ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αδυναμίες στην οικονομική διαχείριση κρατικών φορέων απεκάλυψαν έλεγχοι

Αδυναμίες στην οικονομική διαχείριση κρατικών φορέων απεκάλυψαν έλεγχοι
ΙΝΤΙΜΕ / ΚΩΤΣΙΑΡΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Αναγκαίες παρεμβάσεις ώστε να βελτιωθεί η λειτουργία και η απόδοση των τακτικών και εκτάκτων ελέγχων, αναφορικά με τη διασφάλιση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης του Κρατικού Προϋπολογισμού και του προϋπολογισμού των φορέων έχει προτείνει στη ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών η Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων του υπουργείου.

Έκθεση που ψηφίσθηκε προχθές μαζί με τον προϋπολογισμό 2020 περιγράφει το ελεγκτικό έργο της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων και συγκεκριμένα της Επιτροπής Συντονισμού Ελέγχων (ΕΣΕΛ) του υπουργείου Οικονομικών για την ελεγκτική περίοδο 01.07.2018 έως 30.06.2019.

Κατά την εν λόγω περίοδο αποφασίστηκε από την ΕΣΕΛ η διενέργεια 80 τακτικών διαχειριστικών ελέγχων σε ισάριθμους φορείς ( 18 Δήμοι,1 Περιφέρεια, 24 ΝΠ∆∆ Δήμων , 10 ΝΠΙ∆ Δήμων, 5 Νοσοκομεία, 1 ΟΚΑ, 10 ΝΠΙ∆ κεντρικής κυβέρνησης, 10 ΝΠ∆∆ κεντρικής κυβέρνησης και 1 ∆ΕΚΟ). Οι ελεγχόμενοι φορείς επελέγησαν βάσει ανάλυσης κινδύνου. Τελικά διενεργήθηκαν 66 έλεγχοι, λόγω του γεγονότος πως η Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων λειτούργησε με τη νέα δομή για πρώτη φορά και δεν διέθετε την κατάλληλη τεχνογνωσία και πόρους.

Από τους ελέγχους που διενεργήθηκαν διαπιστώθηκαν σοβαρά προβλήματα και ελλείψεις στο πλαίσιο λειτουργίας, στην οργάνωση, στην οικονομική διαχείριση, την τήρηση της νομοθεσίας και των υποχρεώσεων τους, καθώς και στην τήρηση των κανόνων δημοσιότητας. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο των ελέγχων αναδείχθηκαν ευρήματα, εκ των οποίων ποσοστό 71,65% χαρακτηρίστηκαν ως «ουσιαστικά». Η πλειονότητα των ουσιαστικών ευρημάτων εντοπίστηκε στη θεματική ενότητα οικονομική διαχείριση (81,3%), ήτοι ένα μεγάλο ποσοστό των φορέων του ελεγχθέντος δείγματος παρουσίαζε σοβαρότατες λειτουργικές αδυναμίες κυρίως στην οικονομική διαχείριση αυτών, καταδεικνύοντας σοβαρό πρόβλημα στη δυνατότητα ορθής εκτέλεσης του προϋπολογισμού τους και της επίτευξης των στόχων.

Στην βάση αυτή η Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων του υπουργείου Οικονομικών προχώρησε ένα βήμα παραπέρα προτείνοντας στην ηγεσία του υπουργείου παρεμβάσεις, ώστε να βελτιωθεί η λειτουργία και η απόδοση των τακτικών και εκτάκτων δημοσιονομικών ελέγχων.

Οι προτάσεις αυτές επικεντρώνονται στα εξής:

-Στο πεδίο εφαρμογής του ελέγχου, ήτοι προτείνεται στο εξής να ελέγχονται οι φορείς που συμπεριλαμβάνονται στο Μητρώο Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης της ΕΛ.ΣΤΑΤ., καθώς και οι εποπτευόμενοι από αυτούς φορείς που είναι εκτός Μητρώου και επιχορηγούνται ή χρηματοδοτούνται με οποιονδήποτε τρόπο από τον Κρατικό Προϋπολογισμό ή από τον προϋπολογισμό φορέων της Γενικής Κυβέρνησης σε ποσοστό τουλάχιστον 50% του προϋπολογισμού τους, ή είναι δημόσιες επιχειρήσεις και δημόσιοι οργανισμοί, εξαιρουμένων των χρηματοδοτήσεων από ευρωπαϊκά προγράμματα ή διεθνείς οργανισμούς που υπάγονται σε άλλες αρχές ελέγχου.

-Στο σχεδιασμό των ελέγχων, ήτοι να υπάρξει πρόβλεψη για εκπόνηση στρατηγικής διενέργειας ελέγχων σε προσδιορισμένο χρονικό ορίζοντα και ανάπτυξη των κατάλληλων μεθοδολογικών εργαλείων και δειγματοληπτικών μεθόδων για την ελεγκτική συμπερασματολογία.

-Στην αποσαφήνιση του θεσμικού πλαισίου για τους καταλογισμούς και τις δημοσιονομικές διορθώσεις και τις αναγκαίες προσαρμογές.

-Τροποποίηση του Ν.4182/2013 αναφορικά με τον έλεγχο των Κοινωφελών Περιουσιών σε συνδυασμό με τις αρμοδιότητες της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων, ώστε να προσδιοριστεί το ελεγκτικό πεδίο και οι αρμοδιότητες κάθε εμπλεκόμενης υπηρεσίας.

-Προσδιορισμός κριτηρίων και προϋποθέσεων για τον έλεγχο των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων. Ενίσχυση της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων με το κατάλληλο και επαρκές στελεχιακό δυναμικό, λόγω των ιδιαίτερα αυξημένων υποχρεώσεών της και ιδιαιτέρως λόγω της διεύρυνσης των αρμοδιοτήτων της.

-Κάλυψη κενών θέσεων και ενδυνάμωση Υπηρεσιών, με καθ΄ ύλην αρμοδιότητα σε ελέγχους ΟΤΑ, Νοσοκομείων, Φορέων Υπουργείου Παιδείας, Ανάπτυξης κλπ.

-Άμεση στελέχωση του Αυτοτελούς Τμήματος Νομικής Υποστήριξης της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων για την νομική υποστήριξη των λειτουργικών αναγκών της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων με βάση και το δαιδαλώδες νομικό πλαίσιο, ιδιαιτέρως σε ότι αφορά εκτάκτους ελέγχους και τη διαδικασία καταλογισμών.

-Έκδοση αποφάσεων του υπουργού Οικονομικών, προκειμένου να καθοριστούν ο τρόπος και τα κριτήρια αξιολόγησης των καταγγελιών/λοιπών αιτημάτων, καθώς και προτεροποίησης των εκτάκτων ελέγχων και των ειδικών ελέγχων (κληροδοτήματαλογοδοσίες-σχολάζουσες κληρονομιές).

-Δράσεις επιμόρφωσης των Ελεγκτών της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων για την πιστοποίηση των ελεγκτικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων.

-Δημιουργία και παραγωγική λειτουργία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (Ο.Π.Σ.), με στόχο την επιτάχυνση της ελεγκτικής δραστηριότητας (δειγματοληψία, 45 διενέργεια, σύνταξη έκθεσης, οριστικοποίηση αποτελεσμάτων ελέγχου, αξιολόγηση, παρακολούθηση συστάσεων).

-Αναβάθμιση και αντικατάσταση απαρχαιωμένου εξοπλισμού και υποστήριξη υλικοτεχνικής υποδομής των Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων.

-Συμμετοχή της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων σε εξειδικευμένα προγράμματα τεχνικής βοήθειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για θέματα μεθοδολογίας ελέγχων, διεθνών ελεγκτικών προτύπων και βέλτιστων πρακτικών.

-Περιοδικές (on going) αξιολογήσεις της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων για το ελεγκτικό της έργο.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ