ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ

H βιωσιμότητα, στρατηγικό πλεονέκτημα για τις επιχειρήσεις HoReCa

H βιωσιμότητα, στρατηγικό πλεονέκτημα για τις επιχειρήσεις HoReCa

Ο κλάδος της καφεστίασης και της φιλοξενίας αποτελεί έναν από τους πιο δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομία καθώς συνδέεται άμεσα με τον τουρισμό, ο οποίος τα τελευταία χρόνια καταγράφει συνεχώς ανοδική πορεία και νέα ρεκόρ.

Χιλιάδες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις HoReCa δεν στηρίζουν απλά τις τοπικές κοινωνίες αλλά ενισχύουν την ελκυστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, καθώς εξαρτάται άμεσα από την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών. Παράλληλα, όμως, η λειτουργία τους συνδέεται με αυξημένη χρήση ενέργειας και φυσικών πόρων και αυξημένη παραγωγή αποβλήτων.

Την ίδια στιγμή, αναγκαία κρίνεται η διαμόρφωση ενός βιώσιμου τουριστικού μοντέλου ώστε συνολικά ο κλάδος να είναι ανθεκτικός απέναντι στις μεγάλες προκλήσεις της εποχής μας όπως η κλιματική κρίση. Οι δε πολίτες της χώρας αλλά και οι τουρίστες απαιτούν πλέον οι επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και αυτών της HoReCa, να λαμβάνουν μέτρα ώστε να μην επιβαρύνουν το περιβάλλον. Αυτό σημαίνει πως οι τελευταίες ουσιαστικά ωθούνται να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο λειτουργίας τους εάν θέλουν να συνεχίσουν να αναπτύσσονται με βιώσιμο τρόπο.

Πώς ο κλάδος HORECA μπορεί να αποτελέσει πρότυπο βιωσιμότητας

Σε αυτή την προσπάθεια, σημαντικό «εργαλείο» είναι το πρόγραμμα ZERO WASTE HORECA, όπως και η αντίστοιχη ψηφιακή πλατφόρμα zerowastefuture.gr, βοηθώντας τις προσπάθειες των επιχειρήσεων του κλάδου να συμβάλλουν στους εθνικούς στόχους βιωσιμότητας. Αξίζει να σημειωθεί πως είναι δωρεάν και υλοποιείται από την Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης με τη χρηματοδότηση του The Coca-Cola Foundation, την υποστήριξη της Coca-Cola στην Ελλάδα και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Το πρόγραμμα επικεντρώνεται στην Παρέμβαση, την Εκπαίδευση και την Αλλαγή Συμπεριφοράς μέσα από συγκεκριμένες δράσεις και μεθοδολογία. Πρακτικά, κατευθύνει και συμβουλεύει τις πάνω από 3000 επιχειρήσεις-μέλη του να μειώνουν τα απορρίμματά τους αξιοποιώντας βιώσιμες πρακτικές (πρόληψη, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση, κομποστοποίηση), να υιοθετούν μεθόδους και πρακτικές εξοικονόμησης ενέργειας και νερού, καθώς και να κάνουν βιώσιμες προμήθειες.

Τα οφέλη που προκύπτουν για τα μέλη από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα είναι πολλαπλά. Μέσα από αυτή, οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα πλέον να ανταπεξέρχονται με επιτυχία στις προκλήσεις που φέρουν οι νέες νομοθεσίες που αφορούν στην υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών, καθώς και να μειώνουν το λειτουργικό τους κόστος. Μπορούν, επίσης, να προσελκύουν το ολοένα αυξανόμενο περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένο κοινό, επενδύοντας παράλληλα στη φήμη τους.

1765383658854-127833721-picture3.jpg

Επιβράβευση των βιώσιμων πρακτικών

Ο σχεδιασμός και η υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών σε διαφορετικές πτυχές λειτουργίας μίας επιχείρησης δεν είναι εύκολη υπόθεση. Γι’ αυτό και η επιβράβευση των προσπαθειών και των ορθών και καινοτόμων πρακτικών δεν αποτελεί απλά κάποιου είδους ηθική αναγνώριση.

Όταν οι επιχειρήσεις βλέπουν τη δέσμευσή τους να αναγνωρίζεται, ενισχύεται η εμπιστοσύνη τους ότι οι επενδύσεις τους έχουν θετικό αντίκτυπο, τόσο στο περιβάλλον όσο και στην ίδια τη λειτουργία τους. Παράλληλα, η επιβράβευση λειτουργεί και ως κίνητρο για να συνεχίσουν να εξελίσσονται, υιοθετώντας περαιτέρω πρακτικές που μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους. Συμβάλλει δε στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους, καθώς αυξάνει την αξιοπιστία τους στα μάτια του κοινού και των συνεργατών τους.

Σε αυτό το πλαίσιο, συμμετέχοντας στο πρόγραμμα ZERO WASTE HORECA, οι επιχειρήσεις – μέλη έχουν τη δυνατότητα να λάβουν χρηματικά έπαθλα για τις καινοτόμες πρακτικές που εφαρμόζουν. Επιπλέον, μπορούν να λάβουν και «Zero Waste Διάκριση» (Χρυσή, Αργυρή ή Χάλκινη) ανάλογα με τους στόχους που έχουν πετύχει στους τομείς της διαχείρισης των απορριμμάτων, της εξοικονόμησης ενέργειας και νερού, καθώς και στις βιώσιμες προμήθειες.

picture2.jpg

Συγκεκριμένα, την προηγούμενη χρονιά 210 επιχειρήσεις-μέλη του δικτύου έλαβαν «Zero Waste Διάκριση», για την υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών στους παραπάνω τομείς στο πλαίσιο της λειτουργίας τους, έπειτα από αξιολόγηση ανεξάρτητης 26μελούς κριτικής επιτροπής και βάσει μετρήσιμων στόχων και αποτελεσμάτων. Ταυτόχρονα, αναδείχθηκαν και 11 επιχειρήσεις οι οποίες ξεχώρισαν για τις καινοτόμες πρωτοβουλίες τους, λαμβάνοντας ειδικά χρηματικά έπαθλα. Όσον αφορά στο 2025, αναμένεται να αυξηθεί ο αριθμός των επιχειρήσεων που θα διακριθούν.

Είναι, λοιπόν, φανερό πως η πορεία προς έναν βιώσιμο τουρισμό περνά αναπόφευκτα και μέσα από την «πράσινη» μετάβαση των επιχειρήσεων HoReCa. Με τα κατάλληλα εργαλεία, την εξειδικευμένη υποστήριξη και την καθοδήγηση που λαμβάνουν συμμετέχοντας στο πρόγραμμα ZERO WASTE HORECA, μπορούν όχι μόνο να μειώσουν ουσιαστικά το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα αλλά και να ενισχύσουν τη θέση τους σε μία αγορά η οποία αλλάζει με γρήγορους ρυθμούς. Στην τελική, η ενσωμάτωση βιώσιμων πρακτικών στη λειτουργία των επιχειρήσεων συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός zero waste και πιο ανθεκτικού επιχειρηματικού μοντέλου, το οποίο ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής και ενισχύει συνολικά την ανταγωνιστικότητα του ίδιου του κλάδου.