πρέπει να στηριζόμαστε μόνο σε αυτόν, γιατί όσο απομακρυνόμαστε από περιοχές με τουριστική ροή και βασιζόμαστε μόνο στην εγχώρια κατανάλωση, τόσο δυσκολεύει η κατάσταση.

Συνεπώς σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον, με την εισαγόμενη ακρίβεια να αφαιρεί εισόδημα από όλους και την αδυναμία σωστού προγραμματισμού, είναι αναγκαίο να ενισχυθεί και να συνεχιστεί η στήριξη σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Η απορρόφηση της αύξησης του ενεργειακού κόστους που θα βελτιώσει το διαθέσιμο εισόδημα, μέχρι να επανέλθει η πολυπόθητη ισορροπία στην οικονομία, είναι επιτακτική ανάγκη. Αλλιώς, όλα όσα με κόπο και θυσίες διατηρήσαμε μέχρι σήμερα, θα τα δούμε να καταρρέουν με καταστροφικές συνέπειες για την οικονομία και τη χώρα».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ