ΧΡΗΜΑ

Μείωση στις δαπάνες για αγορές «βλέπει» ένας στους δύο καταναλωτές το επόμενο εξάμηνο

Μείωση στις δαπάνες για αγορές «βλέπει» ένας στους δύο καταναλωτές το επόμενο εξάμηνο
INTIME

Οι πληρωμές λογαριασμών και οι αγορές προϊόντων αποτελούν τις δύο μεγαλύτερες δαπάνες, ποσοστιαία, του μηνιαίου εισοδήματος των Ελλήνων καταναλωτών ενώ ένας στους δύο εκτιμά πως οι δαπάνες του για αγορές θα είναι μειωμένες το επόμενο εξάμηνο.

Στην έρευνα καταναλωτικών τάσεων του ΣΕΛΠΕ που πραγματοποιείται με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών καταγράφεται μικρή βελτίωση στο καταναλωτικό κλίμα με χαμηλές ωστόσο προσδοκίες για τους καταναλωτές το επόμενο εξάμηνο.

Συγκεκριμένα, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής, τον Ιούνιο του 2023 διαμορφώθηκε στο -49, πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019, αλλά αυξημένος σχέση με την αντίστοιχη μέτρηση του Ιουλίου 2022 κατά 19 μονάδες.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη, όπως επισημαίνεται έχει να κάνει τόσο με τις μέχρι σήμερα προσδοκίες των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα, όσο και λόγω της παρούσας κατάστασης των καταναλωτών. Συγκεκριμένη ο υπο-Δείκτης παρούσας κατάστασης παρουσίασε μεταβολή από το -57 στο -46, ενώ ο υπό-δείκτης προσδοκιών μεγαλύτερη διόρθωση από -67 σε -54, αλλά και πάλι βρίσκεται χαμηλά. Ουσιαστικά δηλαδή, εκείνο που καταγράφεται είναι και χαμηλές προσδοκίες, αλλά και επιβαρυμένα οικονομικά για τους καταναλωτές, με καλύτερη πορεία βελτίωσης για τις προσδοκίες των καταναλωτών, οι οποίες βέβαια παραμένουν αρνητικές. Οι εξελίξεις αυτές έχουν να κάνουν με τις πληθωριστικές πιέσεις, αγαθών και υπηρεσιών.

Οι καταναλωτές θεωρούν ότι ακόμη δεν είναι μία ικανοποιητική περίοδος για να κάνουν μεγάλες αγορές για το σπίτι, τόσο οι ίδιοι, όσο και γενικά, παρά τη βελτίωση που καταγράφεται στα σχετικά ποσοστά.

Αντίθετα οι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι αυξητικές, αλλά σχετίζονται κυρίως με δαπάνες εκτός λιανικών αγορών, τον πληθωρισμό και την αύξηση των τιμών. Συγκεκριμένα, το 36% εκτιμά ότι το δεύτερο εξάμηνο 2023 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένο. Επίσης, το 42% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το δεύτερο εξάμηνο 2023 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 19% ότι θα είναι αυξημένες.

Για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση) εκτιμάται μείωση από το 28% των καταναλωτών και αύξηση από 23%. Αυξητική είναι η μέτρηση σε σχέση με τη φορολογία για την οποία το 57% εκτιμά ότι θα μείνει αμετάβλητη, το 13% ότι θα παρουσιάσει μείωση και το 30% αύξηση. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι καταναλωτές αναμένουν μείωση των δαπανών για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες και μικρή αύξηση για δαπάνες διασκέδασης και ανησυχία για τις λοιπές δαπάνες παγίων εξόδων.

Σύμφωνα με τους καταναλωτές σήμερα, οι δαπάνες για λογαριασμούς αποτελούν μαζί με τις αγορές προϊόντων αποτελούν 30% των δαπανών τους, οι δαπάνες αγορών προϊόντων με αύξηση, ενώ οι δαπάνες λογαριασμών με μείωση. Σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες δαπανών, καταγράφεται μια ελαφρώς αυξητική τάση, όμως οι δαπάνες για λογαριασμούς, ενοίκια και φόρους αντιπροσωπεύουν πλέον το 70% του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ