ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με το δεξί εισέρχεται στο 2018 η παγκόσμια ναυτιλία

Με το δεξί εισέρχεται στο 2018 η παγκόσμια ναυτιλία
Reuters

Με θετικούς οιωνούς εκκινεί το 2018 για την παγκόσμια ναυτιλία, καθώς η πορεία της παγκόσμιας οικονομίας και του διεθνούς εμπορίου οδηγούν σε αύξηση της ζήτησης η οποία στις περισσότερες περιπτώσεις είναι υψηλότερη της προσφοράς με αποτέλεσμα την άνοδο των ναύλων σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα θεμελιώδη μεγέθη βελτιώνονται. Οι ώριμες αγορές της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής καταγράφουν στοιχεία υγιούς ανάπτυξης, ενώ αναδυόμενες αγορές όπως η Βραζιλία, η Δυτική Αφρική, η Μέση Ανατολή και η Ρωσία κινούνται ανοδικά υποβοηθούμενες από τις υψηλότερες τιμές πετρελαίου.

Σύμφωνα με ανάλυση της LloydsList για το 2018 υπάρχουν πολλά ελπιδοφόρα σημάδια, με τους ναύλους να είναι σε καλύτερη κατάσταση καθώς αυξάνεται η παγκόσμια ζήτηση. Αυτό που βοήθησε επίσης ουσιαστικά ήταν ο περιορισμός της ναυπηγικής δραστηριότητας. Οι νέες παραγγελίες ήταν ελάχιστες το 2016 και το 2017. Το 2016 τοποθετήθηκαν παραγγελίες σε containerships αξίας μόλις 2,9 δισ. δολ., όταν το 2015 είχαν ανέλθει στα 19 δισ. δολ. Το 2017 οι παραγγελίες παρέμειναν στα ίδια χαμηλά επίπεδα με αποτέλεσμα το βιβλίο παραγγελιών να αποτελεί τώρα το 13% του υφιστάμενου στόλου από το 60% πριν από μερικά χρόνια.

Πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι τα χαμηλότερα για την αγορά των δεξαμενόπλοιων τα είδαμε το 2017 και το 2018 θα είναι μια καλύτερη χρονιά. Σε αυτό συνηγορούν και τα αποτελέσματα της έρευνας της Lloyds list η οποία δείχνει ότι όλες οι κατηγορίες δεξαμενόπλοιων θα απολαύσουν κέρδη στη spot αγορά το 2018. Ειδικότερα οι ημερήσιοι ναύλοι στα Very large Crude Carriers (VLCC) θα αυξηθούν στα 26.240 δολάρια την ημέρα από 24.048 δολάρια το 2017. Στα suezmaxes ο μέσος ημερήσιος ναύλος θα κυμανθεί στα 19.012 δολάρια από τα 15.968 δολάρια φέτος και στα aframaxes στα 15.648 δολ. από 13.182 δολ. το τρέχον έτος.

Η άνοδος θα στηριχθεί από την αύξηση των αμερικανικών εξαγωγών πετρελαίου, την ανάκαμψη της παραγωγής της Νιγηρίας και της Λιβύης και την αμείωτη δίψα της Κίνας για ενέργεια. Ωστόσο, η ανάκαμψη θα μπορούσε εύκολα να εκτροχιαστεί, κυρίως εξαιτίας του γεγονότος ότι το βιβλίο παραγγελιών παραμένει ογκώδες. Τα στοιχεία του Clarksons δείχνουν ότι 46 VLCCs, 35 suezmaxes και 63 aframaxes οφείλονται για παράδοση το 2018, γεγονός που σημαίνει διατήρηση του ρυθμού αύξησης του στόλου.

Επίσης συνολικά 6,3 δισ. δολάρια δαπανήθηκαν για παραγγελίες δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού κατά τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους, έναντι 3,2 δισ. δολάρια που δαπανήθηκαν στο σύνολο του 2016. Εάν συνεχιστεί αυτή η τάση, η υπερπροσφορά θα συνεχιστεί περισσότερο από το αναμενόμενο.

Στο χύδην ξηρό φορτίο με τον Baltic Dry Index κοντά στα υψηλά τριετίας, οι αναλυτές αλλά και οι πλοιοκτήτες αναμένουν περαιτέρω ανοδική πορεία της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου και το 2018. Έρευνα της Lloyd’s List δείχνει ότι οι αναλυτές αναμένουν ότι εφέτος οι ναύλοι θα είναι πολύ υψηλότεροι από τα λειτουργικά κόστη των πλοίων. Έτσι όσοι πλοιοκτήτες επένδυσαν τα προηγούμενα χρόνια σε αγορές πλοίων σε χαμηλές τιμές θα αποκομίσουν τώρα τα κέρδη τους.

Γενικότερα η ζήτηση για χωρητικότητα αναμένεται να αυξηθεί κατά 2% με 3% το 2018, ενώ η πλευρά της προσφοράς φαίνεται ακόμα πιο ελκυστική. Ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι ο στόλος θα αυξηθεί κατά λιγότερο από 1% το 2018 σε περίπου 819 εκατ. dwt, καθώς πολλά μεγάλης ηλικίας πλοία θα βάλουν ρότα προς τα διαλυτήρια.

Σύμφωνα με τις αναλύσεις των ειδικών το 2018 η Κίνα θα εξακολουθήσει να είναι ο αποφασιστικός παράγοντας για την αγορά χύδην ξηρού φορτίου. Επίσης η αύξηση της προσφοράς σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία προσθέτει περισσότερα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου. Το 2018 αναμένεται μεγαλύτερη ζήτηση για εισαγωγές υψηλής ποιότητας άνθρακα και σιδηρομεταλλεύματος λόγω των μέτρων περιβαλλοντικού χαρακτήρα που έχει λάβει η κινεζική κυβέρνηση, μέτρα που οδηγούν στον περιορισμό της αξιοποίησης των εγχώριων πρώτων υλών που δεν είναι καλής ποιότητας.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ