Η Braun γιορτάζει τα 100 της χρόνια με μια συνεργασία - σταθμό με τον Virgil Abloh
Μία συνεργασία – σταθμός στον χώρο του design, είναι η κορωνίδα των ενεργειών με τις οποίες ο γερμανικός κολοσσός Braun ανακοίνωσε ότι θα γιορτάσει τα 100 χρόνια λειτουργίας του, που συμπληρώνονται φέτος. Ο ταλαντούχος σχεδιαστής – φαινόμενο Virgil Abloh πρόκειται να επανασχεδιάσει, στο πλαίσιο της functional art, της «λειτουργικής τέχνης», ένα από τα ιστορικότερα προϊόντα της εταιρείας, το ηχοσύστημα του 1965 «‘Wandanlage’ hi fi audio wall unit», σκορπώντας ενθουσιασμό στους φανατικούς λάτρεις της μουσικής, του design, αλλά και της νέας γενιάς.
Το γεγονός ανακοινώθηκε στο πλαίσιο πρόσφατου event από τη Braun, όπου τονίστηκε ιδιαίτερα η έμφαση που δίνει διαχρονικά η εταιρεία στην απλότητα, τη χρηστικότητα και την ανθεκτικότητα των προϊόντων της. Στο ίδιο event όμως, επισημάνθηκε όμως εξίσου η πρόθεση της εταιρείας να προσεγγίσει τη νέα γενιά, τη GEN Z, δηλαδή τις ηλικίες 18-24. Για τον λόγο αυτό, διεξήχθη πρόσφατα διεθνής έρευνα με 2.500 συμμετέχοντες της GEN Z, σε πέντε χώρες του κόσμου (ΗΠΑ, Κίνα, Γερμανία, Ιαπωνία, Γαλλία), ώστε να διαφανούν οι απόψεις, τα «θέλω» και οι απαιτήσεις τους.
Η Braun, η εταιρεία που έχει μπει σε εκατομμύρια σπίτια σε όλο τον κόσμο με τα προϊόντα της και την ευρεία γκάμα τους, ιδρύθηκε το 1921 από τον Max Braun, στη Φρανκφούρτη της Γερμανίας.
Φέτος, 100 χρόνια μετά, πρωταγωνιστεί στην αγορά ηλεκτρονικών ειδών.
Το Braun Hand blender 2013 Hero, που επανακυκλοφορεί
Μάλιστα, γιορτάζει τα 100 της χρόνια επανακυκλοφορώντας μία σειρά από τα πιο ιστορικά της προϊόντα σε μαύρο χρώμα και σε λευκή συλλεκτική συσκευασία.
Ένα ιστορικό προϊόν της BRAUN «αναγεννιέται» μέσω της Λειτουργικής Τέχνης
Η «κατάδυση» του Virgil Abloh στην ιστορία της Braun δεν έχει σκοπό να ανασύρει προϊόντα – σταθμούς και να δημιουργήσει τέχνη με τον σκοπό της έκθεσης. Αντίθετα, ο σπουδαίος αυτός καλλιτέχνης, με την υποστήριξη της σχεδιαστικής ομάδας της εταιρείας, επιλέγει ένα από τα πιο δημοφιλή έργα της και το αναδιαμορφώνει με τρόπο ώστε να γίνει εκ νέου απολύτως λειτουργικό για τον σύγχρονο άνθρωπο, για τον σύγχρονο κόσμο. Έτσι, το «Wandanlage» μεταμορφώνεται μέσω της Λειτουργικής Τέχνης, σε ένα έργο υψηλού design και απολύτως λειτουργικό για τον καταναλωτή.
Το μεταλλικό φινίρισμα της εκδοχής του 2021 «ταξιδεύει» το βλέμμα όποιου το αντικρύζει σε έναν οπτικό παραλληλισμό με την αισθητική της Braun του ’60, με τον τρόπο που εκφράστηκε σε προϊόντα όπως η ξυριστική μηχανή SM3 1960 και η τοστιέρα T1 του 1961, σε συνδυασμό και με τις μουσικές αναφορές του Abloh στον 20ό αιώνα: Από τα μπλουζ της δεκαετίας του ’30 μέχρι τους σταρς του χιπ χοπ της δεκαετίας του ’80. Η επανασχεδίαση του ιστορικού ηχοσυστήματος άλλωστε έγινε υπό την προσέγγιση πως «όσο λιγότερα, τόσο καλύτερα», επομένως το ίδιο το προϊόν παραμένει ο αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής της συνεργασίας Braun – Abloh, την ώρα που η τεχνολογία λειτουργεί κανονικά. Εν τέλει, προκύπτει ένα προϊόν υψηλής αισθητικής αλλά και ποιότητας, ένα προϊόν λειτουργικής τέχνης, με υλικά που διασφαλίζουν ότι θα λειτουργεί και για τα επόμενα 100 χρόνια.
Η συνεργασία με τον «βασιλιά» του σχεδίου Virgil Abloh
Ο υπερταλαντούχος σχεδιαστής και καλλιτέχνης Virgil Abloh είναι το πρόσωπο που «σημαδεύει» την επέτειο των 100 χρόνων από την ίδρυση της Braun. Γεννημένος σε μία μικρή πόλη του Ιλινόις, γιος μεταναστών από τη Γκάνα, ο Abloh είναι σήμερα ένα από τα κορυφαία ονόματα στο καλλιτεχνικό στερέωμα παγκοσμίως: Καλλιτέχνης, αρχιτέκτονας, μηχανικός, δημιουργικός και καλλιτεχνικός διευθυντής, βιομηχανικός σχεδιαστής, σχεδιαστής μόδας αλλά και μουσικός και διάσημος DJ. Εκτός της καλλιτεχνικής του φύσης όμως, ο Abloh είναι και διάσημος για την κοινωνική, φιλανθρωπική του δράση, καθώς πάντα έχει στο επίκεντρο όσων κάνει τον άνθρωπο. Με σπουδές ως πολιτικός μηχανικός και αρχιτέκτονας, τελικά αφοσιώθηκε στην τέχνη, με εκθέσεις των έργω του σε διάσημα μουσεία, αλλά και συνεργασίες με παγκοσμίου φήμης κολοσσούς – όπως η Braun.
«Πάντα έτρεφα βαθιά εκτίμηση για το design της Braun. Για τα 100 χρόνια του brand, άρπαξα την ευκαιρία να φανταστώ εκ νέου αυτό το χαρακτηριστικό προϊόν της Braun και να προκαλέσω ως προς το τι περιμένουμε από το σχέδιο. Το κομμάτι που ανήκει στην κατηγορία “functional art” συν-δημιουργήθηκε με την ομάδα σχεδίου της Braun και όχι μόνο υπογραμμίζει την αρχική λειτουργία του ‘hi fi wall unit’, που ήταν το καλύτερο ηχοσύστημα της εποχής του, αλλά επίσης και την ποιότητά του και τα υλικά του που αντέχουν και είναι φτιαγμένα για να διαρκούν. Ως δημιουργός, συνεχίζω να διερωτώμαι πώς η Τέχνη γίνεται αντιληπτή στη σημερινή κουλτούρα. Η “Functional art”, «λειτουργική τέχνη» είναι μία κληρονομιά που διαρκεί εξαιτίας της ανθεκτικής δύναμης ενός καλού σχεδίου, που είναι απλό, χρηστικό και ανθεκτικό. Με αυτόν τον τρόπο, προωθεί το πλαίσιο των αναφορών σχεδιασμού πέρα από τους ‘purists’ στο ευρύτερο κοινό», δήλωσε ο ίδιος ο καλλιτέχνης για τη σημαντική αυτή συνεργασία.
Γκάγκος: «Good design» είναι ουσιαστικά ο επιτυχημένος συνδυασμός αισθητικής και λειτουργικότητας
Ένας Έλληνας σχεδιαστής με πολύ επιτυχημένη πορεία, ήταν παρών στο event με το οποίο η Braun ανακοίνωσε τη σπουδαία συνεργασία με τον Virgil Abloh. Ο Κώστας Γκάγκος γεννήθηκε στη Λάρισα, σπούδασε Interior Design και το 1997 ίδρυσε την εταιρεία Gagos Architecture & Design, που δραστηριοποιείται τόσο στο χώρο της αρχιτεκτονικής όσο και στον χώρο της ανακαίνισης, της διακόσμησης και της κατασκευής έργων μικρής και μεγάλης κλίμακας. Σήμερα, η εταιρεία του Κώστα Γκάγκου αποτελείται από μια μεγάλη ομάδα αρχιτεκτόνων, διακοσμητών, μηχανικών όλων των ειδικοτήτων, σχεδιαστών καθώς και εργοδηγών και έχει να επιδείξει ένα μεγάλο αριθμό έργων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, με κύριο αντικείμενο τους χώρους εστίασης, τα εμπορικά καταστήματα, κατοικίες, εκπαιδευτικούς χώρους και ξενοδοχειακές μονάδες. Έργα του Κώστα Γκάγκου έχουν διακριθεί αποσπώντας βραβεία σε πανελλήνιους διαγωνισμούς Design, ενώ το 2020 βραβεύτηκε ως Architect/ Designer of the Year στον διαγωνισμό Retail Interiors Awards 2020.
Κώστας Γκάγκος, ιδρυτής Gagos Architecture & Design
Ο ίδιος αναπτύσσει στο CNN Greece τις σκέψεις του για το «good design», αλλά και για τη συνεργασία-σταθμό της Braun με τον Abloh.
Τι σημαίνει «good design» για εσάς?
Για μένα, ο όρος «good design» είναι συνυφασμένος με το αίσθημα οικειότητας και όλων των θετικών συναισθημάτων γενικότερα που μπορεί να μου δημιουργηθεί όταν θα αντικρύσω έναν χώρο, ένα αντικείμενο και οτιδήποτε μπορεί να με κάνει να το προσέξω και να μου βγάλει αυτό το “wow”. Παράλληλα, είναι πολύ σημαντικό, ο εκάστοτε σχεδιαστής να δώσει την απαιτούμενη βαρύτητα στο πόσο λειτουργικό θα είναι το project, διότι το ωραίο είναι ουσιαστικά ο επιτυχημένος συνδυασμός αισθητικής και λειτουργικότητας.
Πως έχει επέμβει και μας έχει επηρεάσει η Braun όλα αυτά τα 100 χρόνια στη ζωή μας με το «good design»;
Η Braun έχει καταφέρει να αλλάξει πολλά στις συνήθειές μας στο πέρασμα των χρόνων, συνδυάζοντας τον απλό σχεδιασμό με τη χρηστικότητα και καταφέρνοντας κατά αυτό τον τρόπο να δηλώνει το παρών σε κάθε σύγχρονο σπίτι, ικανοποιώντας τις ανάγκες της καθημερινότητας κάθε οικογένειας. Μπορώ να μιλήσω με βεβαιότητα για τα προϊόντα της Braun και ως καταναλωτής και ως interior designer και να τα χαρακτηρίσω «μικρά σχεδιαστικά θαύματα», κάτι που φαίνεται άλλωστε από τη διαχρονικότητά τους και από το πόσο μπροστά για την εποχή τους ήταν από την αρχή της πορείας τους στο καταναλωτικό κοινό.
Τι σας έκανε εντύπωση από την press conference της Braun σχετικά με τη συνεργασία με τον Virgil Abloh;
Αρχικά να πω ότι ήταν μεγάλη χαρά για εμένα να επιλεγώ και να συμμετάσχω στην Press Conference για τα 100 χρόνια της Braun, ένα πραγματικά πολύ ενδιαφέρον event για όλους όσοι το παρακολουθήσαμε ζωντανά και αποτελούμε ένα μικρό μέρος της παγκόσμιας κοινότητας του design. Όταν ανακοινώθηκε το όνομα του Virgil Abloh σκέφτηκα αμέσως ότι δε θα μπορούσε η Braun να συνδέσει το όνομά της με τίποτα λιγότερο αντάξιο της πορείας της. Μιας και στην Gagos Architecture & Design δίνουμε τεράστια σημασία στη λειτουργικότητα των project μας, η σχεδιαστική πρόταση του Virgil και το functional art μου κέντρισε απευθείας την προσοχή, διότι έφερε αυτό το fresh σε συνδυασμό με την διαχρονικότητα της Braun και είμαι σίγουρος ότι μόνο με επιτυχία μπορεί να στεφθεί αυτό το εγχείρημα.
Η Braun στρέφει το ενδιαφέρον της στη GEN Z
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά κατά τη διάρκεια του event για την παρουσίαση των ενεργειών της εταιρείας για τα 100 χρόνο, ο επικεφαλής του Design της Braun, κύριος Oliver Grabes «με την 100ή μας επέτειο, βλέπουμε την ευκαιρία να κάνουμε περισσότερα από το να γιορτάσουμε το παρελθόν μας. Σκοπός μας είναι να μεταδώσουμε την πεποίθηση της Braun ότι το σχέδιο πρέπει να είναι απλό, λειτουργικό και σχεδιασμένο ανθεκτικά σε ευρύτερα κοινά και ειδικά στις νεότερες γενιές». Για τον λόγο αυτό, η εταιρεία διεξήγαγε μεγάλη δημοσκοπική έρευνα, κατά την οποία 2.500 νέοι που ανήκουν στην GEN Z, είναι δηλαδή ηλικίας από 18 έως 24 ετών, απάντησαν σε μία σειρά ερωτημάτων, με στόχο να εκφράσουν τις απόψεις και τις προτιμήσεις τους, αναφορικά με ζητήματα design προϊόντων.
Στην έρευνα αυτή, η GEN Z απαντά πως το design βοηθά στην ανάπτυξη μιας ποιοτικότερης καθημερινότητας σε ποσοστό 69% - δηλαδή σχεδόν οι 7 στους 10. Γίνεται επίσης σαφές πως αυτό που ενδιαφέρει τους νέους που ανήκουν στη GEN Z είναι να κάνουν τη ζωή τους λειτουργική, με 3 στους 4 (77%) να απαντούν ότι ένας έξυπνος σχεδιασμός που τους «γλυτώνει» χρόνο και χώρο εκτιμάται δεόντως. Παράλληλα, η περιεκτικότητα και η βιωσιμότητα αξιολογούνται υψηλά, ειδικά όσον αφορά στη χρησιμότητα. Η πρόσβαση ανεξαρτήτως ηλικίας, το επίπεδο δεξιοτήτων και η ευκολία χρήσης είναι οι πιο σημαντικοί τομείς στους οποίους η Gen Z αναμένει ότι μέσω του design μπορούν να βελτιωθούν, την ώρα που «αυτό που είναι σχεδιασμένο ανθεκτικό» γίνεται το νέο «βιώσιμο».
«Στη Braun, σχεδιάζουμε για όσα έχουν σημασία στη ζωή. Πήραμε πολύ κουράγιο όταν ενημερωθήκαμε πως η Gen Z συμφωνεί ευρέως με τις αρχές μας πως ένα καλό design είναι απλό, χρήσιμο και ανθεκτικό. Αλλά είναι σημαντικό να διατηρούμε ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας, ώστε να συνδυάσουμε το δικό τους όραμα για το μέλλον με το δικό μας», πρόσθεσε ο κύριος Grabes.
Με την καμπάνια ‘Good Design for a Better Future’, «Καλός Σχεδιασμός για ένα Καλύτερο Μέλλον», η Braun παρουσιάζει τον επανασχεδιασμό του ιστορικού ηχοσυστήματος από τον Virgil Abloh, την επανακυκλοφορία προϊόντων – σταθμών στην ιστορία της και παράλληλα σχεδιάζει μία σειρά εκδηλώσεων καθ’ όλη τη χρονιά: Τη σειρά Braun 100 Talks, όπου σπουδαίοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν τις απόψεις τους, διαδραστικά εργαστήρια για το design, αλλά την επαναφορά, με νέα έκδοση, του Βραβείου Braun, που προγραμματίζεται για τον Σεπτέμβριο.
Με το βλέμμα στο μέλλον, η Braun τιμά την εκατόχρονη ιστορία της και τους πιστούς της πελάτες. Τιμά όλους εκείνους που διαχρονικά τη βάζουν στα σπίτια τους, για την προσωπική τους περιποίηση, για την καλύτερη λειτουργεία του νοικοκυριού τους, για τη διασκέδασή τους. Με σεβασμό στον καταναλωτή και τις ανάγκες του, η Braun σχεδιάζει για το μέλλον προϊόντα με απλότητα, χρησιμότητα, ανθεκτικότητα.